Nekromanti 1:or i gamla Drakar o Demoner Expert

Lavskägge_UBBT

Veteran
Hej !

Har funderat lite angående 1:or i gamla drakar o demoner när det gäller strid .Vid en 1:a gäller ju inga skydd o vapnet gör maximalskada o man torskar garanterat någon kroppsdel (oftast). Lite trist faktiskt med stympade rollpersoner så mitt förslag är att när man har fått på sig en 1:a så bör man få slå på en tabell för den kroppsdelen man blev träffad i. Tabellen ska vara utformad så att med ett lågt slag så kan man rädda sig o träffen ger typ bara halva skadan.

Kan se ut så här typ

HUVUD

1:a = Slaget träffar mitt på huvudet men glider undan en bit. Rollpersonen faller ihop medvetslös tills striden är över.

2-3 Slaget träffar ena örat o rollspersonen kommer att få nersänkt hörsel. Slaget gör bara halv skada.

OSV

Ni förstår säkert hur jag menar. Nu undrar jag om denna ide finns till något annat rollspel som man göra om till Drakar o Demoner Expert ? eller det tom finns någon eldsjäl som redan gjort en sådan här tabell för varje kroppsdel ?

Ha en bra kväll

/Lavskägge

Eksem

Champion
Jag håller inte med

Stympade rollpersoner är hur ball som helst! Tänk att halta runt med ett träben eller dra på äventyr för att få tag på en ny, magisk hand; hur soft är inte det?

Och en extra tabell, bara för något som nästan aldrig händer? Nä, det låter bara jobbigt. Det är många nog som det är.

Mitt förslag är att slopa det där sjabblet med kroppsdelar överhuvudtaget, kolla istället in Major Wounds-tabellen till Elric!. Där fungerar det så att om du förlorar mer än hälften av dina KP i en enda smäll får du slå på en tabell som förklarar vad som hände. Antingen stukar man foten, eller får något viktigt organ punkterat eller blir av med hela handen eller nåt annat tufft.

Lavskägge_UBBT

Veteran
Re: Jag håller inte med

Tack för svaret jag förstår vart du vill komma. Ska kolla upp Elric systemet vid tillfälle det lät rätt bra o är värt o kolla närmre på. Tack för tipset :)

Feuflux

omjonasson.se
Träffa områden

Mitt förslag är att slopa det där sjabblet med kroppsdelar överhuvudtaget

Där är jag kluven, mitt favoritspel Feng Shui ger blanka fan i kroppsdelar och räknar bara wound points. När jag lirar DoD(4 eller 6) så vill jag ha kroppsdelar, inte ur regelmekanisk synvinkel (där har jag nog ingen åsikt faktiskt) utan ur stämningsmässig synvinkel. Ingenting går upp emot spelgruppens gemensamma asgarv när jag för fjärde gången i rad skjuter en fiendesoldat i höger ben med min pilbåge. (Det är någon förbannelse jag har, jag träffar tamigfan alltid motståndare i höger ben (eller ibland i vänster ben för att variera mig).)

Jag skulle verkligen sakna träffområden i DoD av den här orsaken. Det är roligt med träffområden. Och rolighet står över vettighet i min bok. :gremsmile: (men som sagt så har jag inte klurat över vettigheten av träffområden, borde kanske göra det nån gång när jag vill döda tid)

Rising

Vila i frid
Jag tyckte att det var en ball idé. Vid perfekt träff (som jag vanligtvis inte brukar köra med) så blir det ju så asmycket skada om man kör enligt reglerna, och på ett väldigt tråkigt sätt, dessutom:

Man vill ju slå tärningsslag när något viktigt skall hända, medan man vill låta bli att slå tärning när bara tråkiga saker händer: Med perfekta slag (om man kör med "full skada & ingen Abs från rustningar") blir det tvärtemot så som man (=jag) vill ha det; man snabbspolar ju förbi det som egentligen skall vara spännande.

Då är ditt förslag bättre: ett slag där man verkligen balanserar på en knivsegg: Antingen blir det bara en dramatisk skråma, eller så blir det ett mördarhugg, det är ju sådana slag som får alla runt bordet att hålla andan medan tärningen rullar, innan hela gänget antingen suckar tungt eller jublar av glädje.

---

Jag känner ingen som gjort några sådana här tabeller, men det ska väl inte vara så svårt? Däremot tycker jag du ska fråga dig själv om du verkligen vill ha en massa tabeller? Det kan nämligen göra striderna väldigt mycket långsammare. Vissa grupper har inget problem med tabeller, men för mig är de lite omständiga. Ett förslag kan vara att bara använda någon form av generell regel, som gäller för samtliga kroppsdelar:

1. Endast skråma (som efterlämnar fult ärr).
2-3. Halv skada.
4. Normal skada, men någon del på kroppen huggs av (öra, finger, tå, bröstvårta, osv)
5. Full skada, rustningar absorberar inte.
6. Kroppsdelen av (eller obrukbar), dör av chock.

---

Typ. En sådan tabell skulle man använda oavsett vilken kroppsdel man blivit träffad i. Den vore också rätt enkel att memorera. Det skulle kanske göra det enklare. Äh, bara ett förslag.

Rickard

Urverk speldesign
Tjenare Lavskägge..

Det finns faktiskt sådana tabeller till DoD redan.. Den kan du hitta i Krigarens Handbok.. De har precis samma idéer som du.. Om du vill kan jag skanna in och skicka dem till dig..

Annars finns det en tabell till 91:ans upplaga och Chronopia som följer samma princip, men är enklare.. Tabell för Kritiska skador kallades den för (eller något liknande) och användes enbart för lemmar.. Om man fick en kritisk skada (det negativa KP-värdet i en kroppsdel) så skulle man slå på den tabellen och det gav lite övergripande förklaring för vad som hände (senor gick av, bryter något) och en regelmässig effekt utav detta.. Fördelen med detta var att man kunde slå på den efter striden, för att se hur allvarlig skadan var..

Nackdelen jag ser med ditt förslag är att det blir ett extraslag.. Nu vet jag inte vad du kör med för "perfekt-regler" (ren 1:a = perfekt eller slå 1:a, slå om - om under FV så är det perfekt) men jag tycker det blir för mycket tärningsslag.. Inte för att slaget tar tid men du måste kolla upp resultatet på en tabell.. Det tar tid och oftast vill man inte att en strid ska segas ner..

Annars kan jag, precis som Eksem, rekommendera Elric! som inte använder sig av kroppsdelar alls men ändå får med kritiska skador (som det heter i DoD)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som annars tycker det enda som är bra på Krigarens Handbok är bilderna på vapnen

Kaigon

Helmgast
Själv tyckte jag att en etta som gav både full skada och ingen ABS var lite för bra, så nu när man slår en etta så kan man välja på följande:
1. Sikta var du vill (om du inte redan gjort det, då kan du i så fall sikta om)
2. Full skada
3. Ingen ABS i rustningen (skulle kunna kombineras med 1 ifall det finns balanseringsskäl)
4. Anfallet tar ingen handling

För övrigt så slås alla ettor om för att se ifall det blir under CL innan slaget räknas som perfekt (och man får välja i ovanstående lista)

NecTech

Swordsman
Eller så gör du som vi. Kör med Totala KP. En enskild Skada måste överstiga rollpersonens FYS för att den ska räknas som kritisk. Lite som Traumatröskel i M:UA. Dessutom så ger jag alla rollpersoner FYS-gruppen extra i KP, vet inte varför... Det kändes rätt bara.

Hur som helst. Systemet funkar fint för oss. Man tål lite mer stryk, men det blir inte quake för det...

Mvh
NecTech

Johan K

Gammal & dryg
Har inte Eon & N2 liknande regler med kroppsdelar & sådant.. De har ju en del smaskiga listor med vad som kan hända ju..

Kan ju åxå hålla med om att det är lite trist med nån som är stympad... Men som tur är så finns det ju alternativa medel för att fixa det.... :gremtongue:

Staffan

Myrmidon
Vet inte hur det är med Eon2 eller Neotech, men Eon1 hade inte ett särskilt beskrivande stridssystem. Det är mer "träff i kroppsdel X, underkroppsdel Y, extraskada som är ett långt sår, risk att benet i kroppsdelen bryts." Ganska kliniskt, om än dödligt. Inget i klass med Rolemasters "Skeleton crushed to powder. Try a spatula."

Rajr0t

Veteran
Höger ben

(Det är någon förbannelse jag har, jag träffar tamigfan alltid motståndare i höger ben (eller ibland i vänster ben för att variera mig).)

VA?! Jag blir helt chockerad när jag läser dessa rader! Jag har nämligen råkat ut för samma förbannelse! Höger ben är på något vis förskjutet av Gud! Hur många fiender har inte legat med avhuggna högerben när striden varit över? Och hur många gånger har inte ens eget högerben fått utstå grymma plågor?

Vi är en konspiration på spåren....

Leguwai

Veteran
I Krigarens handbok finns ju tabeller över "kritisk skada", det är ju precis vad man får om man blir träffad av ett perfekt slag.

Angående det med att inga skydd gäller vid perfekta slag har jag aldrig hört talas om... verkar lite skumt... skulle väl vara ifall man träffade en blotta, men det är det väl inte säkert att man gör.

Rickard

Urverk speldesign
"En perfekt träff har samma effekt [som särskild träff, alltså full skada och full SB], och dessutom får målet inte tillgodoräkna sig någon forma av rustning eller skydd."
EDD, sida 51..

Det är nog inte någon skillnad på de efterkommande versionerna, trots att de tagit bort de särskilda slagen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock kör med att magi (typ SKYDD) alltid skyddar, trots perfekta slag

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Höger ben

Det är ju inte helt märkligt, om din motståndare har sköld så är det troligt att stora delar av överkroppen är svåra att träffa utan att riskera för mycket. Så mycket bättre att hugga honom i benet.

Johan K

Gammal & dryg
Om man nu ska leta efter snaskiga beskrivningar så kan man ju alltid kolla i 1:a utgåvan av sagan om ringen-rollspelet...
Om man kanske kan kombinera nån gyllende medelväg av de systemen så kanske man kan få ut nått bra...

Staffan

Myrmidon
Sagan om Ringen/MERP är en nedbantad version av Rolemaster som jag nämnde i mitt inlägg. Den stora skillnaden vad gäller just crits är att i RM så har varje skadegrad sin egen tabell (alltså, stickskada A är en annan tabell än stickskada B) medan i MERP så har man bara en tabell per skadetyp och modifierar resultatet beroende på skadans hemskhet.

Johan K

Gammal & dryg
Sagan om Ringen/MERP är en nedbantad version av Rolemaster som jag nämnde i mitt inlägg.
Mmkay, då är jag med... Har just inte så välldans stor koll på rolsemaster.. Men det kanske man får ta & ändra på..