Nekromanti rollspel.nu's status

CapnZapp

Myrmidon
Det är andra gången på kort tid som inlägg försvinner. En gång är ingen gång, men två gånger är för mycket. Det känns väldigt budget alltihopa. Det skär i mitt hjärta att se alla försvunna inlägg. Och informationen har minst sagt varit bristfällig (och statusinfon på startsidan är fortfarande helt under kritik).

Jag är ledsen men vad ni än gör och hur mycket ni än investerar är det uppenbarligen inte tillräckligt.

Jag ber er därför att
1) identifiera er: vem av er är ansvarig för vad?
2) utförligt redogöra för vad som har hänt? Markera tydligt vad som är spekulation och vad som är fakta.
3) vilka mått och steg ni tar för att undvika att det händer igen? Har ni förtroende för er framtida leverantör?
4) forumet i framtiden har tillgång till aktuell backup helst aldrig äldre än 24 timmar gammal!
5) att framtida nertid kommuniceras omedelbart, tydligt och lättillgängligt. Ett förvirrat och oinformerat inlägg var 2-3 dagar på en faceboksida är INTE tillräckligt, inte ens nära. Den som satt upp forumet behöver helst sätta upp en statussajt, gärna med "nödforum". (Det var bra jobbat, ni som gjorde det nu; det skulle dock varit WRNU själva som insåg behovet...)

Ni har en skitstorm av rejäla dimensioner vad gäller bristande förtroende att ta igen här. Inte nog med all gnällig forumkritik, men dubbla förluster av inlägg på det. Så jag hoppas att total öppenhet, mycket mer frekventa uppdateringar av status och vad ni gör, är något ni själva inser är ett krav från och med nu.

Det säger jag inte för att vara elak, utan som en som väldigt mycket uppskattar ett samlat forum för svensk rollspelsdiskussion.

Vänligen,
Zapp

Vimes

Sillkung
CapnZapp said:
se alla försvunna inlägg
:)

Det är förstås problematiskt om WRNU kommer hålla på och tappa bort inlägg. Det är ju trots allt användarnas intellektuella åstadkommanden som försvinner i tomheten. Jag känner mig inte drabbad för att jag är en trallis som bara skriver smarta saker när det är varulvsspel, men dessa kraschar minskar förstås förtroendet för WRNU som plattform för "tyngre" diskussion.

Sapient

Swashbuckler
Äsch, det är ju inte värre än en loop i rumtiden. Vilket i sig är ett standardgrepp i all SF.

Se det som att alla försvunna inlägg skrevs av våra respektive evil motparter (med goatees!) i ett parallellt universum där Ymir är chefsideolog och krank världsdiktator. De finns, men de är inte kanon längre.

CapnZapp;n44248 said:
Det är andra gången på kort tid som inlägg försvinner. En gång är ingen gång, men två gånger är för mycket. Det känns väldigt budget alltihopa. Det skär i mitt hjärta att se alla försvunna inlägg. Och informationen har minst sagt varit bristfällig (och statusinfon på startsidan är fortfarande helt under kritik).

Jag är ledsen men vad ni än gör och hur mycket ni än investerar är det uppenbarligen inte tillräckligt.

Jag ber er därför att
2) utförligt redogöra för vad som har hänt? Markera tydligt vad som är spekulation och vad som är fakta.
3) vilka mått och steg ni tar för att undvika att det händer igen? Har ni förtroende för er framtida leverantör?
4) forumet i framtiden har tillgång till aktuell backup helst aldrig äldre än 24 timmar gammal!
5) att framtida nertid kommuniceras omedelbart, tydligt och lättillgängligt. Ett förvirrat och oinformerat inlägg var 2-3 dagar på en faceboksida är INTE tillräckligt, inte ens nära. Den som satt upp forumet behöver helst sätta upp en statussajt, gärna med "nödforum". (Det var bra jobbat, ni som gjorde det nu; det skulle dock varit WRNU själva som insåg behovet...)

Ni har en skitstorm av rejäla dimensioner vad gäller bristande förtroende att ta igen här. Inte nog med all gnällig forumkritik, men dubbla förluster av inlägg på det. Så jag hoppas att total öppenhet, mycket mer frekventa uppdateringar av status och vad ni gör, är något ni själva inser är ett krav från och med nu.

Det säger jag inte för att vara elak, utan som en som väldigt mycket uppskattar ett samlat forum för svensk rollspelsdiskussion.

Vänligen,
Zapp
Hej Zapp,

Jag tänkte börja med att förklara att Rollspel.nu är en voluntärt driven sida av folk som vill kunna prata rollspel. Vi har ingen ekonomisk backning utom den som vi själva betalar in. Utöver det så får ingen som jobbar med rollspel.nu betalt alls utan vi gör det för att vi gillar sida.

Du har fått en förklaring på vad det var som hände.
Första gången hade vi en diskkrash andra gången så gick en brandvägg ner och vi fick inte tag på han som driftar servern.
Så som Magnus skrev i den andra tråden så håller vi på att kolla på olika lösningar där vi kommer att betala för att hyra in oss hos troligen FSDATA.
Servern låg först hos Sverok då vi körde UBB och sen flyttade vi till en polare till en på Forumet som hade en driftfirma. Då det inte fungerade så ser vi som sagt över våra alternativ för att försöka säkra upp att det inte händer igen.

5. Det är mycket svårt att komma till att sätta upp en 404 när server inte har kontakt med internet. Jag personligen prioriterade att få kontakt med den som hade server för att kunna få veta när den kommer upp igen och om jag kunde hjälpa till. Att vi borde ha backupper och liknande kan vara bra men i grund och botten så måste du komma ihåg att det här forumet är drivet av folk som vill hjälpa till och vi gör så bra som vi kan men vi kan inte sitta heltid med det. Jag tror alla av oss jobbar 8-5 eller liknande med.

Sen vill jag bara säga att det kan inte finnas några krav bara för att du säger det. Vi jobbar konstant på att bli bättre på allt men det blir problem ibland och vi gör det bästa vi kan. Förslag som att kanske ha en Twitter eller liknande så vi kan skjuta ut uppdateringar hur det går är bra men då ingen av oss "jobbar" med Rollspel.nu utan vi fixar endast saker här på våran fritid så har vi bara en viss mängd tid att röra oss med.

Det jag kan säga från min sida är att jag försöker se till så vi som jobbar med tekniken ska organisera oss lite bättre.

*Allt som skrivits ovan är Spiders personliga åsikt och är inte ett uttalande som Tekniker på rollspel.nu*

Mvh
Spider Jerusalem

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n44248 said:
Jag är ytterst ansvarig.

Sedan håller vi på att kristallisera de andra områdena.

CapnZapp;n44248 said:
Fakta: forumet var oåtkomligt under en tid.

Förklaring/spekulation: En router gick sönder. Vi har inte fysisk eller virtuell tillgång till platsen där servern stod. Efter försök att få tillgång till detta utan framgång satte vi upp en server på en VPS som vi har kontroll över.

CapnZapp;n44248 said:
Om jag inte hade förtroende för en leverantör skulle jag inte välja denna.

Det vi gör nu är att sätta upp en lösning som inte är individberoende på samma sätt som det varit fram tills nu. En VPS hos en extern leverantör, kostnad cirka 400 SEK per månad.

CapnZapp;n44248 said:
Precis som tidigare är det planerat att detta ska ske. Det är ju inte så att vi överger våra planer helt bara för att en router gått ner.

CapnZapp;n44248 said:
?
Jag ska försöka. Se dock inte WRNU som någon slags superorganisation med regelbundna möten och en tydlig struktur. Vi jobbar på att bli smartare kring detta, men under denna nedtid var det speciall förhållanden som gjorde att jag blev extra förvirrad. Servern fanns, den fungerade, men vi kunde inte komma åt den fysiskt, vilket vi behövde. Innan vi insåg att vi inte kunde komma åt den var lösningen typ en halvtimme i framtiden, bara vi fick tillgång till servern fysiskt.

Vi skulle helt enkelt bara ställa dit en router. That was it. Men det gick inte att phase-shifta den genom väggen så att den hamnade rätt och kopplade in sig och konfigurerade sig automatiskt.

Därför blev det förvirring denna gång.

CapnZapp;n44248 said:
?
Ni har en skitstorm av rejäla dimensioner vad gäller bristande förtroende att ta igen här. Inte nog med all gnällig forumkritik, men dubbla förluster av inlägg på det.
Jag är inte så orolig för det. Jag känner att folk har förståelse för denna incident, den här gången. Men det håller ju inte i längden. Men det fattar till och med jag.

CapnZapp;n44248 said:
?
Så jag hoppas att total öppenhet, mycket mer frekventa uppdateringar av status och vad ni gör, är något ni själva inser är ett krav från och med nu.
Jag försöker vara så frekvent jag mäktar med. Ska försöka var mer så i framtiden. MEN ... vi har ingen hemlig, dold agenda. Öppenhet är ett av våra mål, och vi ÄR redan väldigt öppna med vad som görs. Problemet är att kanalerna havererat denna gång.

/Magnus
Spider Jerusalem said:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes;n44255 said:
men dessa kraschar minskar förstås förtroendet för WRNU som plattform för "tyngre" diskussion.
Absolut. Och det kommer att ta lång tid med väldigt stabil drift innan det kommer att kännas helt okej.

/Magnus
Spider Jerusalem said:
Men vi kommer göra allt vi kan för att se till att detta inte händer igen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n44248 said:
Det känns väldigt budget alltihopa.
En snabb kommentar på detta.

Ja, det är en plattform som inte har jättemycket kapital. Jag klarar grundläggande driftskostnadr, men har inte samma resurser som t.ex. EN World.

Så det finns en budgetaspekt när det gäller detta. Nu letar vi kostnadseffektiva lösningar, som har en större kostnad än den lösning vi har haft som sparat pengar men som alltså inte visat sig fungera.

NOTERA att jag inte gnäller, eller tigger om pengar eller nått sånt. Du vill veta hur det ligger till, och det är så det är.

Min bedömning är att jag klarar de kostnader vi diskuterar framöver för att få till en stabil plattform. Cirka 6000 SEK för hyra av server per år, kanske några tusenlappar till för relaterade tjänster per år. Utgifterna sedan jag tog ett formellt ansvar för rollspel.nu ligger på runt 8 000 SEK, för licenser och andra utgifter i samband med "nystarten".

Möjligtvis kommer en crowdfunding-grej dras igång för att stödja detta, men det är en senare fråga.

MVH

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spider Jerusalem;n44261 said:
Servern låg först hos Sverok då vi körde UBB och sen flyttade vi
Värt att minnas är också att Sverok ej längre erbjuder hosting på det sättet och att det var en anledning till varför vi flyttade.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n44248 said:

Vänligen,
Zapp
Och en sista sak. Jag uppskattar all feedback, och vet att du har forumets bästa i tankarna. Så tveka inte att säga vad du tycker ... fast det har du ju aldrig gjort, så länge jag hängt på de forum du också hänger på! :grin:

/M

CapnZapp

Myrmidon
Mhhm...

Tack, ska jag väl säga.

Men jag efterlyser fortfarande ett omnämnande på förstasidan, alltså som tillägg till den text som nu börjar med

Hej och välkommen till nya Rollspel.nu!
Minimera

SERVERKRASCH! Forumet drabbades nyligen av en jobbig serverkrasch som gjorde att vi förlorade all data mellan 16 augusti och 14 september. Om du registrerat en användare under den tiden finns den inte
osv
Dataförlusten är ju 16/8-14/9 PLUS några dagar i oktober (exakt vilka datum??)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n44295 said:
Routern verkar ha gått ner 7/10. Jag säger verkar, för det tar en stund innan sånt upptäcks. Men den 8/10 var routern kass.

Senaste backup:en är från 25/9 (vilket har informerats om tidigare).

Sajten öppnade med den backup:en den 15/10, alltså igår.

/Magnus

anth

Vetefan
CapnZapp;n44295 said:
Servern "försvann" 07 oktober 22:00 och den senaste backup som Lupus hade tillgång till var från 25 september.
Så 26september - 07 oktober har försvunnit.

Jag vill dock påpeka att vi fortfarande försöker lokalisera servern. Får vi tag på servern finns en liten möjlighet att vi kan få tillbaka försvunna inlägg.

Staffan

Myrmidon
Jag skulle önska att det fanns en Facebook-sida eller liknande för WRNU, där sådant här kan rapporteras. Detta så man inte undrar "Vad tusan har hänt den HÄR gången?"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Staffan;n44325 said:
Jag skulle önska att det fanns en Facebook-sida eller liknande för WRNU, där sådant här kan rapporteras. Detta så man inte undrar "Vad tusan har hänt den HÄR gången?"
Den heter Föreningen WRNU. :grin:

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Staffan;n44327 said:
Den hittar man inte om man söker på "rollspel.nu" till exempel.
Ah, något att lägga till i beskrivningen. Bra tänkt.

/Magnus
Magnus Seter said:
Fast det stod ju redan. Men det kommer ändå inte upp i söken. :(

CapnZapp

Myrmidon
Kan ingen förklara händelseförloppet?

Jag fattar inte kopplingen mellan att en router gick sönder och att någon(?) tagit (som i fysiskt under armen??) servern?

Och svara nu inte här i denna tråd, utan sammanfatta på forumets förstasida!

anth

Vetefan
CapnZapp;n44336 said:
Kan ingen förklara händelseförloppet?
- tisdag 07 oktober, c:a 22:00: forumet försvinner från nätet
- onsdag 08 oktober, morgon: vi talar med serverägaren som säger att en brandvägg/router inte längre släpper igenom trafik, denne tror dock att han kan åtgärda felet under dagen.
- torsdag 09 oktober: vi talar med serverägaren som säger att han gett upp försöken att fixa den befintliga hårdvaran, men tror att han ska kunna få fram ny hårdvara under dagen. Detta är det sista vi hör av serverägaren.
- fredag 10 oktober - tisdag 14 oktober: vi söker förgäves efter serverägaren.
- onsdag 15 oktober: vi bestämmer att vi inte kan vänta längre och Lupus slänger upp den senaste backupen som han har på sin egen server (som står i USA).

CapnZapp

Myrmidon
anth;n44354 said:
- tisdag 07 oktober, c:a 22:00: forumet försvinner från nätet
- onsdag 08 oktober, morgon: vi talar med serverägaren som säger att en brandvägg/router inte längre släpper igenom trafik, denne tror dock att han kan åtgärda felet under dagen.
- torsdag 09 oktober: vi talar med serverägaren som säger att han gett upp försöken att fixa den befintliga hårdvaran, men tror att han ska kunna få fram ny hårdvara under dagen. Detta är det sista vi hör av serverägaren.
- fredag 10 oktober - tisdag 14 oktober: vi söker förgäves efter serverägaren.
- onsdag 15 oktober: vi bestämmer att vi inte kan vänta längre och Lupus slänger upp den senaste backupen som han har på sin egen server (som står i USA).
Tack.

Så det behöver inte betyda att serverägaren stuckit med servern, utan han eller hon kan bara ha blivit sjuk, eller helt enkelt inte velat betala ny router? Är "serverägaren" överhuvudtaget en person eller ett webbhotell? Verkar oavsett vara en liten operation... Talar vi om en server i Sverige eller USA? (Originallösningen då, inte nuvarande Lupuslösning)

anth

Vetefan
CapnZapp;n44416 said:
Tack.

Så det behöver inte betyda att serverägaren stuckit med servern, utan han eller hon kan bara ha blivit sjuk, eller helt enkelt inte velat betala ny router? Är "serverägaren" överhuvudtaget en person eller ett webbhotell? Verkar oavsett vara en liten operation... Talar vi om en server i Sverige eller USA? (Originallösningen då, inte nuvarande Lupuslösning)
Serverägaren är skriven på en adress i Stockholm. Servern stod på dennes kontor. Kontor, serverägare och server är nu borta. I en av de sista kontakterna vi hade avböjde serverägaren vårt erbjudande att hjälpa till och bekosta ny router (vilket skulle ha kostat drygt 2000 kr).