Nekromanti Är odöda för kraftfulla?

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Petter42 said:
Det jag själv ogillar med själva ingredienserna är att dom slumpas fram, varje gång dessutom. Det är ju rätt konstigt, inte sant? Första gången du gör ett kongelat behöver du salt, sprit och mjöl. Andra gången behövs drakblod, basiliskögon och mantikoragift.
Tanken är att du ska slumpa fram ett recept och använda det flera gånger, vilket faktiskt står i magiboken. Vad som däremot blir konstigt är om två spelare ska göra varsin grej och de får olika recept...
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Carl Johan Ström said:
Jag gillar inte heller ingredienserna. Visserligen är hela regeln frivillig, men ändå så kan det man slumpar fram många gånger kännas rent töntigt. Och vem skall jag skylla på? Tyvärr är det ju bara jag själv som bär skulden för det hela. Det skulle verkligen vara intressant med ett bättre strukturerat system som framförallt genererar coolare ingredienser (istället för mjöl och salt, hallå!)
Ett smidigare system hade nog varit någon form av referenssystem, alternativt att det kostar x mängd silver att göra magnitud y. Slumpa fram vad som behövs, men x är fortfarande samma.

Får man då mjöl behövs det skitmycket mjöl xD
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Det behövs inte mer magi teori! Det gör det redan nog rörigt. Något som vore trevligt vore dock lite praktiska regler och exempel på vad magi teorierna gör. Varför klagar ni på ingredienser? Man har ett laboratorium hur skulle det funka utan att man har något som man använder till? inte som om alla provrör och deglar står i ett hörn medan man sitter och håller i ett svärd som blir oförstörbart. Alkemi är en vetenskap minst lika mycket som en mystisk färdighet man använder ingrediensernas egna förmågor som man sen utnyttjar för att göra föremål magiska.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Låter som bra val.

Jag ska i min tur tacka för att du hjälpte mig att strukturera upp mina lösa idéer om hur vandöda skulle kunna ändras.

Och mitt största problem med förmågorna är nog att det är _fullkomligt jäkla omöjliga_ att förklara på ett rimligt sätt, och därmed blir fåniga; ta bara det att många är omöjliga att komponera ihop med de officiella magireglerna... (*host*flygandehjärtan*host*)

Kanske om man krävde t.ex. kryotropiska filament för kyleffekterna och relaterade dem till icke-döda varelsers (främst pseudodrakar) inneboende magiska förmågor; om inte annat skulle de vara ursäktade.

Som sagt, tack för att du fick fram alla bra idéer :gremwink:
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Absolut. Nu jobbar jag ju inte på Neogames längre -- så mina intressen är betydligt mer icke-kommersiella än vad de var förr i tiden. Detta kanske syns på tidigare inlägg (exempelvis om jargiska språket). Vad det gäller M&M-II Jag har faktiskt skrivit ganska utförliga magiteoretiska texter om olika aspekter. Tyvärr har jag i princip bara gjort klart Kronotropi, Ataxatropi och Nomotropi. Sedan har ju Petter Nallo och jag en hel del idéer om hur Psykotropi, Teotropi och Daimotropi fungerar. Till exempel kan jag nämna att den sista nu har blivit manifesteringskraften som exempelvis gör det möjligt för människor (och andra liknande varelser) att indefinit inkarnera sig på det fysiska planet (eller "födas" för att använda annan terminologi) Därav människors oförmåga att använda Daimotropi. Kanske skall man släppa dessa texter på nätet. Fast då blir väl Kim ledsen.

Vore ju faktiskt roligt med en lite mer utförlig M&M-II. Ju mer jag tänker på det desto mer saker kommer jag på som skulle bli så mycket bättre med en ny upplaga av denna bok, så jag vet inte var jag skall börja. Nummer ett är nog bättre insides-illustrationer, därefter mer praktiskt användbara besvärjelser, mer magipaket (á la Regelboken) som underlättar det praktiska handhavandet av besvärjelserna, Alkemin kunde bli betydligt coolare. Sedan måste det ju finnas mer magiska föremål, mer intressanta personer (som går att använda) och givetvis tydliga förklaringar och exempel på hur man använder besvärjelser, ritualer, alkemi osv praktiskt.

/ CJ
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Nättexter är väl bättre än inga texter kan jag tycka? Om arbete har lagts ner på vissa aspekter är det väl roligt om de kan komma till användning för spelgrupper runt om i Sverige, inte bara "ligga och sammla damm" på en hårddisk någonstans.

Om det däremot blir planer på en M&M2 så kanske man ska stoppa in texterna där.
Fram för Mystik & Magi MK2, det behövs!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
ifall en M&M 2 är planerat hoppas jag att syfte med modulen är att djupdyka i mundanas magi så att det inte blir en uppdaterad version av M&M.

/Tibrand som annars är för att alla möjliga moduler skapas så länge de behandlar eon.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja, alkemisystemet behöver ju få sig en _rejäl_ genomgång, eftersom det i stort bara är den absoluta grunden som är bra. Boken skulle dessutom behöva länkas lite till resten av Mundana, eftersom tanken att magin på något sätt kunde ha något med resten av den "icke-magiska" världen att göra i bästa fall skymtas i förbigående i texterna om magikerordnar. Ta bara debatterna om magins vanlighet som exempel.

Och vi ska inte ens tala om den alkemiska teorin... minsta skrap och den faller sönder som ett korthus;

VAD FASEN ÄR EN ODEFINIERAD EGENSKAP!?!?!?! :gremwink:

(med förbehåll för att den kanske tycks mindre problematisk om man inte läser kemi på högskolenivå)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Regmolar said:
(med förbehåll för att den kanske tycks mindre problematisk om man inte läser kemi på högskolenivå)
Jag läser inte kemi på högskolenivå, jag har fortfarande problem med hur alkemin är uppbyggd.

Den försöker vara vetenskaplig men den faller pladask och det enda man kan säga är väl att det finns en tunn, tunn yta som kan kännas lite vetenskaplig. Tror väldigt få, oavsett kemikunskaper kan enas om att det mest är pladder som kanske låter bra men inte tillför någonting alls.

Kommer det en M&M2 MÅSTE alkemin uppdateras. Kommer inte en M&M2 kanske man ska fundera på att släppa ett officiellt webtillägg som kör över hela M&M's alkemisystem.

Frågan är om det finns skribenter, tid och vilja att släppa gratis-pdf-uppdateringar. Ett annat alternativ, som börjar bli vanligt ute i rollspelsvärlden verkar det som, är väl betal-pdf. Problemet är väl att kontrollera att de inte köps av ettpar och sedan cirkulerar gratis, men det är kanske en risk man får ta. En 10-sidig uppdatering av alkemin t.ex. hade man kanske kunnat ta 20 spänn för så får man en kod att öppna sin pdf med.
En annan variant som bland annat Järnringen kört med är lösenordsskyddad pdf där lösenordet ges av t.ex. "5e ordet på 3e raden på sidan 56 i grundboken" till exempel. Något liknande kan man ju göra med en webuppdatering av alkemisystemet, knyt lösenordet till något i M&M, så kan alla som äger boken komma åt uppdaterings-pdf-filens innehåll.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad bra, då verkar jag inte vara en överanalyserande fackidiot :gremwink:

Du verkar tycka ungefär som jag, förutom att jag redan har byggt om den reglerade delen av alkemin så att den fungerar (eller i alla fall är mindre konstig än förut).

Kanske skulle försöka se över resonanskonceptet också...
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ta ett tredje rangens skelett, ge den 'Nekrotropisk Urladdning' och gör sedan 10st sådana. Hehehe. Om någon kommer nära så bara pju! Ob40T6 ren trauma.

Kräver dock typ att du har ett stort laboratorium. Assistenter med 15+ i färdigheten kostar apa. Där ligger begränsningen. Dessutom är det inte precis så att du bara kan gå ut på gatan och ragga alkemister.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
"Sökes: högt kvalificerad personal med stora kunskaper inom alkemi för framställande av en armé av vandöda som ett led i vidare planer att ta över landet/världen.

Goda möjligheter till vidare anställning på obestämd tid finns.

Får inte vara kinkig med arbetsmiljön eller obehagliga lukter. Bör ej heller ha närmare kontakter med kyrkan, ordningsmakten eller rivaliserande världserövrare.

Stark lojalitet mot arbetsgivaren, avsaknad av skrupler samt specialistkunskaper inom nekromanti är ett plus.

Är du intresserad, lämna ett meddelande åt Necromantikus den Fruktansvärde hos närmaste värdshusvärd.

/Nekromantikus den Fruktansvärde, blivande världserövrare"
 
Top