Nekromanti Önskningar nu när tiden närmar sig (h)jul.

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Förklaringar och så för ovanstående

Är du skribent för neogames?

Vectorjet är väl inte bara motorcyklar, utan stora helokopterliknande saker också. En bild på en sådan förekommer på utsidan av Metusalems offer.

Det förekommer visst vectorjet med hjul. I Nippon beskrivs en vetorjetstridsvagn med hjul. Dessa fälls ner för att spara bränsle (Och alltså öka räckvidden).

Om svängar i 90 grader kan man säga såhär. Fordonet klarar det nog men knappast kroppen. Vid en krock i 130 km/h (ner till noll i hastighet) slits hjärtat loss från blodkärlen, mycket illa. Ni måste komma ihåg de där inläggen i anslagstavlan (eller var det nu var) att en person som krockar i 70km/h påverkar bilen framåt som en ung elefant neråt. Klarar hojen att bära upp en elefant? skulle inte tro det. Man får nog nöja sig med åtminstone några meters svängradie.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Lockheed Martin [OT]

Ahh, kollade på lite bilder på deras skapelser. Dom borde ju ha fått minst ett pris för design på sin SR-71 Blackbird. Det är ett mycket vackert flygplan...

/Seinet Wintermute - Vill ha några flygplan

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Problem i uppväxt och uppfostran kanske?

Ok, nu ska vi ta det lungt.Du behöver ju inte krångla till det.
Jag snackar om vanliga person-vektorjets(motorcykeln typen alltså) millitären må ha några andra nyttjanden av tekniken och kanske stora företag. Men vanligast för privatpersoner är vektorjets-motorcyklar(så du fattar).För det första så skulle inte en elefant lyckas greppa handaget för gasreglarge eller ens dra i bormsen. en mindre flygaden. och ännu mindre komma upp i 130km/h och även om den gjorde det så skulle inte hjärtat slitas ur kroppen på den stackars elefanten. Han skulle nog klara sig hyffsat om han krockade i en vägg, jag är mer orolig för huset han krockar med... 3 ton elefant som flyger in i en vägg med en hastighet av 130km/h klarar nog inte ens Crysteel. å andra sidan kommer 3ton upp i 130km/h så skapas det ett helvetes luftmotstånd som utsätter den stackars elefanten för ett tryck på massor med mer ton samtidigt som han kropp värms upp av kriktionen som kommer av luftmotstånd som man vet inte säkert om han brinner upp först eller perssas sönder, det är iallaflall skitsynd om elefanten så du ska ge fan att ge dej på ett försvarslöst djur din djurplågare. Metusalems offer bryr jag mig inte om men dom mår nog inte häller bra av en elefant i 130km/h...
avslutningsvis säger jag Ja, jag är skrikbent för Neogames (fast dom vet nog inte omdet ennu). För mer information om vektorjets och regler kolla min modul 'Route 666' som snart kan förhandsbeställa!!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Problem i uppväxt och uppfostran kanske?

glöm inte att använda smileys när du skämtar eller är ironisk.
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Re: Problem i uppväxt och uppfostran kanske?

Blir en jävlans massa smilers då. det blir lättare om du utgår från att jag alltid är ironisk och skämtar så ska jag göra smilare når jag är allvarlig. /images/icons/laugh.gif
 

one

Veteran
Joined
17 Nov 2001
Messages
12
Location
Öregrund
Re: Förklaringar och så för ovanstående

Jag hade INTE fel! Jag menade att man måste ha lite tur, om det ska funka att köra upp på en lodrät vägg bara. Jag har alltid menat att vektorjettar svävar!

one
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Re: Förklaringar och så för ovanstående

bara du tror och tycker som mig i allmenhet så går det nog bra
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
What have I done?!?

För att reda ut lite saker... (läs: Bessewisser-time)

För det första, jag kommer genomgående använda presens i beskrivningarna, men tiden för detta presens är naturligtvis lagt till 2059, så "det finns" skall tolkas "det kommer troligen (enligt min åsikt) finnas"...

För det andra...
Det finns två sorters vektorjettar... Aerodynamiska och icke-dito. Bland de aerodynamiska hittar vi de flygplan som börjar bli populära idag: F22, Sukhoi, MiG, Harrier osv - dessa beter sig som dagens flygplan men med ett par specialeffekter, som att de är extremt smidiga i luften och kan landa på en femöring. Med moderna material kan man även undvika att de riktade utblåsen brinner upp om man står och hovrar för länge på samma ställe. De vridbara utblås som gör att man kan hovra kan oftast även vridas lite framåt, vilket gör att planet kan backa, om än inte så fort (huvudutblåsen är fortfarande riktade bakåt).
Bland de icke-aerodynamiska finner vi jetcyklar o.dyl.

Den stora skillnaden är att de aerodynamiska i mycket större utsträckning har bärande vingar och därför kan förlita sig på ett fåtal vridbara utblås - ett par längst bak som vilket jetplan som helst och ett par undertill för att kunna hovra - medan de icke-aerodynamiska hela tiden måste vila på en jetstråle som delvis är riktad neråt, annars faller den som en sten.

Om man inte placerar utblås i stort sett vartenda håll, kommer de icke-aerodynamiska jettarna ha stora, men inte allvarliga, begränsningar i vilka manövrer de kan utföra. Igen: om den inte hela tiden kan vila på en jetstråle riktad delvis neråt faller den som en sten. I vanliga fall, dvs fallet jetcyklar och liknande, finns ett fast utblås bakåt, och minst fyra undertill, så fordonet kan hålla balansen. Utblåsen undertill kan vinklas upp till kanske 45-60 grader beroende på placering, men det är inget föraren behöver tänka på i större utrsträckning då ett fly-by-wire eller fly-by-light system sköter om allt, och ser till att föraren inte gör något korkat som får fordonet att haverera.

En icke-aerodynamisk vektorjet bör inte användas till rollar, loopar och dylika manövrer då det finns en ENORM risk att den tappar balansen om det inte finns ett flertal utblås på "taket", utan man måste lita på att de övriga utblåsen lyckas fullfölja rotationsrörelsen. Styrsystemet blockerar därför normalt alla försök till dylika manövrer.

En vanlig dykning är också svår att utföra (dvs, ner med nosen, full fart mot backen) då det skulle innebära att alla undre utblås vinklas så långt fram de kan och hävavståndet mellan utblåsen skulle minska, vilket åter igen negativt påverkar balansen. Istället brukar kontrollerat fritt fall användas, dvs man håller kvar fordonet i horisontalläge, drar ner på utblåsen nedåt och låter jetten sjunka i önskad hastighet.

I de fall jetcyklar o.dyl. är beväpnade, är det endast med fasta vapen riktade rakt fram eller rakt bakåt, då eventuell rekyl i sidled aldeles för enkelt skulle kunna få vektorjetten ur balans; det allmänt accepterade sättet att sänka en vektorjet är att skjuta den i sidan med något tungt i hopp om att den tippar över och störtar. Det behövs ingen speciellt pansar-brand-spräng ammunition, oavsett hur väl bepansrad jetten är, bara tyngd i kulan (...ok, RSV skulle kunna hjälpa till att ge en skjuss i rätt rikting...).

Slutligen: vad händer om man blir överkörd av en vektorjet?
Detsamma som om man ställer sig bakom en F-14 som startar från ett hangarfartyg.... Grill grill.... Detta gör att vektorjettarna normalt måste hålla sig till strängt styrda korridorer i luften, där de inte kan göra någon skada på omgivningen; landningar sker på flygplatser eller helikopterplattor uppe på hus - att landa på gatan räknas som allmänfarlig vårdslöshet och ger stränga straff.

Dessutom är det ju trots allt jetmotorer det rör sig om, så det låter ju utav bara he-e! vilket ytterligare begränsar deras tillåtna områden. Ingen vill ju vakna till ljudet av sex vrålande jetmotorer när grannen kommer hem lite på örat klockan fyra på natten...
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Re: What have I done?!?

precis! precis! precis!
Detta är vad jag har försökt säga i hela topicen men ett antal inte så mycket nämnda förnuftbefriade individer har hela tiden motarbetat mig. Jag har alltid sagt att vektorfordon färdas i kontrolerade luftrum och inte jönsar runt på allmäna vägar. ni som känner er träffade kan skicka ursäkter på min mail zerg_overmind@spray.se tackar för hjälp Tippis, jag kommer att nämna dig som hedersomnämd i creditslistan i min kommande modul 'Route 666'
 
Top