Nekromanti Åter igen låsta trådar...

Krille

Super Moderator
Evokee;n52339 said:
Har inte följt tråden ifråga, men att inlägg inte skulle vara "on topic" verkar vara favoritursäkten för att låsa trådar eller utdela varningar här. Att det är en ursäkt är uppenbart då man i normalfallet inte verkar har några som helst problem med att diskussioner utvecklas eller evolverar.
Den omtalade trådens modereringar beror inte på off topic, utan på otrevlighet. Vilket är favoritursäkten, faktiskt, om man nu kan kalla det för en "favorit" när otrevlighet är något som vi verkligen inte gillar och aktivt försöker motverka.

Låsningen motiverades på förra sidan.

Du får väldigt gärna kolla in forumets regler. Där står vad vi förväntar oss av dig, och vad som händer när du bryter mot förväntningarna.

anth

Vetefan
Evokee said:
För att det är extremt lågt i tak på det här forumet. Mer konflikträdda moderatorer (och för den delen debattörer) får man leta efter.
Jag håller inte med.
Jag tycker (personligen, jag är ingen moderator) att en forumsdiskussion ska ligga på ungefär samma nivå som en diskussion vid ett middagsbord.
Hade jag blivit bjuden på middag och en diskussion som i den låsta tråden utspelat sig, hade jag rest mig upp och gått.

Evokee said:
Har inte följt tråden ifråga, men att inlägg inte skulle vara "on topic" verkar vara favoritursäkten för att låsa trådar eller utdela varningar här. Att det är en ursäkt är uppenbart då man i normalfallet inte verkar har några som helst problem med att diskussioner utvecklas eller evolverar.
Tråden låstes inte för att den var off topic, utan för att folk började bli otrevliga.
Hade däremot folk hållt sig till topic hade de antagligen inte blivit otrevliga.

RasmusL

Champion
"Eventuellt" är inget besked, det är bara ett sätt att vinna tid genom att vara otydlig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Evokee;n52331 said:
För att det är extremt lågt i tak på det här forumet. Mer konflikträdda moderatorer (och för den delen debattörer) får man leta efter.
Trevligare forum får man leta efter. Det finns en anledning till att jag i princip bara hänger här; vi har hårda moderatorer som inte ser något egenvärde i att tillåta otrevliga, urspårade trådar.

WRNU är som en skön oas i det trollhav som är "resten av internet".

krank

anth;n52337 said:
Jag tycker, precis som Rymdhamstern, att tonen var otrevlig. Jag deltog i tråden.
Ja, det där med att enbart ickedeltagare skulle tycka illa om trådens ton är ju bara nonsens. Samma typ av idioti som får folk att utgå från att kritik mot spelhobbyn/serier/whatever alltid kommer från "outsiders".

Jag deltog också i tråden, och det var den sämsta tråden på flera månader vad gäller ton och trevlighetsgrad.

Basenanji

Postd20modernist
För att förstärka det krank sa ovan om WRNU som en oas i resten av trollnet vill jag ge moderatorerna ett hurra! Tack Krille, Cissi, Gurgeh och alla andra för att ni inte bara gör ett bra jobb utan överhuvudtaget orkar!

Krille

Super Moderator
RasmusL;n52407 said:
"Eventuellt" är inget besked, det är bara ett sätt att vinna tid genom att vara otydlig.
Framförallt är det ett sätt att gardera oss utifall att vi kommer fram till att det bästa för den allmänna stämningen att tråden förblir låst.

Ett bra sätt att försäkra sig om att tråden ska förbli låst är att ställa till ett rabalder om låsningen i en separat tråd. Det är en sak att tala om att man inte gillar beslutet, det är en annan sak att fortsätta gnälla om saken efter att det har kommit svar på tal. Det ger intrycket att det inte verkar finnas någon vilja att respektera vårt arbete, våra beslut eller våra tillsägelser, vilket i sin tur är ett tungt vägande skäl till att inte låsa upp tråden igen.

RasmusL

Champion
krank;n52416 said:
Ja, det där med att enbart ickedeltagare skulle tycka illa om trådens ton är ju bara nonsens. Samma typ av idioti som får folk att utgå från att kritik mot spelhobbyn/serier/whatever alltid kommer från "outsiders".

Jag deltog också i tråden, och det var den sämsta tråden på flera månader vad gäller ton och trevlighetsgrad.
Sedan var det ju också den första tråden på extremt länge att trampa i lite kontroversiella samtalsämnen och utifrån det tycker jag att tonen i stort var god. Uppenbarligen var det väl värre än jag upplevde det.

Jag är dock fortfarande lite förvirrad över modereringanba som var så breda och ospecifika att det var svårt att förstå vad som menades med dem. Tycker vi olika så kommer vi att argumentera och så länge personangrepp ej förekommer måste det väl vara ok med en lite hårdare ton i dessa lägen så länge det är riktat mot sak och ej person?

anth

Vetefan
RasmusL;n52407 said:
Jag konstaterar att vi har olika definitioner av ordet eventuellt.
Men låt oss gå på din definition; betyder det att du eventuellt tänker svara på mitt andra inlägg i den här tråden? :) :) :)

RasmusL

Champion
anth;n52428 said:
Jag konstaterar att vi har olika definitioner av ordet eventuellt.
Men låt oss gå på din definition; betyder det att du eventuellt tänker svara på mitt andra inlägg i den här tråden? :) :) :)
Definitivt!

krank

RasmusL;n52427 said:
måste det väl vara ok med en lite hårdare ton i dessa lägen så länge det är riktat mot sak och ej person?
Måste det? Jag ser ingen vinst i hård ton, alls. Vill jag ha skrikmatcher med härskartekniker och förtäckta förolämpningar så finns det andra hörn av internet att besöka.

chrull

Stockholm Kartell
krank;n52413 said:
Trevligare forum får man leta efter. Det finns en anledning till att jag i princip bara hänger här; vi har hårda moderatorer som inte ser något egenvärde i att tillåta otrevliga, urspårade trådar.

WRNU är som en skön oas i det trollhav som är "resten av internet".

Jag tycker våra moderatorer är fega och väntar alldeles för länge med att faktiskt moderera och när de gör det är det ofta med ganska otydliga "nu får alla lugna ner sig och vara snälla" istället för klara besked om vilka som ska skärpa sig, klara varningar eller avstängningar. Personligen tycker jag att en användare som redan fått en varning i en tråd/den senaste veckan borde kastas ut direkt om det blir läge för en varning till, oavsett vad det gäller.

Det daltas för mycket helt enkelt, och det har genom åren lett till att vi har flertalet användare som gjort det till en sport att hela tiden ligga precis på gränsen till vad som är okej, eller hela tiden testa gränsen. Det hade antagligen kunnat undvikas genom att snabbt ge dem avstängningar och se till att de avstängningarna antingen blir längre för varje gång eller kanske alltid blir permanenta efter X gånger.

Krille

Super Moderator
RasmusL;n52427 said:
Tycker vi olika så kommer vi att argumentera och så länge personangrepp ej förekommer måste det väl vara ok med en lite hårdare ton i dessa lägen så länge det är riktat mot sak och ej person?
Nej.

För det första: vårt mål är att WRNU ska vara ett trevligt forum där folk trivs. Hård ton är inte trevligt.

För det andra: hård ton riskerar att blixtsnabbt eskalera på bara några minuter även om det är riktat mot sak och inte person. Den omtalade tråden är ett ypperligt exempel.

Hård ton är i sig inte ett regelbrott, men ovanstående är skäl till att vi har läskigt känslig avtryckare när hård ton förekommer.

Recca

Femme Fatale
chrull;n52438 said:

Jag tycker våra moderatorer är fega och väntar alldeles för länge med att faktiskt moderera och när de gör det är det ofta med ganska otydliga "nu får alla lugna ner sig och vara snälla" istället för klara besked om vilka som ska skärpa sig, klara varningar eller avstängningar. Personligen tycker jag att en användare som redan fått en varning i en tråd/den senaste veckan borde kastas ut direkt om det blir läge för en varning till, oavsett vad det gäller.

Det daltas för mycket helt enkelt, och det har genom åren lett till att vi har flertalet användare som gjort det till en sport att hela tiden ligga precis på gränsen till vad som är okej, eller hela tiden testa gränsen. Det hade antagligen kunnat undvikas genom att snabbt ge dem avstängningar och se till att de avstängningarna antingen blir längre för varje gång eller kanske alltid blir permanenta efter X gånger.
Oj nu gillade jag ju inlägget innan jag läste klart det. Gillade första stycket. Sen erinrade jag mig alla gånger jag blivit avstängd och insåg att jag nog hade varit permanent avstängd om den regeln du föreslår gällt från början. Det hade varit tråkigt.

RasmusL

Champion
krank;n52434 said:
Måste det? Jag ser ingen vinst i hård ton, alls. Vill jag ha skrikmatcher med härskartekniker och förtäckta förolämpningar så finns det andra hörn av internet att besöka.

Det var inte riktigt vad jag menade med "hård ton" :)

obak

Hero
Det finns absolut utrymme för självransakan här, tycker man att tråden var dålig och hätsk skall man kanske läsa igenom sina egna inlägg ett varv till och reflektera över hur man själv bidrog till att göra saken bättre, eller sämre för den delen.
Om vi skall kunna ha en konstruktiv diskussion som vuxna människor så måste man respektera att det finns människor som har avvikande åsikter utan att dom för den delen är Hitler. Att sitta och skriva ur sig i affekt bara för att man känner passionerat inför ämnet är respektlöst mot dom som vill föra diskussionen frammåt eftersom det drar ned hela tråden på dagis-nivå.
Man behöver inte alltid ha sista ordet, man behöver inte alltid fastslå vem som har rätt och vem som har fel, en diskussion är inte en fråga om personlig prestige eller världens öde, det är där människor med olika åsikter och livsåskådning möts och förhoppningsvis uppvisar sådan integritet och självkontroll att dom inte tar varje åsikt motsatt deras egen som en personligt riktad förolämpning.
Alla diskussioner kan inte vara om ofarliga och onkontroversiella ämnen, men vet man med sig att man tar illa vid så kanske man inte behöver gå in i samtalet med tuppkammen på ända och stridspitten i högsta hugg!

RasmusL

Champion
chrull;n52438 said:

Medhåll. Jag vet att jag är en av dem som uppfattas som ofta uppfattas som otrevlig men om jag beter mig illa så vill jag gärna höra det, riktat direkt mot mig, och inte genom kollektiv bestraffning i form av trådlåsning. Moderingarna är ofta, och var i det här specifika fallet, väldigt otydliga och jag vet inte vilka specifika inlägg (utöver mitt "inlägg som bara innehåller animerade bilder" vilket jag inte visste var ett regelbrott) som åsyftades. Avstängningsskalpellen är bättre än trådlåsningsgranaten och ger tydligare riktlinjer inför framtiden kring vad som är eller inte är OK.

Sista modereringen i tråden är så konstig att jag inte riktigt vet vad jag ska säga om den.

"Eftersom det återigen har bevisats för mig och mina moderatorskollegor att det inte går att diskutera en del ämnen på det här forumet utan att det ska bli såhär, kommer tråden nu att stängas.

(--)

Men en sak är säker, jag delar härmed ut en ordentlig varning till alla inblandade i den här tråden. Ni borde veta bättre!"

Va!? "alla inblandade i tråden", vad är det för skitsnack? Vad gjorde Måns, Tre Solar, Übereil, MattiasLejbrink, kloptok, Recca, Mundo, Sapient, God45 och Ymir för fel?

Jag kan hålla med om att en tydlig moderering var motiverad men formen och motiveringen stör mig. Är det jag som gått över gränsen så tveka inte att säga till, jag är inte sämre än att jag kan ändra på mig om jag får veta vad som är oönskat beteende.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
RasmusL;n52480 said:
Moderingarna är ofta, och var i det här specifika fallet, väldigt otydliga och jag vet inte vilka specifika inlägg (utöver mitt "inlägg som bara innehåller animerade bilder" vilket jag inte visste var ett regelbrott) som åsyftades.
Här är en regel:

6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.

Jag kan inte komma på hur en animerad gif där några män säger DICK många gånger kan vara relevant för någon diskussion över huvud taget.

/tobias