Jag gjorde en rollperson nu (inte för att sätta dit dig, utan för att jag fick lust; men det kan ju tjäna till att testa din hypotes). Det tog mig 55 minuter, och då har jag inte köpt utrustning.Fast alltså, de rent mekaniska bitarna av rollpersonsskapandet tar inte mer än 30 minuter ens i Eon. Här är podden Vad gör ni?s mest populära avsnitt, där Jenny gör Eon-karaktär som ASMR. Det tar inte 30 minuter.
Då är väl frågan varför det tog dig och Jenny så olika tid. Det kan jag inte svara på. Men din tidsåtgång är säkert mer genomsnittlig, hon är ju en luttrad Eonspelare.Jag gjorde en rollperson nu (inte för att sätta dit dig, utan för att jag fick lust; men det kan ju tjäna till att testa din hypotes). Det tog mig 55 minuter, och då har jag inte köpt utrustning.
Det ska såklart sägas att jag är ny till systemet. Å andra sidan är jag en erfaren rollspelare som har lätt för att skanna av regeltext i jakt på den relevanta informationen. Dessutom gjorde jag alltihop rätt sorglöst, utan att lägga någon större eftertanke vid de olika besluten.
Är det inte snarare precis som med D&D och WoD rimligt att, eftersom man vet att folk spelar alla möjliga varianter och inte nödvändigtvis den senaste, försöka nämna versionen så ofta man kommer ihåg?Jag tycker det är rimligt att utgå ifrån att jag pratar om det senaste, precis som folk gör när man snackar D&D, Eon eller WoD.
Jag utgår också från att man menar Star Wars D6 om man säger "Star Wars", men det är nog bara för att det är det enda jag hört talas om. Och säger folk "D&D" tänker jag faktiskt numera ofta på OSR. Säger man "WoD" tänker jag nog på oWoD.Det tycker jag inte. Om man pratar om "D&D" menar man spelet i allmänhet, tycker jag. Om man menar senaste utgåvan säger väl de flesta "5E"?
När någon nämner Star Wars tänker åtminstone jag först på SWD6.
Bakgrunderna är grymma! De ger mycket mer nyans än bara class, och tillför tips på Flaws och annat som hjälper inspirationen.I d&d 5e finns det väldigt matiga bakgrunder att välja som ger massa ”gratis” om man vill.
för nybörjare bör bakgrunderna vara väldigt smidiga. Nån som testat? Själv hittar jag helst på allt själv.
Jag tycker inte McDonalds är billigt. Eller snabbt.Det låter på vissa som att rollspel ska vara ett happy meal på McDonalds. Det ska gå snabbt, vara innehållslöst och billigt.
Det är iof sant. Borde sagt att det ska vara billigt och snabbt som en falafel!Jag tycker inte McDonalds är billigt. Eller snabbt.
En falafel för 30:- är billigt. Big Mac & Co för typ 85 pix är fan inte billigt.
Och alltför ofta undrar man vad de egentligen sysslar med, när man måste vänta så länge på sin mat.
Jag tycker inte falafel är billigt och snabbt! På IKEA får jag en varmkorv för 5 spänn och det går på några sekunder!Det är iof sant. Borde sagt att det ska vara billigt och snabbt som en falafel!