CapnZapp;n44248 said:
3) vilka mått och steg ni tar för att undvika att det händer igen? Har ni förtroende för er framtida leverantör?
Som redan har nämnts så kommer forumet framöver att driftas från en VPS, och val baseras på bra rykte ur stabilitetssynpunkt, samt att de har en affärsmodell/prissättning som gör att det finns en rimlighet att de kan täcka drifts och lönekostnader (dvs, det finns billigare, men de brukar komma och gå).
Tills vi har den nya servern på plats ligger forumet på min testserver för ett annat forum (en VPS hos Linode). Den testservern är ominstallerad från grunden för att bara köra rollspel.nu och arkivet/oldsite.
4) forumet i framtiden har tillgång till aktuell backup helst aldrig äldre än 24 timmar gammal!
Sådant arbete var på gång redan innan första kraschen. Den leverantör vi primärt tittar på har egna backupper, men vi jobbar även med ursprungsplanen att också ha daglig "offsite backup". Som det ser ut just nu kommer vi ha den offsite backuppen igång runt mitten av nästa vecka, Fram tills dess tar jag manuella backupper (senaste togs för drygt en timme sedan, och jag håller för närvarande på att tanka ned den).
5) att framtida nertid kommuniceras omedelbart, tydligt och lättillgängligt. Ett förvirrat och oinformerat inlägg var 2-3 dagar på en faceboksida är INTE tillräckligt, inte ens nära. Den som satt upp forumet behöver helst sätta upp en statussajt, gärna med "nödforum". (Det var bra jobbat, ni som gjorde det nu; det skulle dock varit WRNU själva som insåg behovet...)
Med facit i hand så hade det bästa varit att styra om DNS mot ny adress och presenterat information. Men då DNS-information brukar propageras ut rätt långsamt, och vi trodde att vi borde få tag på honom när som helst, avvaktade vi för länge. När vi väl kom igång med jobbet utifrån den faktiska förutsättningen, var det snarare att bekräfta vem av oss som hade tagit en backup senast, och få upp en ny server utifrån de backupperna