Feuflux;n309719 said:
Jag gillar (som spelare) när det finns en tydlig ram i äventyr men frihet inom ramen. Har aldrig spelat ett helt fritt sandlåde-scenario men av vad jag läst så skulle det passa mig jättedåligt. "Du kan göra vad som helst" skulle för mig bli "jaha... men då går väl min jägare och skjuter ett vildsvin och väntar på att det ska hända nåt spännande". Om det istället finns ett "den onde baronen torterar undersåtar i källaren i mörka slottet" så är det ju skiträlsat att hjältarna ska dit och stoppa honom, men det bara en ram, och inom ramen får jag välja precis hur och när jag vill stoppa honom, och det kan finnas femtioelva sidospår att utforska på vägen, men det finns ett mål.
Jag tycker inte det där är rälsning på något vis -- beroende på vad man spelar för rollpersoner kan det ju finnas helt olika sätt att reagera på det. Vissa kanske skulle besluta sig för att det verkar ligga bra med pengar i undersåtefångarbranschen. I en sandlåda bör det också finnas andra saker att reagera på -- man kan få reda på att baronen torterar undersåtar, att det ska finnas guld under det gamla gravkumlet och att ankorna sägs smuggla förbjudna varor nere vid kvarnen. Jag kan tänka mig följande nivåer på styrning:
(1) "Baronen torterar undersåtar": Inte rälsning. Spelarna får reda på ett faktum om världen och kan själva välja hur de reagerar på det.
(2) "Baronen torterar undersåtar, och eftersom ni är hjältar borde ni stoppa honom": Inte rälsning, men ett spel med en tydlig premiss. Det här blir bara fel om spelarna inte från början fått reda på att det här kommer vara ett hjältigt äventyr och har skapat rollpersoner som är samvetslösa opportunister eller fanatiska adelsvänner.
(3) "Baronen torterar undersåtar, så ni måste smyga er ner i hans källare, kämpa mot fångvaktare och befria fångarna innan ni konfronterar honom": Här börjar det bli rälsat. Här finns också ett tillvägagångssätt föreskrivet, så man kan till exempel inte besluta sig för att ta sig an problemet genom att lura baronen, uppvigla lokalbefolkningen eller göra något annat som kanske passar en bättre.
(4) "Baronen torterar undersåtar, så ni måste smyga er ner i hans källare. Där kommer ni att bli överrumplade och tillfångatagna, och få reda på att baronen i själva verket offrar fångar till en ond demon. En medfånge hjälper er att fly, men kommer att bli dödad under flykten, så ni har skuldkänslor över detta. Sedan reser ni till en magiker som kan skicka er till demondimensionen...": Plingelingeling, tåget går...
Ett och två tycker jag mestadels är kul att spela. Trean blir snabbt tråkig, och fyran är outhärdlig.