Nekromanti Återuppliva gamla svenska rollspel

Staffan

Myrmidon
Chaosium lyckades...

... ju prega in stats till ett dussin rollspel (eller var det 20?) i sin gamla Thieves' World-låda, så helt omöjligt lär det ju inte vara.

Ett av rollspelen ifråga var f ö Traveller.

Brixton

Veteran
Wasteland vet jag ännu mindre om, men nån på forumet kanske kan förklara varför det inte finns i tuff 2000-tals-förpackning.
Nej, det kan jag faktiskt inte förklara, men återupplivas förtjänar det. Det finns alldeles för lite efter-katastrofen-spel. Ett uppfräschat och nyutgivet wastelands skulle iallafall jag springa och köpa direkt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Angående efterkatastrofenspel är jag nästan beredd att hålla med. Visserligen har MUA kommit nu, men de driver sitt pseudo 1800-tals-tema så hårt att det inte längre känns som katastrof. Så ett nytt, riktigt katastrofigt, spel skulle hamna i min spelhylla iaf. Annars så antar jag att man på frivilligbasis skulle kunna porta upp prylarna från Mutant och efter Ragnarök (eller tom Wastelands) till MUA's regelmotor utan någon större ansträgning. Men då blir det nog trassel med rättigheter osv så snart nån vill tjäna pengar, även om Järnringen verkar rätt positiva till fan-aktiviteter kring MUA.

Dimfrost

Special Circumstances
Ett annat riktigt katastrofigt spel är Tribe 8, men jag antar att det är för mycket fantasy för de flesta. Just Wastelands gillar jag själv inget vidare, främst för att det regelsystemet är alldeles för märkligt och invecklat för min smak. Det finns väl vissa ljuspunkter i världen, och illustrationerna är sköna, men på det hela taget tycker jag Mutant: UA är mycket mysigare.

/Dimfrost

kingsix

Veteran
Kult

Kult är för närvarande bara i tryck på Franska. Den tredje versionen är utgiven av 7eme Cercle som leasar rättigheterna.

Enligt www.osseum.com , som ska trycka Kult på engelska gäller följande:
"Rerelease of Kult: Beyond the Veil is planned Dec/Jan and it will retail for $35.00. Product Code is SVC7702 and ISBN is 0-9718605-1-3."

-King Six- @ www.kult-rpg.com

tdh

Swordsman
Re: Frågan är...

Jag skulle vilja se mer nya svenska spel istället.
Om vi fick se lite fler svenska rollspelare så skulle vi nog få se fler svenska spel. Men i övrigt håller jag med dig.

Ymir

Liten kantbaron
Mera Chronopia, ja, men...

Bara jag som faktiskt gillar Trollgänget och De Hängivna? Tappningarna de fick i senare moduler var inget vidare, men grundbokens ödesmättat überonda och hopplösa stämning som förmedlades av De Hängivna gillade jag mycket. Tempelherrarna äger, typ. Och dumsnälla troll äger också, så det så. Speciellt i grupp.

Ni vill ha Chronopia som renodlat partyspel, såvitt jag förstår det. Jag har inget emot den aspekten, men ser gärna fler möjligheter i den sköna sillsallad Chronopia utgör. De Hängivna och Trollgänget går att göra mycket skojiga saker med, men jag lär behöva lite uppmuntran för att faktiskt ge mig på att skriva ett matnyttigt inlägg om saken. Tills vidare får ni tro mig på orden :gremfrown:

"Jag vill också vara tempelherre" - lätt mentalsjuk ljusalvsflicka till Lycans flamboyant-alv, under viss infiltration. Det slutar med att hon får spela hans slavinna i koppel medan han kutar runt i svart kåpa och järnmask, men hon är tämligen nöjd med det :gremsmirk:

- Ymir, älskade Kejsaren och kronomagerna också, tills 'Magi i Chronopia' förstörde dem. Allt var bättre i grundboken.

Ymir

Liten kantbaron
Möjligheternas stad

Varför kan man inte ha med båda aspekterna och fler därtill, som original-Chronopia hade? En bred kampanjvärld är nästan alltid bättre än en smal, i mitt tycke, och jag ser gärna ett Chronopia som uppmuntrar till både partyspel, tidsflummerier och bloddrypande intriger. Och en massa annat, för den delen. Såsom lite überondska med De Hängivna :gremsmirk:

- Ymir, Chronopiaentusiast

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Mera Chronopia, ja, men...

På något sätt tycker jag att enkelspårig, genomond ondska passar bättre när det faktiskt finns en klart strålande god motpart. (Då vet jag nämligen att jag kan hålla mig borta från spelet. :gremsmile:) Om det ska finnas Hängivna med föreslår jag att man gör dem till en vagt obehaglig och skugglik organisation som konspirerar i det fördolda och håller på med hemliga experiment i förbjuden magi, dekadenta ritualer och inte så mycket naziockupationer och vapenmakt.

Och Kejsaren rockar. Och tidsmagi. Men du får akta dig, för det finns en viss risk att du kan upptäcka att du tycker likadant som Feliath (o hemska tanke) när det gäller sådant här!

/Dimfrost, fortsätter med den nekromantiska återupplivningen av den sedan länge döda tråden.

Krille

Super Moderator
Omöjligheternas stad

"Varför kan man inte ha med båda aspekterna och fler därtill, som original-Chronopia hade? En bred kampanjvärld är nästan alltid bättre än en smal, i mitt tycke, och jag ser gärna ett Chronopia som uppmuntrar till både partyspel, tidsflummerier och bloddrypande intriger. Och en massa annat, för den delen. Såsom lite überondska med De Hängivna"

Det kan ju faktiskt bli för mycket, speciellt om man blandar in en massa superlativer och svengelska. Som till exempel original-Chronopia.

Ymir

Liten kantbaron

Om det ska finnas Hängivna med föreslår jag att man gör dem till en vagt obehaglig och skugglik organisation som konspirerar i det fördolda och håller på med hemliga experiment i förbjuden magi, dekadenta ritualer
...det var ju det de var. I grundboken, åtminstone. Hela idén med tempelherrarna och nekrologin var ju att sakta men säkert hjärntvätta folk. Att de sedan också var naziockupation och vapenmakt...ja, det var mest en bigrej.

- Ymir, som blir förvånad om någon läser det här...

Big Marco

Läskig
Re: MC d20

d20-systemet skulle passa Chronicles som handsken, där hjältarna finns, där överdjävliga monster finns,... Mycket bättre än BRP-derivatet som blir helt obalanserat på skalorna över "normala" (som i Kult när alla coola hiskiligheter hade stats och färdigheter ett par ggr högre än en mänsklig expert).

Troberg

Sinister eater
Det trodde ni inte, men...

d20-systemet skulle passa Chronicles som handsken, där hjältarna finns, där överdjävliga monster finns,... Mycket bättre än BRP-derivatet som blir helt obalanserat på skalorna över "normala"
... jag håller faktiskt med. Det är den sortens spel, med stora skillnader i nivåer som d20 trivs med och samtidigt där som BRP-varianterna börjar bli underliga, och vice versa.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kanske ingen enorm hit men...

Nog tusan skulle du få ut ett hundratal ex av dem om nån tog sig för att trycka upp den! Det skulle jag kunna sätta min hatt på! Inte för att jag har en hatt men jag undviker i största möjliga mån att gå hemmifrån utan mössa... :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Å andra sidan, om man spelar Chronicles som det väl var tänkt från början (observera [att jag syftar på vad som tänktes, inte vad som sades i grundboken), med noirstämning på Luna, deckarhistorier, korruption, rädslan för Inkvisitionen och muterade monster i kloakerna, och med stridszonerna som ett avlägset rykte i tidningarna, så borde väl BRP-systemet passa alldeles utmärkt. (Eller egentligen något annat system som bygger på fördelar och nackdelar, för det känns som om det finns ett överflöd av sådana i Chronicles' värld).

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, jag fick aldrig det intrycket. Du tror inte att det är du som alltid försöker läsa in möjligheter till tortyr och grejer i rollspel du läser, även om tonvikten egentligen ligger någon annanstans? :gremwink:

Och "Visa aktiva inlägg senaste veckan" är ju standard nu, så det är väl inte konstigt att folk läser det här...

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

"d20-systemet skulle passa Chronicles som handsken, där hjältarna finns, där överdjävliga monster finns,..."

Det har du faktiskt väldigt, väldigt rätt i.

Och förmodligen är det en del i förklaringen till varför jag inte gillar Chronicles: det är helt enkelt stilen jag avskyr, den stil med überhjältar och överdjävliga monster som d20 simulerar och Chronicles representerar.

Tja, det är väl bara att konstatera: Mutant Chronicles d20 skulle förmodligen bli dead on, men jag skulle aldrig spela det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Beror på

BRP-derivatet kan nog funka, men om jag fick rycka ut stridssystemet och göra om det skulle jag göra MC farligare. Mycket farligare. Om jag gick BRP-vägen alltså. Men då blir det mycket en fråga om att överleva så länge man kan, utan att man egentligen kan göra så mycket, man skulle spela de hjältar som inte är superhjältar utan vanliga människor som försätts i extrema situationer, och blir hjältar. Som CoC möter Blade Runner möter Dark City. Med Riddarfalken från Malta inkastat nånstans.

Om jag gick d20-vägen skulle jag styra om det till att vara just de stora hjältarna man skulle spela. De som verkligen kan utföra hjältedåd och som kan vara tungan på vågen i kampen mot ondskan. Som Aliens möter Sagan om konungens återkomst.

Båda de alternativen skulle vara roliga att göra. Jag faller mer naturligt åt alternativ 1 om man tittar på vilken stil jag föredrar att jobba med, men tvåan skulle vara kul det också.

M.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Beror på

Som CoC möter Blade Runner möter Dark City. Med Riddarfalken från Malta inkastat nånstans.
Och vad bra det spelet skulle kunna bli... Visst går det att spel MC så nu också, men ändå...

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Re: BRP i MC

Jag måste säga att jag störde, och faktiskt stör nu när jag tänker efter, mig på att BRP missbrukades så kapitalt i MC och i Kult.

Jag menar, hur hittar du balans i att en duktig skytt har FV 15-20 i sin färdighet medan ett halvfarligt monster (om vi håller fast vid den del av de båda spelen) har kanske 40 eller 50. På samma skala.

Effekten blev att naturlagarna BRP-ramen satte upp blev minst sagt töjbara - samma mods som gav den duktige skytten halverad sannolikhet att träffa ger monstret ung samma träffsannolikhet.

Eller så stör jag mig för mycket...

Jag har eg bara kört MC två ggr, eller två scenarier. Ett var ett typiskt noir-äventyr som får Bladerunner att te sig som en Farrelly-komedi, det andra var en Aliens-ripoff mot legionerna. Båda hade sin charm.