Bakgrundsmotiverade äventyr
"hur som helst. Man kan ju göra äventyr där man ber spelledaren koppla uppdraget till äventyrarna genom känslomässiga varianter, släktingar med mera. Det kan krävas ett intro som special designas för kampanjen men kanske blir sådana äventyr roiligare."
Jag föredrar den modellen för att skapa äventyr. Kruxet med den är att det är oerhört svårt att skriva äventyr för andra med den - den funkar i princip enbart för den egna gruppen.
Det finns olika rollspel som behandlar den modellen bättre än de flesta andra. Det jag tjatar mest om är Babylon Project, som till att börja med ger varje rollperson en bakgrund när man gör den, och det utan att använda life path eller bakgrundstabeller. Dessutom så kommer bakgrunden in i spel på ett naturligt och enkelt sätt, genom att spelaren får Fortune Points (motsv hjältepoäng) när bakgrunden kommer i spel. På så sätt så motiveras spelaren att själv dra in sin bakgrund i spel. Slutligen så får spelledaren en sammanfattning av bakgrunden serverad för sig, och kan på ett enkelt sätt utgå från den för att skapa äventyr (vilket spelaren naturligtvis vill, eftersom han då får Fortune Points...).
Som ett exempel, ett av de mest engagerande äventyr som jag har spelat var i Babylon Project. Min rollperson, kommendörkapten Terri Hutchinson, fick sitt flygtillstånd indraget av någon outgrundlig anledning. Det visade sig att det var bakgrunden som manifesterat sig, i det här fallet i form av egenskapen Fiende, nämligen Mamma. Mamma tyckte inte alls att hennes dotter var ute och flög krigsrymdskepp (att dottern var myndig sedan minst tio år verkade inte bekymra henne), så hon tog till en av sina kontakter inom Earth Force för att få ett halvtaskigt fysiskt test som kunde användas som ursäkt för att dra in flygtillståndet. Å då tog det hus i helsicke! Plötsligt fick jag in egenskaperna Allierad (pappa chefen flygvapnet) och Kontakter (den gamle flygläraren på Proxima) i spel, och en byråkratisk strid som saknar dess like drog igång.
Nettoresultat: ett av de mest inspirerande och engagerande äventyr jag någonsin upplevt, och då ska man veta att det bara var familjesåpa och byråkrati i det. Dessutom fick jag tre Fortune points och flygtillståndet tillbaka.