Nekromanti 1:a maj-spel!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Riktigt pepp på första rollspelstillfället idag (bortsett Gothcon) sedan december. Förslag som ligger på bordet just nu är miniscenario från CoC Secrets of Kenya, Kumleklint till Forbidden Lands, avslutningen på Ghazalis Sista färd till Coriolis, Fiasco och/eller Barkhäxan. Skall bli kul att se i vilka spel det landar.

Minimoni

Homelander
Ghazalis sista färd till Coriolis är awesome, allt till Coriolis är awesome. Älskar estetiken och settingen är för mig som inte läst allt för mycket sci fi, väldigt originell. Jag brukar köra spelet som ”Tusen och en natt” i rymden och jag verkligen älskar Mellanöstern/Berber influerade estetiken så mycket att det är värt att nämnas två gånger.

Henke

Det är väl inte första gången man missbedömer tidsåtgången utan tror att "det där som var kvar på det Ghazalis river vi av på någon timme". 9 timmar senare så kan man konstatera att hela dagen gick åt till att slutföra det äventyret. En ny spelare innebär en obligatorisk introduktion till världen och skapande av RP som säkert tog ett par timmar. Resten gick åt till att ta livet av nekatras alfahona som smugit ombord på flyktskeppet, förhandla med byråkraten, stationschefen och reportern på Hamurabis rymdstation samt att slutligen styra tillbaka mot Coriolis med smuggellasten av skumma kryokistor.

Alla var helnöjda, men det tog som sagt hela dagen...

Henke

Nu ger vi oss på det igen. Om nån timme fortsätter vi Coriolis-kampanjen där jag valt att direkt följa upp Ghazalis sista färd med Emissarien som försvann. Bland dagens förberedelser finns:
  • PPT-presentation för att kort introducera viktiga fraktioner
  • PPT-presentation med en mindre guidad tur på rymdstationen Coriolis.
  • PPT-presentation med viktiga platser och personer att presentera under scenariots gång.
  • Förhoppningsvis teknik för att presentera på en projektorduk.
  • Spellista på Spotify är fulladdad med Ben Frost, Alphaxone, Atrium Carceri, Apocryphos, Dead Melodies och Ager Sonus
  • För första gången en flowchart-skiss över troliga scener. Får se om den kommer till användning.
Må ikonerna vara med mig, jag tror jag är redo :)

Henke

(nu börjar det här inlägget passa bättre under spelmöten, så vi får väl se om någon välvillig moderator vill flytta det dit).

Lyckades få snurr på min Apple-TV som tillsammans med en Ipad och Powerpoint blev perfekt som presentation kring fraktioner och rymdstationen Coriolis. Trots att jag kokade ner texterna en hel del från originalet så blev det nog lite tungt att lyssna på, men jag tror ändå det betalar sig i längden att spelarna uthärdade spelvärlds-undervisningen.

Det blev lite snurrigt att få spellistan (som i sig blev väldigt stämningsfull) att rulla samtidigt som jag körde presentation under själva scenariot och behövde samtidigt stämma av anteckningar i PPT:n och i PDF:en till scenariot. Informationen som man vill delge spelarna är helt enkelt lite för utspridd i PDF:en och även om jag lyckades samla den någorlunda så blev det lite väl mycket bläddrande.

Flowcharten blev en bra trygghet för att snabbt få en överblick på vart RP hade varit och vilka ledtrådar de fångat upp. Det verktyget kommer jag förmodligen jobba vidare med framöver.

Jag blev lite förvånad att vi (trots mina presentationer i mötets inledningen) hann spela klart första akten, vilket var ett personligt mål för dagen. Hade även förberett andra akten någorlunda (just in case), men nu kändes det bra att vi kunde avrunda i lagom tid (ca 6 timmars spel).