Krille
Super Moderator
Re: Sorrytelling
"Sedan om Krilles idéer om att alla storytelling bara följer tråden, så kan man väl protestera. Tittar man på ett konvent, vi tar det senaste jag var på Snökon 2004, och hörde vad man sade i prisutdelningen så verkade det som att de tärningslösa ("systemlösa") spelen hade flippat mer än de tärningsledda just av att rollpersonerna inte är begränsade av sina siffror och spelledaren och spelarna kan improvisera mer fritt när de inte är begränsade av tärningar. Men smaken är som baken antar jag och det får den väl vara."
Framförallt beror det väl mest på huruvida man sätter likhetstecken mellan tärningslöst/systemlöst och stårytelling. Min erfarenhet är att de inte är samma sak, men att stårytelling har en tendens att vara systemlätt eller systemlöst.
Vad gäller att systemlöst flippar mer än systembundet, så har jag mina erfarenheter och åsikter på det området också.
"Sedan om Krilles idéer om att alla storytelling bara följer tråden, så kan man väl protestera. Tittar man på ett konvent, vi tar det senaste jag var på Snökon 2004, och hörde vad man sade i prisutdelningen så verkade det som att de tärningslösa ("systemlösa") spelen hade flippat mer än de tärningsledda just av att rollpersonerna inte är begränsade av sina siffror och spelledaren och spelarna kan improvisera mer fritt när de inte är begränsade av tärningar. Men smaken är som baken antar jag och det får den väl vara."
Framförallt beror det väl mest på huruvida man sätter likhetstecken mellan tärningslöst/systemlöst och stårytelling. Min erfarenhet är att de inte är samma sak, men att stårytelling har en tendens att vara systemlätt eller systemlöst.
Vad gäller att systemlöst flippar mer än systembundet, så har jag mina erfarenheter och åsikter på det området också.