Hehe.
Jo, jag har testat. Illustrationerna är tråkiga. Riktigt jävla standardfantasy =) Däremot är layouten trevlig och luftig, så boken var ett nöje att läsa. Som PDF iallafall, som fysik pärmbok är den naturligtvis som alla andra 400-fyrfärgs-sidors-böcker. Tungt.
Jag spellede ett kortare scenario för att element inom spelgruppen var pepp på fantasy och jag var någotsånär pepp på 13th Age. Det är ju inte riktigt min typ av spel, highfantasy.
Men det finns mycket bra med det. De enkla reglerna är en dröm jämfört med Pathfinder (hurra, inga jävla avstånd). Escalation Die är en fin inovation.
Den mesta utveckligen har skett på rollpersonssidan och dennas koppling till spelvärlden. Inga mer namnlösa "krigare" utan historia. Att slänga ut skills framför självdöpta backgrounds och uppmuntra till failing forward är skitbra, liksom att låta varje rollperson vara helt unik på något sätt. Den största grejen är ikonerna, makthavare och krafter i spelvärlden, och rollpersonernas relationer till dessa. Det sätter sin prägel på spelet, som SL ska man vara beredd på att improvisera.
Spelet flyter på rätt bra in action, även med en spelledare som gjorde sitt första pass i högsätet inom regelparadigmet D20. Det vart helt gonzo, levande magiska föremål (en 13th Age-grej, rätt mycket), goblins som spydde upp demoner. Ja, mer high fantasy på ett par timmar än i resten av min rollspelskarriär.
Allt är dock inte superbt. Illustrationerna, som jag nämnde. Och att spelet inte känns helt fristående. Det är skrivet för D20-fantaster som vill ha det lite enklare och friare. Som läsare förväntas ha djup förförståelse för rollspel i allmänhet och D20 i synnerhet.
SL-tipsen för encounters går i princip in på hur man balanserar dem i 13th Age, inget mer generellt om hur man gör dem roliga. Skill tests (egentligen då backgrounds men termen finns kvar) ska, sägs det, inte vara tråkiga utan spelet bör drivas vidare även med ett misslyckande. Beprövad teknik, men även med min Mouse Guard-erfarenhet så räckte det inte riktigt till i 13th Age.
Jag ger spelet 4 av 6 möjliga säckar mjöl. Det hade fått en femma och spelet varit mer gediget.