Nekromanti 1001 Karaktärsmål

Bassejr

Hero
Jag har ofta stött på problemet när jag rollspelar med vänner att de inte kan hitta några trovärdiga koncept till sina karaktärer. Även när vi diskuterar länge och väl om sandboxande, att karaktärerna måste ha egna tankar och önskningar, och att jag vill att spelarna och karaktärerna ska kunna driva storyn i alla fall lite, kommer spelarna till mig och säger "Så vad ska vi göra?".

Så här vill jag att ni ska hjälpa mig skriva en lista. En lista på 1001 generiska karaktärsmotivtioner, mål, ambitioner, och önskningar. Punkter som i framtiden, förhoppningsvis, kommer kunna hjälpa mig och mina spelare att ha en kampanj där karaktärerna har önskningar och drivkrafter.

1. Karaktären är revolutionär och vill samla folk till att störta landets/världens regering eller styrande krafter, til förmån för:
1.1. Totalt kaos
1.2. Guden för blodsurplande, mörker, spindlar, och allt ont
1.3. en ambitiöst utopisk direkt demokrati
1.4. för att själv ta makten över världen och bli diktator.
2. Karaktären tillbad en gud i ett tempel på ett berg någonstans. Guden dog, och i frustration över att hen levt som eremit på bröd och vatten i tio år vandrar denne ut i världen för att
2.1. hitta en ny gud att dyrka
2.2. Upplysas som gud och starta en egen sekt på en helt annan, mycket bättre, bärgstopp.

EDIT: Props till God45 för munk-id´en.

God45

#PrayersForBahakan
3: Hämnd! Mot någon mäktig eller okänd.
4. Upplysning. Religös insikt.
5. En plats de blir accepterade på, även om de måste bygga den.
6. Den heliga gralen (Fungerar i ALLA olika världar).
7. Karaktären är vanärad och kan bara finna upprättelse i en nobel död.
8. En profetsia berättar för karaktären att han måste äventyra.
9. En profetia säger att karaktären inte får äventyra, karaktären spottar ödet i ansiktet
10. Karaktären vill att hans namn ska leva för evigt.
11. Karaktären vill återuppliva sin fru somm han mördade i vredesmod.
12. Karaktären är driven av ren blodslust.
13. Karaktären kär i en annan person i gruppen och äventyrar i ett försök att komma i dennes trosor. Om kärleksinträsset dör se motivation 3.
14. Karaktären är en brottsling och använder gruppen som alibi/beskydd.

15. Karaktären vill bli stormrik och köpa sig en plätt mark någonstans.

16. Karaktären siktar på att komma upp sig i samhället.

17. Karaktären är ett sändebud från ett fjärran land och har som uppdrag att samla information om de olika kulturerna denne träffar på, t.ex inom gruppen med vilken karaktären reser.

18. Karaktären är en spion från en grupp/kult/nation som är fientligt inställt mot regionen som gruppen befinner sig i.

19. Karaktären vill bli (ö)känd!

20. Karaktären vill bli den allra bästa inom sitt område, och har bestämt sig för att resa världen över för att hitta nya tekniker och knep för att skärpa sina färdigheter.

God45

#PrayersForBahakan
21. Karaktären har mystiska visioner som driver honom till att äventyra.

22. En av karaktärens förfäder svor en blodsed på att varken han eller hans ättlingar ska få komma in i himmelriket innan X är gjort. Äventyret kommer leda till att X görs.

23. Skurken är karaktärens syster, han är ut för att antingen döda henne eller få henne att se ljuset och bli god igen.

Tomatalven

Hero
24. Hjälten är karaktärens syster, han är ute efter att antingen döda henne eller få henne att se mörkret och bli ond igen.

25. Karaktären har kommit på dålig kant med auktoriteten i område A och behöver något sätt att försörja sig medan hen flyr till område B.

God45

#PrayersForBahakan
26. Karaktären har blivit dragen från åran värld på något sätt. Han söker en väg hem.

27. Karaktäre har friviligt kommit till världen från vår värld och försöker se till att han inte blir dragen tillbaks.

28. Karaktären är en gud, demon eller liknande som maskerat sig som en medlem av gruppen.

29. Karaktären är en dubbel agent för skurken som spionerar på karaktärerna.

30. Karaktären förlorade ett vad och är nu tvungen att hjälpa gruppens ledare med hennes quest.

31. Karaktären vill bort från sin äkta hälft!

32. Karaktären gjorde något dumt i sina hemtrakter och stack illa kvickt.

33. Karaktären har ett födelsemärke som de lokala prästerna har tolkat som ett tecken på mörka tider framöver. Enligt deras tro är det enda sättet att förhindra en mörk framtid att rituellt ta livet av karaktären.

34. Karaktären blev för eländigt trött på att vara [något tråkigt i jämförelse med äventyrare] och bestämde sig för att pröva på livet som äventyrare.

35. Karaktären är skyldig ett antal otäcka typer en hel del pengar. Karaktären har gett sig iväg för att endera samla in medel nog att betala av skulden, eller helt enkelt för att komma bort.