Nekromanti Önskemål inför ny forumsplattform

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Jag vill ha ett mobilvänligt forum av något slag. Högsta prio för slöhögar som inte orkar använda dator längre.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Jag vill ha ett enkelt snabbt forum med tonvikt på att diskutera rollspel.

90% av de finesser som nämns här: är det verkligen WRNUs syfte att tillhandahålla?

Exempel: de flesta större rollspelsforum.
Iallafall innan ägaren får "social mani" och lastar ner forumet med allehanda sirapsslöa widgetar och oöverskådliga finesser :-(

FOKUS på 1) läsa inlägg 2) svara på inlägg 3) starta trådar 4) enklare formattering (inget som inte fanns för tio år sedan) 5) att sajten inte ser ut som skit, och ... tja, det är nog allt jag vill att WRNU ska vara.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Jag vill ha ett forum med tonvikt på att diskutera aspekter av rollspelande i praktiken.

Alltså mer diskussioner från verkliga spelare och spelledare, och färre från teoretiska tyckare, folk som självidentifierar sig som rollspelare men inte spelat på tio år, folk som har åsikter om hur andra ska spela etc.

Fler diskussioner om specifika äventyr, rollspelsregler, kampanjtips, råd om hur just din karaktär ska agera, eller träna, eller spendera sina xp etc

Färre diskussioner om rollspel i samhället, moralen i fiktiva världar givet vår världs syn, moralen i gångna tiders rollspelsmoduler utifrån vår tids syn, rollspelskulturens ansvar för politikens korrekthet, etc.

I korthet: mer entusiasm och spelglädje, mindre upprördhet och weltangst.

Sluta vara upprörd över någon utländsk gamers felgrepp eller någon bloggares åsikter eller vad du hittar i en gammal modul från 1979!

Slå istället fram en egen karaktär och sätt dig i en soffa och spela med dina vänner! Rollspelsglädje! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,497
Location
Ludvika
CapnZapp;n53522 said:
Alltså mer diskussioner från verkliga spelare och spelledare, och färre från teoretiska tyckare, folk som självidentifierar sig som rollspelare men inte spelat på tio år, folk som har åsikter om hur andra ska spela etc.
Jag är sjukt nyfiken på vilket forum du tänker länka till som exempel.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det här är något rätt litet, och något som jag inte igentiligen använder mycket alls... men ibland så har jag velat haft funktionen att strycka en text.

Och då menar jag att dra ett streck igenom mitten av en text. Som detta, fast linjen högre upp i mitten av texten då ju.

Jag har försökt några få olika forum "koder" för hur man i vanliga fall stryker ut en text på så sätt, men dom har inte fungerat på denna sida.

HTML:
Där det går att använda koderna [b][/b] för bold, [i][/i] för italic, och [u][/u] för underlined här...
Satt i html för annars går det inte se koderna jag skrev för bold/italic/underlined.

Så funkar inte t.ex för "strike" på detta forum. Vet inte om det bara beror på att den inte har aktiverats eller installerats eller något.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Vet inte om det namnts tidigare, men det hade varit skönt om man kunde välja att ignorera vissa trådar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Rymdhamster;n53527 said:
Jag är sjukt nyfiken på vilket forum du tänker länka till som exempel.
Menar du allvar? Eller har du aldrig besökt något annat rollspelsforum än WRNU?

Mina tre favoritspel är Mutant UA, Warhammer och D&D. I turordning tipsar jag därför om: Järnringens (iofs numera nedlagda) forum, Strike to Stun forums, och rpg.net's D&D-underforum.

En invändning kan vara att större forum (som rpg.net eller EN World) givetvis har gott om upprörda weltangst inlägg. Men där identifieras de som off-topic eller tangenter. Så det kan vara mitt önskemål:

Att WRNU's moderatorer vänligt men bestämt styr in alla dessa eviga "rollspel i samhället" diskussioner som mycket mer handlar om politik, rasism, feminism etc etc etc bort från de huvudsakliga forumen.

Hoppas du fick svar, Rymdhamster :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,777
Location
Stockholm
CapnZapp;n53522 said:
Jag vill ha ett forum med tonvikt på att diskutera aspekter av rollspelande i praktiken.
Vänta lite, du vill alltså att rollspel.nu ska bli något som rollspel.nu aldrig har varit? Det här forumet har under det dryga decennium jag hängt här alltid varit ett hemvist för teoretiska diskussioner, analyser, kritik. Ibland bra sådan, ibland dålig. Politiska, religiösa, etiska perspektiv på rollspel har alltid förekommit här, likaså abstrakta resonemang om "Vad är en spelledare?" eller vad det nu må vara.

Detta har i mina ögon varit forumets styrka.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,497
Location
Ludvika
CapnZapp;n61533 said:
Menar du allvar? Eller har du aldrig besökt något annat rollspelsforum än WRNU?
Två av de tre du nämner. Jag känner inte alls igen det du pratar om. Tvärt om, faktiskt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Ändrat önskemål: Snart har vi levt med det här trasiga härket i ett års tid. Mina önskemål är nu nere på: Ett forum som fungerar. Behöver inte finnas några features alls annat än att det går att registrera användare, att användarna kan posta inlägg i typ 5 olika forum och admins kan banna användare och IPn.
Så länge det forumet dyker upp snabbt så är alla andra funktioner bara nice to haves.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,925
Location
Stockholm
chrull;n67088 said:
Ändrat önskemål: Snart har vi levt med det här trasiga härket i ett års tid. Mina önskemål är nu nere på: Ett forum som fungerar. Behöver inte finnas några features alls annat än att det går att registrera användare, att användarna kan posta inlägg i typ 5 olika forum och admins kan banna användare och IPn.
Så länge det forumet dyker upp snabbt så är alla andra funktioner bara nice to haves.
Problemet är inte att hitta och sätta upp ett sånt forum.

Problemet är att migrera över all data från detta forum (och helst även det gamla).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Dante;n67316 said:
Problemet är inte att hitta och sätta upp ett sånt forum.

Problemet är att migrera över all data från detta forum (och helst även det gamla).

migrera data är så långt ned på nice-to-have-listan just nu att det inte ens är synligt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,777
Location
Stockholm
chrull;n67322 said:
migrera data är så långt ned på nice-to-have-listan just nu att det inte ens är synligt.

Ja, migrera data känns ärligt talat som något man kan göra i efterhand.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,925
Location
Stockholm
gorillotaur;n67430 said:
Ja, migrera data känns ärligt talat som något man kan göra i efterhand.
Jovars. Men vi vill veta att det alls går innan vi byter plattform.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
gorillotaur;n67430 said:
Ja, migrera data känns ärligt talat som något man kan göra i efterhand.
Jag tror det är en hipp tripp att migrera åtminstone användardata. Annars kommer vi få ett sånt där jobbigt användartapp igen när folk inte ids registrera sig igen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Krille;n67452 said:
Jag tror det är en hipp tripp att migrera åtminstone användardata. Annars kommer vi få ett sånt där jobbigt användartapp igen när folk inte ids registrera sig igen.

Och om vi inte migrerar snart riskerar vi få ett användartapp för att folk tröttnar på att grundläggande funktioner inte funkar.
Ett år.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
chrull;n67600 said:
Och om vi inte migrerar snart riskerar vi få ett användartapp för att folk tröttnar på att grundläggande funktioner inte funkar.
Jag trodde att vi hade tappat dem redan.

Utom dig. :cool:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Krille;n67711 said:
Jag trodde att vi hade tappat dem redan.

Utom dig. :cool:
Det här är ju ett desperat rop på hjälp. "Snälla gör så att min favoritsite inte längre gör mig vansinnig på grund av teknisk idioti!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
chrull;n67826 said:
Det här är ju ett desperat rop på hjälp. "Snälla gör så att min favoritsite inte längre gör mig vansinnig på grund av teknisk idioti!"
Jo, jag vill bara gå något mer försiktigt framåt, så att vi inte gör något annat tekniskt idiotiskt om vi inte kan ångra. Vi kan alltid gå framåt, men det är svårt att gå tillbaka om det inte funkade.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Dante;n67316 said:
Problemet är att migrera över all data från detta forum (och helst även det gamla).
Jag skulle vilja kasta om den ordningen. Det här forumet har inte så mycket innehåll, det gamla har en magnitud mer.
 
Top