Vilka riktar man sig till?
I ett större rollspel som ges ut i butikerna så ska det vara med en liten presentation på vad rollspel är för något.
Om man gör ett privat indiespel, eller ett indiespel som man enbart gör för att glänsa med för ens medforumiter, så behövs inget. Då är det bara onödigt. Detsamma gäller förstås dogmaspel, men då är det juh till och med en regel.
Om man däremot planerar att spelet ska finnas som schysst introduktion för gröningar på internet, gratis och alldeles, alldeles underbart, så är det rätt så självklart att det ska finnas en någorlunda utförlig beskrivning på vad fan detta är för något. Liksom över skumma termer, så som "T8", "Koboldbjäfs" och "RP-arketyp: Hiphopcowboyninja".
Då beskrivningar på vad rollspel är för något brukar vara tämligen likartade Sverige över så tar jag mig inte tid att läsa olika spels kapitel om'ett, men jag vet fortfarande att det kan hjälpa även någorlunda erfarna rollspelare (sånna med åtminstone halvtannat år på nacken) - när Eon III kom med en massa massiva kapitel om rollspel, spelledarens uppgift, äventyrsskrivning, spelledarpersoner med mera, så hjälpte det en rätt så vilsen Hjalle att hitta den sanna vägen. Nu har det iofs utvecklats åt mitt eget håll och läser jag samma kapitel nu så är det dagens levererade "jaha", men det hjälpte ändå då.
För att inte tala om när man var helt grön, men jag måste ändå medge att det bästa är muntlig förklaring. Och allra bäst, att spela med några rävar, gamla eller unga spelar ingen större roll. Det bästa kommer mao inte med texter, utan med förklaringar och... tja, rollspel.
-Hjalle, orera mera.