Nekromanti 1000 kronors pc

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
bluff

Hejsan! så vad tror ni? kan man göra och sälja en dator för 1000 kronor? personligen tror jag det är en stor fet bluff... och om ni tittar in på medisons sida, klicka inte på länkarna. misstänker att det är så han drar in pengarna. Han har fått en enorm trafik till sin sida, blir rätt många klick på hans såkallade partners... Vilka antagligen bara är vanliga reklam banners...

haha men visst hade det varit kul med en 1.7 ghz 256mbyte ram dator för en tusenlapp? :p ny med support och ingen frakt :p

ripperdoc

Myrmidon
Fullständigt skräp, om du frågar mig. För så lite pengar svälter inte bara de kinesiska arbetarna, utan grejen lär paja snabbt och vara allmänt plastig. Jag frågar mig - varför vill någon ha en sådan skräpig dator? Jag är å andra sidan prylnörd som lätt kan betala 15000 för en riktigt bra dator.

Arfert

Facit
billiga PC med linux har ju sålts tidigare som KOOBOX som INTE är en bluff... men de har inte vart fullt så billiga... tänkta som skriv/surfdatorer för de som inte har behov av nåt mer...

Men det är nåt i känslan på medison.se som känns som en bluff (lite som på www.uniquepublishing.se, tryckeriskojarna!) ... Som om man vill låtsas vara mycket större än vad man är. Men jag kan ju ha fel.

Arfert

Facit
Brasilianska arbetare, men OK, jag håller med.
En stationär dator som bara står under ett bord kan ju vara lite plastig, men en bärbar ska ju tåla lite användande.

Hade de däremot gjort en bärbar men hyfsad kvalitet för en 4000:- och linux hade det vart mycket intressantare. Som en bruksdator att släpa omkring på... Då tycker jag Asus Eee PC verkar roligare... billig ja, men liten...

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Fast samtidigt, du har en relativt kraftig dator för en tusenlapp som kan fungera som server med usb hårddiskar. Smoothwall server med ett extra nätverkskort etc. Visst kan man hitta användningsområden för en sådan här maskin.

åh ja, jag funderar på Asus EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :gremsmile: lite för liten skärm bara... men överväger om det är så viktigt för mitt pdf läsande :p

Arfert

Facit
Asusen är ju en sån där liten sak man vill släpa med sig för att kunna sitta och skriva på caféer och liknade...

Den kan ju inte matcha min Macbook på någonting, egentligen, bortsett från att man faktiskt kan ta med den utan att den knappt märks i väskan, eller att den inte kostar tio papp om den blir snodd eller om man tappar den... och att den är liten, lätt och kör på flashminne, inte hårddisk...

Arfert

Facit
det finns rykten om liknade små, lätta datorer med flashminnen snarare än hårddisk, bland annat från Apple... vi får se.

krank

Går ondskans ärenden
Själv skulle jag nog hellre köpa en OLPC. Har hört att man för dubbla priset kommer att kunna köpa en även t.ex här i sverige, och att man då s a s köper två men att en skickas till nån som behöver den i lämpligt land... Fast å andra sidan menar Wikipediaartikeln att det inte stämmer. Skit - jag som ville ha en! =)

Troberg

Sinister eater
så vad tror ni? kan man göra och sälja en dator för 1000 kronor? personligen tror jag det är en stor fet bluff... och om ni tittar in på medisons sida, klicka inte på länkarna. misstänker att det är så han drar in pengarna. Han har fått en enorm trafik till sin sida, blir rätt många klick på hans såkallade partners... Vilka antagligen bara är vanliga reklam banners...
Visst kan man göra det. Det är ju därikring som OLPC-maskinerna kommer att hamna. Det handlar bara om stora serier och öppna konstruktioner. Däremot vet jag inte om den länkade maskinen är verklig eller inte.

Annars så finns ju alltid inrego.se om man behöver bra och billiga maskiner (fast de är rätt dyra på bärbara).

krank

Går ondskans ärenden
Då tycker jag Asus Eee PC verkar roligare... billig ja, men liten...
Den där ser sjukt rolig ut, den hamnade direkt på min önskelista. Kanske ska sälja min nuvarande bärbara och försöka skramla...

Det enda jag skulle velat se vore en sån där rolig vändbar skärm som gör att man kan låtsas att man har en datapad från Star Trek och läsa E-books...

(Där gillar jag den lösning OLPC tycks vara på väg att ha - en skärm med två lägen: En svartvit som sparar ström men duger att läsa böcker och text på, och en färg för annat bruk...)

Varför kommer man alltid på en massa produkter som inte finns och ingen troligen kommer att tillverka åt en?