Jag tycker det beror lite på vad den mekanismen består i. "Autokorrigering" nej, men möjligheter att jämna ut villkoren - eller begränsningar av hur mycket "före" någon kan ligga, kan vara helt acceptabla om de reglerna passar in i systemet.Eksem said:Alltså, rubber band-design är alltid dåligt utom i sällskapsspel där folk inte bryr sig om vem som vinner eller förlorar.
Däremot tycker jag att det MÅSTE finnas åtminstone en möjlighet att komma ikapp, jag slutar alltid spela när jag inte kan komma ikapp för jag hatar att spela ut partier jag vet att jag inte kan vinna. Power Grid var riktigt dåligt på den punkten, jag sjabblade i mitt första drag och halkade efter så att jag inte kom ikapp på hela spelet (som är jävligt långt att spela, dessutom).
Alltså: Det är ett måste att alltid kunna vända, det är aldrig acceptabelt med autokorrigering av balansen.
Det kan vara så enkelt som "ekonomi" i spelet, att det kostar mer att bli bättre, så att den som ligger efter fortfarande kan nå hyggligt långt med lite resurser.
Det vore en helt uppenbar gummibands-mekanism, men om man kan få det att smälta in i reglerna så tänker man inte ens på det.
Krank nämnde Risk som ett dåligt exempel på spel, därför att den det börjar gå dåligt för snabbt åker ur (och det är tråkigt när spelare åker ut utan att kunna göra något).
Jag håller med om det. Risk är trist för att ekonomin när man blir bättre snarare gör det enklare att bli ännu bättre. (Genom att förutom den geometriska ökningen av nya trupper, dessutom belöna kontinenter osv.)
Men det finns ju en uppsjö liknande strategispel som har mycket intrikata mekanismer, där resurser är mer ändliga och effekten av att vinna några inledande slag balanseras av att den som kommer på defensiven kan försvara sig och långsamt återhämta sig.
Jag tycker att Risk är rätt tråkigt även när man håller på att vinna. Det är ingen utmaning längre. Men om man måste vara lika vaksam på hur man använder sina resurser, trots att de iofs. ökar, så tillför det inte bara en utjämningsmekanism - det bibehåller också spänningen för den som är i ledningen.