Nekromanti Äventyrsspel...vad hände?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Det kan ju vara så att …

Men Tolkien har inte varit död i ens 50 år, än mindre 70, så hans verk borde väl knappast vara allmängods i vilket fall (eller har jag fel nu?).
JRR Tolkien avled 1973 i Storbritannien så hans verk är skyddade inom EU t.o.m. 2043 och i Australien t.o.m. 2023. vad gäller för USA är jag lite osäker på; deras copyright-lagstiftning är lite annorlunda än de europeiska ländernas.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"JRR Tolkien avled 1973 i Storbritannien så hans verk är skyddade inom EU t.o.m. 2043 och i Australien t.o.m. 2023."

2023 är väl det som gäller i Canada också, om jag förstått saken rätt. Nå, då var det som jag trodde i vart fall.

NilsK

Ligist

Jag var ute och cyklade såklart. Som jag skrev härovan (har inte fått kläm på forumet riktigt än...) var det mest få reda på vad Malmberg gjort Oldtimer.

Krille

Super Moderator

"Som jag skrev härovan (har inte fått kläm på forumet riktigt än...) var det mest få reda på vad Malmberg gjort Oldtimer."

Tja, en gång i tiden var det krig mellan Oldtimers Spelverkstan Titan/Titan Games och Fredrik Malmbergs Äventyrsspel/Target Games. Detaljer minns jag inte, men det omfattade rättstvist. Så med tanke på de ganska rykande dueller som jag minns från den tiden så kan jag förstå om Oldtimer är gramse.

Rosen

Myrmidon
Ville mest veta varifrån agget mot Herr Malmberg kom ifrån.

Bland branschfolk i Sverige var han känd som "Smaug" pga sina metoder när han gjorde affärer, utomlands refererade de till honom som "The Evil Dwarf". 'Nuff said.

--
Åke

Gordeg

Hero
Som 13-åriga Ä-kids hade vi väl inte full koll på läget ens när det begav sig... Jag visste inte ens vilken upplaga av Drakar&Demoner jag har förrän jag tittade efter häromveckan.

Gordeg

Arfert

Facit
Äh, jag gillade att jobba med Fredrik... SÅ farlig var han inte...

Olle har förresten översatt Philip Pullman (Mörka Materien-trilogin)

Oldtimer

Slava Ukraini!

Vadan detta korståg mot Malmberg & Co? Anar jag en fejd från den gamla goda tiden ?
Inget direkt korståg mot Smaug, utan mest ett försök att hålla ordning på upphovsrätt och allmängods. Att jag sedan har ett antal blodiga tår sedan "den gamla goda tiden" får man leva med. Det som inte dödar mig gör mig starkare. Men det gör att jag inte har några illusioner om hur Smaug gör affärer.

Det är väl inte konstigare än att Sagan om Ringen förvaltas av Tolkien estate som delar ut licenser till höger och vänster (eller har jag fel nu...)?
Verken av J R R Tolkien är skyddade av upphovsrätt i nästan 40 år till. Verken av R E Howard är inte längre skyddade av upphovsrätt utan ägs av oss alla. Jag tycker det är fel att man säljer något som köparen redan äger. Ett fult sätt att tjäna pengar helt enkelt.

Var det du som drev Titan Games f.ö?
Japp. Från starten 1982 till nedläggningen 1990.

/Mikael

NilsK

Ligist

Ah ok.

Jo som jag har förstått det har det funnits starka känslor om ÄS och dess metoder. Ville mest luska ut detaljer såhär i efterhand.

Om de så skulle skickat ryska torpeder på konkurrenterna så har både ÄS och Tradition en liten plats i mitt hjärta.

ripperdoc

Myrmidon
Rollspelskrig [OT?]

Är det inte härligt med gammalt ingrott rollspelsskvaller? Det platsar inte i Hänt extra, men det platsar i forumen :gremlaugh: Vad finns det för fler tvister/trätor från den äldre tiden (eller färska?). Var det inte någon över Viking? Upplys oss, ni som vet!

/RipperDoc

Rosen

Myrmidon
Re: Rollspelskrig [OT?]

Var det inte någon över Viking? Upplys oss, ni som vet!

Ah, jo, men det var bara en vanlig rättighetstvist -- flera parter ansåg att de var de som hade rätten till spelet, och det hela gick att bevisa entydigt åt någondera hållet.

--
Åke

Hunk

Hero

Är det inte härligt med gammalt ingrott rollspelsskvaller? Det platsar inte i Hänt extra, men det platsar i forumen Vad finns det för fler tvister/trätor från den äldre tiden (eller färska?). Var det inte någon över Viking? Upplys oss, ni som vet!
Tre av de "klassiska" konflikterna jag känner till är:
1) Titan vs. Target Games (och ev. TAMB Äventyrsspel HB)
2) Lancelot/Jan Edman vs. Target
3) Spel & Sånt vs. Target/Lodet

Konflikt 1) vet Oldtimer garanterat mest om här på forumet (frågan är bara hur mycket han vill delge...). Tradition valde i alla fall att inte distribuera Titans svenska version av D&D, och vad jag minns fanns inga av Äventyrsspels produkter förutom Stjärnornas Krig i Titans butik sedan den flyttat till Kronhusgatan (det fanns dock under Gibraltargatanperioden). Jag vet dock inte om detta berodde på leveransvägran, eller om herr Oldtimer helt enkelt inte valde att ta in grejerna för att "sätta hårt mot hårt" mot Malmberg och Gunnarsson (som för övrigt var en av de ursprungliga delägarna i Titan).

Konflikt 2) vet garanterat Rosen och Mekanurg en massa om. Tradition vägrade i alla fall ta in produkter från AB Jan Edman som tidigare hade distribuerat Äventyrsspels grejer (så enligt Target var konflikten inte med Lancelot utan med AB Jan Edman). Konspiratorikerna hävdade dock att det var ett sätt att undvika konkurrens mot Äventyrsspels produktlinje. Lancelot gick i alla fall i graven, och många skyllde på Fredrik/Target.

Konflikt 3) vet säkert Marco och Krille mest om här. Spel & Sånt startades (och ägdes) i alla fall av Fabian Fridholm som tidigare hade varit butikschef på Trad i Göteborg. Enligt Target hade han snott med sig ett kundregister från dem när han slutade (har ingen aning om sanningshalten i detta). Target vägrade i alla fall att leverera Äventyrsspels grejer till Spel & Sånt till en början, vilket ju kunde ses som rätt konkurrenshämmande, eftersom butikens främsta konkurrent var Tradition, som ju också ägdes av Target. Spel & Sånt hade en väsentligt lägre prisbild än Trad (ca 30-40 % lägre priser), vilket nog irriterade dem något.

Ett antal månader efter att Spel & Sånt hade öppnat sin butik dök det i alla fall upp en ny rollspelsbutik på samma gata (Aschbergsgatan, där f.ö. Golem ligger nu), Strategi & Fantasi, som hade ännu lägre priser än Spel & Sånt. Jättekul, tyckte jag, innan en kompis började känna igen Traditions personal i butiken. Det visade sig att Target hade startat butiken, med syfte att prisa ut Spel & Sånt från marknaden. Det lyckades dock inte och ytterligare något år senare var Strategi & Fantasi nedlagd. Tradition sänkte dock priserna i Göteborg (i Stockholm var prisläget dock oförändrat, eftersom det inte fanns någon konkurrens där). Efter ytterligare ett antal konventsrelaterade konflikter började dock Target till slut att leverera till Spel & Sånt – det var dock intressant att notera att samtliga Äventyrsspels produkter kostande exakt samma hos Tradition och Spel & Sånt, varför det inte känns helt otroligt att ett av Targets villkor för att leverera var att Fabian skulle hålla ”rekommenderade cirkapriser” på dem.

Big Marco

Läskig

Konflikt 3) vet säkert Marco och Krille mest om här.

Du fick med det mesta som är öppet. ,-)

Men det som tagits upp är bara konflikter i primärt butiksledet. Då skall vi inte ens börja nysta i alla de gamla ... underligheterna i distributionsleden. På den tiden de fanns.

Hunk

Hero

Men det som tagits upp är bara konflikter i primärt butiksledet. Då skall vi inte ens börja nysta i alla de gamla ... underligheterna i distributionsleden. På den tiden de fanns.
Vill veta mer, vill veta mer!

NilsK

Ligist

ja nu börjar det likna något!

Det här kommer jag ihåg tydligt de upprepade grejen i Stockholm: Tradition gänget öppnade en liten lågpris butik vid Mariatorget (Mikael Stenmark satt i kassan) för att konkurrera ut Spel & Sånt som låg vid St Eriksplan då.

Vad hände med Spel & Sånt sen förresten? Konkade?

NilsK

Ligist

--------------------------------------------------------------------------------

Vill veta mer, vill veta mer!
Javaf*n, spill the beans! Det är preskriberat nu.

Hunk

Hero

Javaf*n, spill the beans! Det är preskriberat nu.
Min erfarenhet, från när jag har försökt luska i sånt här tidigare på forumet, är att trådarna rätt snabbt har runnit ut i sanden. Folk vill väl inte stöta sig med varandra, och visst groll kan ju vara utrett vid det här laget, så att man inte vill kasta skit på folk man tidigare har varit ovän med, men nu kommer tämligen bra överens med. Min kunskap om nämnda gamla konflikter bygger framför allt på muntliga uppgifter från Fabian Fridholm, samt vad som skrevs i Spel & Sånts katalog hösten -92 (tror jag - tyvärr slängde jag den när jag flyttade hemifrån, vilket jag bittert ångrar nu), så man kan säga att jag har fått rätt subjektiv info. Jag har också för mig att det skrevs en hel del om Spel & Sånt vs. Targetkonflikten i Thot eller Grey Ooze (kommer inte ihåg vilken - det var ju delvis samma redaktion).

Big Marco

Läskig

...och i Runan, i sviterna av S&S konkurs, eller snarare 101 Productions konkurs.

Och som sagt - även om det var länge sedan så finns personerna kvar. Och vad som är sanning är subjektivt för varje inblandad, och jag har ingen lust att sprida rykten.

Hunk

Hero
Re: Låter rimligt

Och som sagt - även om det var länge sedan så finns personerna kvar. Och vad som är sanning är subjektivt för varje inblandad, och jag har ingen lust att sprida rykten.
Helt fair, det är inte alltid rätt att förse oss skvallerkärringar med spridda rykten.

//Henrik, som trots allt är rätt nyfiken och tycker att rollspelsbranschen är betydligt intressantare att läsa om än kungahus och Big Brotherkändisar