Nekromanti Är rollspelare allergiska mot gullighet?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Åkej, vi höjer ribban

"Hur är det med gulliga rollspel, det vill säga spel som är gulliga i sin helhet och inte bara har med en gullig grej här och var?"

I mina favoritspel så spelar man antingen halvgudamagiker, ångestdrypande långrocksprydda typer med huggisar (hihihi), eller...Endless. Så det här kanske kommer oväntat, men personligen har jag inga problem med totalgulliga spel. Alls. Om något så tycker jag att det är ännu lättare att acceptera än små gulliga detaljer i en i övrigt benhård spelvärld, men har egentligen inga direkta problem med det heller. Go figure.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Utgör det gulliga spelet?

Om man nu skall göra ett spel gulligt så kanske det har något med plotten att göra. Kanske är det ett väldigt klassiskt sagoinspirerat spel där de goda är GODA och de onda är ONDA.

Typ My Little Pony... ett klassiskt gulligt spel.

Nightowl

Champion
Re: Utgör det gulliga spelet?

Kanske är det ett väldigt klassiskt sagoinspirerat spel där de goda är GODA och de onda är ONDA.
Eller där de goda är GULLIGA och de onda är GULLIGA...
"Gulligt" är för mig en visuell grej.

Erik

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Tyvärr, ja

" En övervägande majoritet av de misslor som spelare tycks ha gjort har ju varit allt annat än gulliga, dock. Krigarmisslor, riddare, nekromantiker osv osv. Intrycket jag fått är alltså att många av de som använder misslorna samtidigt gör våld på dem."

Intressant. Det där känner jag igen. Frågan är dock vad det beror på. Om det beror på brist av information från rollspelet, folks vilja till att skapa djupt ironiska karaktärer (på ett metamässigt plan) eller om det beror på något annat. Men att gullighetsstämpeln är borttvättad är iofs sant för dom flesta. Även om våran spelgrupp använt dom på just ett gullighetsmässigt plan. Fast vi är ju bara en enskild spelgrupp.

/Naug

w176

Förlorad dotter
Och en gulligare sak måste ha högre ribba

Ja, tja. Helt klart, men i och med att det skulle skilja sig så extremt för rollspels generella gullighetsnivå skulle det krävs att det skulle vara mer inspirerade för att uppväga att det var så pass annorlunda. Liksom är något annorlunda måste det verka rejält mycket bättre än något som är "normalt", läser man normalt sätt skräck så måste historiebok verka ovanligt bra för att man ska läsa den medan en skräckbok bara måste vara medioker.

Så om man ska ha något som är rejält mycket gulligare än normalt så måste det vara rejält mycket bättre än normalt, jag ser inte vilken gullig barnfilm som hälst frivilligt. Jimmi Indianpojken lockar inte även om jag älskar den underbara Spirited away och inte tvekade att se den.

Rising

Vila i frid
Det är vad tjejerna brukar säga till mig.

(om rubriken: "ribba" är slang för stånd, och eftersom jag är så gullig... jaha, ni fattade?)

Liksom är något annorlunda måste det verka rejält mycket bättre än något som är "normalt", läser man normalt sätt skräck så måste historiebok verka ovanligt bra för att man ska läsa den medan en skräckbok bara måste vara medioker.
Njaa... Klarar sig inte det annorlunda väldigt bra på att vara annorlunda? Se om Matrix idag, exempelvis, eller försök lyssna på någon electroclash, så framstår det klart att en del nya grejer klarar sig bra för att de är nya, men suger när nyhetsbehaget har lagt sig.

Jag älskar förresten gulliga filmer och gillar även spel som bara är gulliga (såsom Animal Crossing) men tycker inte att det passar i rollspel.

w176

Förlorad dotter
Re: Det är vad tjejerna brukar säga till mig.

Nja, Matrix marknadsfördes extremt bra. Om man har en nyskapade halvtaskig eller bara lagom bra kvalitetsmässigt Sf film så kommer den stora majoriteten av icke-sf vanliga människor att aldrig ens snegla åt den. Matrix avvek inte speciellt mycket från actiongenre och framfördes och marknadsfördes som väldigt lockade och bra, medan en film som bara skulle ha varit udda och nyskapade skulle ha dragit en mycket smalare publik.

För att få någon om normalt sätt inte gillar romantisk komedier så krävs det en komedi som framstår som extremt bra och lockande för att man ska sträcka sig till att se den.

Är något avviskade måste det också göras extrem lockade på något sätt antingen genom att vara förbjudet, eller framföras som häftigt eller något annat för att den ska dra till sig folks intresse.

Rising

Vila i frid

Matrix avvek inte speciellt mycket från actiongenre
Boing! Den avvek ju extremt mycket från det konventionella sättet att filma actionfilm vid tidpunkten.

Sedan: Okej, Matrix hade en bra marknadsföringskampanj, men jag tror att det var många som gick på hörsägen, faktiskt. Filmen påverkade många som i sin tur påverkade många, osv.

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Matrix avvek inte speciellt mycket från actiongenre

--------------------------------------------------------------------------------

Boing! Den avvek ju extremt mycket från det konventionella sättet att filma actionfilm vid tidpunkten.

[/ QUOTE ]
Jag brukar försöka undvika att lägga ord i folks munnar men vad jag tror att w176 försökte säga är att Matrix, oavsätt om den var nyskapande eller ej, var tillräckligt mycket actionfilm för att locka till sig den publik som annars inte skulle kolla in en SF-rulle, samtidigt som alla med minsta SF-intresse skulle flockas framför biljettluckan.

Eller så har det jag säger ingen som helst koppling till verkligheten. Så är det ibland har jag märkt.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Matrixreklam

Okej, Matrix hade en bra marknadsföringskampanj, men jag tror att det var många som gick på hörsägen, faktiskt. Filmen påverkade många som i sin tur påverkade många, osv.
Jag gillade de allra första reklambilderna jag såg för Matrix. Det var i någon amerikansk serietidning (antagligen The Invisibles, symboliskt nog). Bilden föreställde ett foster i en plastbubbla kopplad till en maskin och texten var "The Matrix Has You". Klart häftigare än Keanu i läderrock!

/tobias

G

Guest

Guest
Är nog mera allergisk mot snävhet än gullighet.
Ankor ser jag inte som mer än en person med en ovanlig kropp, lätt att rollspela allt från grov arbetare till fjollig liten dansör, och den klarar lätt rising bajstest dessutom, det blir dock vitt klegg som fåglar brukar släppa.

Halvlängdssaker, dvärgar, alver och även misslor är snäva till ohållbarhet, om de ska ha ett annat personlighets spektra ska det enligt mig vara förskjutet och inte förminska, som någon sa för ett tag sen på forumet, även djur kan han skiftande personligheter, det är bara att har du inte lärt känna ett stort antal så vet du bara jämförelse vis med dig själv. Sedan över till risings test igen, här ser jag endast två som kan klara det, dvärgar och halvlängdssaker, inte att de andra två inte skiter skit, men alver skulle tycka att det var för äkligt för att torka sig eller liknande och misslor skulle bara peka och fnittra, och båda är potentiellt ohållbara.

Där sjunker det nog lite... de flesta svartrockare (och andra "tuffingar") åker nog bort i alla fall :gremwink:

Det beror nog på ifall rollspelet blir "fördummat" och "förgulligat" (d.v.s. ifall allt är sockersött, alla har namn som pussegull och liknande hemskheter)+ även hur orginellt rollspelet är. (Typ "My little pony - the cutening" t.ex. är ett rollspel som troligtvist inte skulle slå)

Eksem

Champion

Jag blir faktiskt fortfarande impad av The Matrix. Vad det gäller Electroclash vägrar jag erkänna att det ens existerat (det har det inte, det är bara ett Nöjesguiden-påhitt). Det är skillnad på nyheter som förändrar något, och nyheter som bara är nyheter. Eh, och vad man tycker hör till vilken variant är en smaksak?

Troberg

Sinister eater

Jag brukar försöka undvika att lägga ord i folks munnar men vad jag tror att w176 försökte säga är att Matrix, oavsätt om den var nyskapande eller ej, var tillräckligt mycket actionfilm för att locka till sig den publik som annars inte skulle kolla in en SF-rulle, samtidigt som alla med minsta SF-intresse skulle flockas framför biljettluckan.
Fast aktionentusiasterna brukar väl inte direkt ha problem med SF (och tvärtom)?

(Det kanske var dumt att säga mot, nu kanske hon inte klappar mitt organ på huvudet...)

Johan K

Gammal & dryg

Hur är det med gulliga rollspel, det vill säga spel som är gulliga i sin helhet och inte bara har med en gullig grej här och var?
Jag skulle iaf ge det en ärlig channs.. Man vet ju aldrig om det passar en förrens efteråt ju.
Skulle iaf vara kul att testa...

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Fast aktionentusiasterna brukar väl inte direkt ha problem med SF (och tvärtom)?

[/ QUOTE ]
Det beror nog på att de flesta SF-filmer även innehåller en försvarlig mängd action. Hur många av dem som tycker filmer som Terminator, Aliens och Predator rockar, tycker likadant om Solaris och 2001? Nu finns det visserligen inget motsatsförhållande i att gilla alla filmerna ovan men de som gillar det sistnämda gör det för att de gillar SF medans actionfantasterna nog har lite svårare med dem.

/Anders

Rising

Vila i frid

Matrix, oavsätt om den var nyskapande eller ej, var tillräckligt mycket actionfilm för att locka till sig den publik som annars inte skulle kolla in en SF-rulle, samtidigt som alla med minsta SF-intresse skulle flockas framför biljettluckan.
Okej, men det köper jag inte heller. De som läste Jules Verne-magasinet när det begav sig är inte några som jag såg i biljettkön till Matrix.

Jag såg exakt samma publik som till Terminator, Alien, Predator och andra sådana actionfilmer. Men så hävdar jag ju att Matrix inte var SF; plotten har liksom inte så mycket med Science att göra.

Organ

Out of time, out of mind

Alltså samma sak som jag säger här alltså?

/Anders

Rising

Vila i frid

Okej, fast du nämnde ju inte mitt jätteroliga skämt om Jules Verne-magasinet, och öööh.... men okej. Jag skrev ett meningslöst inlägg, och sen skrev du ett meningslöst inlägg för att klaga på mitt meningslösa inlägg, varpå jag svarar med ännu ett meningslöst inlägg. Det är som om vi försöker slå något slags rekord.

Om du skriver ett meningslöst inlägg nu med texten "det är lugnt" så vinner vi ett kilo snabbmacaroner. :^)