Nekromanti Önskemål inför ny forumsplattform

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,678
Location
Helsingborg
Jag tror att man förlorar mer än man vinner på träd/tråd lösningar.
Diskussioner blir snåriga, svåröversiktliga och det blir svårare att se precis var nya inlägg passar in. Framför allt så tror jag att trådfunktion (istället för platt visning) gör att folk uppmuntras till att INTE hålla sig till ämnet utan börja glida över på sidospår (vilket saboterar för läsare som inte bryr sig ett skit om dessa sidospår).
Om ett sidospår är viktigt/komplicerat nog så finns det ju ingenting som hindrar att man startar en ny diskussion.

Det finns ingenting i en trådad/kommentarsfunktion som inte kan lösas med en "Amen!/Like/Fuck yeah" knapp, citerings funktion och utbrutna diskussioner (dvs, starta en ny diskussion om du bryr dig).
Det kan vara en idé att lägga till en "relaterade diskussioner" funktion så att man kan starta en diskussion som en respons till en annan diskussion och att man i originaltråden automatiskt ser länkar till alla diskussioner som har sprungit ur originalet.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vissa vill ha ett idiotfritt forum och eftersom alla är idioter någon gång lägger jag fram detta förslag: Ingen som helst möjlighet att registrera.
Ungefär som på byuus forum fast där är några registrerade redan och de har det i migreringssyfte.

/Luna Lovegood
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Jag vill ha fler underforum. Att forumen finns stimulerar till aktivitet. Jag saknar tex forumen för skräck och SF.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,678
Location
Helsingborg
Troberg;n47647 said:
Jag vill ha fler underforum. Att forumen finns stimulerar till aktivitet. Jag saknar tex forumen för skräck och SF.
Vilket talar för ett Tagg baserat forum tycker jag. De underforum som behövs genereras i princip per automatik.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Ifall vi nu ska ha fokus på kategorier och underforum även i framtiden vill jag se färre underforum. Att det finns så många försvårar gränsdragningsfrågor och innebär att sidan blir rörig och plottrig.

Detta skulle såklart kunna lösas genom mitt tidigare förslag om att ha taggar istället, eller hantera kategorierna som taggar. Då kan man ha en tydlig och lätt navigering även om vi har många kategorier. Så se det här som ett villkorat förslag: Om vi ska fortsätta ha nuvarande "framsida" och fokus -- färre. Annars inte.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Aldra helst skulle jag vilja ha hybrid mellan platt och trådat som det fanns (finns?) på helgon.net, jag är dock inte medlem där längre så jag kan inte konfirmera det tyvärr.

/Luna Lovegood
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Eftersom ingen annan skrivit det: Jag vill ha platt visning och inga trådar eller kommentarer.

*försöker gilla mitt eget inlägg*
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Möjligheten att hantera citat som spoilertaggar, alltså att minimera dem antingen per default eller att man gör det när man läst det.

/Luna Lovegood
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Antingen trådning, eller en funktion som döljer alla delar av ett inlägg efter det första stycket, till dess de klickas på (har sett liknande på flickvännens LJournal).

Mastodontinlägg (där en tanke verkligen utreds) har nästan försvunnit sedan den nya forumformen, förmodligen därför att scrollning blir svårt, och för att det förstör flödet i tråden. Om alla längre inlägg autogömms efter ett visst antal ord, och visas "per beställning", så penaliseras inte längre inlägg, och vettiga diskussionsmöjligheter återinförs därmed.

Detta utifrån premissen att trådad visning är ett förlorat slag; med trådad visning blir ovanstående ett mindre problem, även om jag fortfarande tror att autogömning vore en fördel.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Därutöver.

* Möjligheten att logga in via förstasidan, utan att loggas ut igen omedelbart.
* Möjligheten att skriva längre inlägg utan att loggas ut konstant.
* Möjligheten att ignorera användare på en permanent basis (dvs. en inloggning som varar till dess man aktivt loggar av).
* Bibehållen bloggdel - att den inte används är ju trist, men det är en bra grundidé.
* Taggar låter vettigt.
* En möjlighet till skapandet av nya underforum på användarbasis, om taggar visar sig svårgenomförligt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Finns det några exempel på trådat som faktiskt funkar bra? De jag sett innebär att man antingen måste klicka för varje inlägg man ska in på eller att inläggen hamnar längre och längre ut till höger och är allmänt oöverskådligt.

Länkar?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,098
Location
Sthlm
En sökfunktion som det går att söka med. Jag förstod aldrig hur jag skulle få fram nått med den i det gamla forumet, och sök i det nya har jag ingen erfarenhet av. Sweclockers klarar jag tex av att söka i forumet på.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Jocke;n47760 said:
En sökfunktion som det går att söka med. Jag förstod aldrig hur jag skulle få fram nått med den i det gamla forumet, och sök i det nya har jag ingen erfarenhet av. Sweclockers klarar jag tex av att söka i forumet på.
Tips: använd Google, nästan alltid överlägset sajt-specifik sök.

Tips till teknikgruppen: låt sökmotorerna indexera ert forum, så får ni bästa tänkbara sökförmåga till minimal insats. Sajt-specifik sök är uråldrigt klumpig i jämförelse.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,678
Location
Helsingborg
CapnZapp;n47768 said:
Tips: använd Google, nästan alltid överlägset sajt-specifik sök.

Tips till teknikgruppen: låt sökmotorerna indexera ert forum, så får ni bästa tänkbara sökförmåga till minimal insats. Sajt-specifik sök är uråldrigt klumpig i jämförelse.
Ibland är dock google värdelöst. Ta det här forumet t.ex. Pga "Senaste Inlägg" funktionen så är det i princip omöjligt att hitta någonting alls.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Koppling till något slags artikelsystem/CMS/blogg eller liknande som kan användas för scenariobiblioteket.

Vi har samlat in över 100 högklassiga scenarion, alla med upphovspersonernas tillåtelse att lägga upp dem och jag vill kunna lägga upp dem snart för att inte det här projektet ska riskera att självdö mer än det redan gjort. Helst innan Gothcon. (Dvs, snabbt att få upp är mycket viktigare än funktioner i nuläget för mig i vart fall).

(Men se förslaget som enbart första meningen om ni vill gilla det)
 
Top