Det låter som en intressant artikel. Jag skall se till att köpa mitt första ex av Fenix, tror jag.
Måns Broman postar ordentligt på rollspel.nu, så han borde dyka upp här snart för en kommentar. Min egen syn på saken är att det vore underbart om Sverige kunde gå vidare från BRP en gång för alla. Man skulle kunna designa ett nytt system från grunden som har många likheter med BRP, eftersom BRP i många detaljer är vettigt. Rickard Elimääs "Matiné" försöker ju med detta. BRP lider av att det hittades på i en tid då tänket kring designmål och spelsätt inte riktigt utvecklats ordentligt. Så, BRP har många poänger, men är ogenomtänkt i grunden. Det har byggts upp och reviderats ett otal gånger istället för att byggas med ett klart syfte från början. Det är min åsikt.
När det gäller Mutant specifikt så skall Järnringen ha gigantiskt beröm för sin ypperliga färdighet i världsbyggande. De har lyckats bättre än kanske någon annan med att måla upp en inspirerande och fascinerande värld. Av den anledningen skulle jag mycket väl ha kunnat gjort som Måns, och skrivit en modul till spelet medan jag ojade mig över regelsystemet.
Jag sitter ju själv och spelleder Den Längsta Marschen nu, och älskar idéerna men ojar mig över regelsystemet (som jag har fått modifiera något) och över rälsningen. Jag tror att Coriolis är den sista generationen svenska rollspel med ogenomtänkta regelsystem (baserat på vad jag hört; jag har inte läst det själv). Neotech verkar ju ha tänkt om från början i och med Neotech 4, och Riotminds är ute ur leken, så jag tror att om Järnringen någon gång sätter igång ännu en ny produktlinje så får de svårt att komma undan med den typen av system de hade i M:UA.
Ursäkter om jag drar iväg tråden på ett annat syfte, men syftet var för mig oklart från början.