gizmo said:
God45 said:
Jag tycker för övrigt både jag och Slanfan är tramsiga när vi skriver om kvinnliga respektive könsneutrala munkar. Munkar är väll det enda helt mannliga yrket som finns? Är man kvinna är man väll för fann nunna?
Som barn ville jag bli munk. Jag ville aldrig bli nunna.
Men så var det ju den där saken med gud och tro. Och då blev det varken eller.
Ändå hänger bilden kvar: munk = cool, och nunna = extremt inte det helt enkelt.
(Förutom om det handlar om Bene Gesserit. Rätt får vara rätt.)
Jag är alldeles för mycket Protestant för att egentligen lägga mig i men gör inte munkar och nunnor samma saker? Varför ens ha olika ord?
Det här är väll lite som är kvinnliga kristna präster prästinnor? Nej för innom kristendommen är det kvinnliga ont och dåligt eller i alla fall mindre värt än det mannliga och bara hedningar har prästinnor...
Men du har bidragit till tråden så du får nu ett nummer baserat på dig
38. Att vara munk i vissa kulturer runt Gelsphad är mycket mer respektingivande än att vara nunna. Munkarna får all träningen av förbjudna kung-fu tekniker medan nunnorna tränas i de mer fredliga konsterna. Unga Gi`zmo visste detta och förklädde sig därför till man innan hon gav sig av till klostret vilket ledde till att hon tränades till munk. Ett besök av den unga munkens föräldrar avslöjade dock Gi`zmo som kastades ut ur klostret och svartlistades från alla kloster i regionen. Hon är nu påväg till ett av länderna på andra sidan kontinenten där även kvinnor accepteras som munkar men för att komma dit behöver hon resepengar vilka hon tänker skaffa sig genom äventyrande.
Slanfan bidrog också så här kommer ett nummer till honnom:
39. Slan-fan tillhörde en order av munkar som genom djup meditation och intagande av magiska örter vandrade i sinnet för att upptäcka vem de egentligen är och vad deras plats i världen är. Efter en sådan meditations sesion vaknar Slan-fan upp i en glänta i en skog. Märkligt men inte så farligt kan tyckas. Tills Slan-fan tar sig till närmsta stad och upptäcker att han är på kontinenter Termana. Tusen mil bort från där han skall vara. Han har nu börjat den långa resan hemmåt och använder sin träning som en munk för att hjälpa folk på vägen.