Nässe;n326795 said:
Ja, Mask känner ju väldigt lockande. är det så bra som det sägs?
Masks of Nyarlathotep publicerades 1984 och dras med en del skavanker, vilket bland annat diskuteras här (måste vara medlem):
https://www.yog-sothoth.com/forums/t...ish-the-racism
Kampanjen dras även med en del onödiga red herrings i en redan stor kampanj, dessa är bara att fimpa eller göra om så de passar kampanjen bättre. Något denna companion hjälper en med:
https://www.kickstarter.com/projects...otep-companion
Vi pratar alltså om en companion på 600 sidor, kan en GM inte göra något kul med allt detta … well. Companionen diskuteras bland annat här:
https://blasphemoustomes.com/2015/02...hind-the-mask/
Sen bestämde sig Chaosium att revampa hela kampanjen, introscenario och lyfte in hela kampanjen från 1984 till 2018 standard, två volymer 666 sidor. Denna har jag inte köpt eller spelat men arbetet med den diskuteras i två avsnitt här:
http://blasphemoustomes.com/2018/06/...-nyarlathotep/
https://blasphemoustomes.com/2018/07...with-spoilers/
Här går det att lyssna på hela kampanjen när de använder sig av grundkampanjen + companionen samt att Ross plockar in andra CoC scenarion såsom: Shanghai Bullets och Dream Factory innan huvudkampanjen drar igång (samt i den). Det är andra gången han spelleder den vet jag:
http://actualplay.roleplayingpublicr...ulhu-campaign/
Ross + Bret Kramer (som gjort companionen) samt Adam Scott Glancy, Shane Ivey diskuterar Companionen här:
https://podtail.com/en/podcast/the-u...the-masks-of-/
Det är en stor kampanj, vilket inte passar alla, men samtidigt är det en kampanj som kan dra iväg åt alla möjliga håll. Som GM får du väldigt många pusselbitar att leka med och du måste göra urval. Även, ska en dra ner den till mer detektiv-story eller gå all in pulp (etc), vilken ton vill en spela i. Det svåra är att det många moving parts att hålla koll på. Vad händer om spelgruppen inte gör A-B-C som du kanske förutspått utan C-A men struntar i B samt uppfinner lösning D? Varje val behöver får konsekvenser. En annan fällan att gå i är att följa kampanjen likt ett regelrätt äventyr (räls-tradd-whathaveyou) och glömma bort karaktärernas bakgrund, familjer, relationer och motivationer. Jag spelade mycket med ”klockor” som fick konsekvenser samt vävde in slp:s i spelarnas bakgrund.
Själv blir jag fortfarande glad nu 3 år senare när jag ser vänner som inte umgås utanför rpg-cirklar gratta varandra på Facebook med referenser till denna kampanj: ”Gratulerar på dagen med 1T6 droger och 1T4 dynamitgubbar! Hälsa Jackson Elias!” En kampanj som vi på skoj kom att kalla: Fear and loathing Nyarlathotep. Japp vi gick all in Pulp och ingen dog, vilket borde vara någon sorts rekord.