Jag ska försöka titta lite på MY DRINKING PROBLEM. Det här är en rejäl kampanj med flera äventyr. Även om det inte är syftet med tråden måste jag säga att kampanjen är riktigt trevlig. Föresatsen är att göra en bra introduktion till Vampire och det tycker jag lyckas. Det finns också en spännande mix mellan det övernaturliga och det alldagliga och bra stöd för att göra detta till spännande scener.
Första äventyret heter NÅGONSIN SETT ETT DÖTT BARN?
INTRO Det börjar med individuella scener för att göra spelarna varma i kläderna.
FÖRSTA PÄRLAN Rollpersonera är på jobbet på HVB-hemmet. En rad händelser sker som alla innebär konflikter eller problem. Det är upp till spelarna/ rollpersonera att lösa dem. Händelserna kan slängas in i valfri ordning.
SEGWAY Första pärlan avslutas med en styrd (rälsad) händelse där ett barn rymmer utan att rollpersonerna verkar kunna påverka det. Denna SEGWAY leder till nästa pärla.
ANDRA PÄRLAN Rollpersonerna hittar det döda barnets kropp. I en scriptad händelse blir de överfallna, dödade och förvandlade till vampyrer. De vaknar med nya krafter och måste hantera det döda barnet, det faktum att polisen snart kommer etc. Öppet problem.
UTRO rollpersonerna kommer hem och kollapsar i sina sängar.
Det här är ett kort PÄRLBAND, dvs en DUBBEL-DUNGEON. Den är skapat med öpnna pärlor utan färdiga lösningar på problemen. Det finns två scriptade händelser, SEGWAYN mellan pärlorna och när RP dör.
Många saker görs rätt- spelarna informeras om att de har en gemensam drivkraft att skydda HVB-hemmet, även efter de blivit vampyrer. Gruppen hålls ihop. Dessutom uppmuntras spelarna skapa problem och konflikter i sina rollpersoners liv. Äventyret hjälper spelgruppen att konkretisera och problemtisera det faktum att rollpersonen blivit ett monster som samtidigt är en människa. Väldigt bra. Visar hur en ganska enkel struktur kan göras intressant och komplex. Styrningar eller rälsningar behöver inte vara dålig, så länge det samspelar med överenskommelsen om vad vi sysslar med (”vi ska spela intro-äventyr till vampire där ni går från att vara människor till att bli vampyrer”).
Första äventyret heter NÅGONSIN SETT ETT DÖTT BARN?
INTRO Det börjar med individuella scener för att göra spelarna varma i kläderna.
FÖRSTA PÄRLAN Rollpersonera är på jobbet på HVB-hemmet. En rad händelser sker som alla innebär konflikter eller problem. Det är upp till spelarna/ rollpersonera att lösa dem. Händelserna kan slängas in i valfri ordning.
SEGWAY Första pärlan avslutas med en styrd (rälsad) händelse där ett barn rymmer utan att rollpersonerna verkar kunna påverka det. Denna SEGWAY leder till nästa pärla.
ANDRA PÄRLAN Rollpersonerna hittar det döda barnets kropp. I en scriptad händelse blir de överfallna, dödade och förvandlade till vampyrer. De vaknar med nya krafter och måste hantera det döda barnet, det faktum att polisen snart kommer etc. Öppet problem.
UTRO rollpersonerna kommer hem och kollapsar i sina sängar.
Det här är ett kort PÄRLBAND, dvs en DUBBEL-DUNGEON. Den är skapat med öpnna pärlor utan färdiga lösningar på problemen. Det finns två scriptade händelser, SEGWAYN mellan pärlorna och när RP dör.
Många saker görs rätt- spelarna informeras om att de har en gemensam drivkraft att skydda HVB-hemmet, även efter de blivit vampyrer. Gruppen hålls ihop. Dessutom uppmuntras spelarna skapa problem och konflikter i sina rollpersoners liv. Äventyret hjälper spelgruppen att konkretisera och problemtisera det faktum att rollpersonen blivit ett monster som samtidigt är en människa. Väldigt bra. Visar hur en ganska enkel struktur kan göras intressant och komplex. Styrningar eller rälsningar behöver inte vara dålig, så länge det samspelar med överenskommelsen om vad vi sysslar med (”vi ska spela intro-äventyr till vampire där ni går från att vara människor till att bli vampyrer”).