För att gå i svarsmål:solvebring said:Personligen har jag svårt att se forumet och sidan Rollspel.nu fungera under helt demokratiska former om Redaktionen ska verka som en egen liten grupp utanför Föreningen som just är demokratisk.
Däri ligger mitt argument. Om siten ska blomstra för svenska rollspelare ska den blomstra för sitens användare. Alltså, att en demokratiskt fungerande grupp av användare kan vara med och styra i detta för användarnas bästa är bra för sidans utveckling.Föreningens syfte blir att bidra med expertis, kringarbete och pengar för att rollspel.nu ska fortsätta blomstra och fungera som knutpunkt för svenska rollspelare.
Har du några exempel på liknande forum där det fungerat lika bra som avsaknaden av demokrati funkat här?solvebring said:Jag tror dock ändå på en demokratiskt styrd redaktion.
En kort sak innan jag säger definitivt godnatt till forumet för idag.krank said:Jag tror inte en sekund på en demokratiskt styrd site, och Gardener har klargjort vid flera tillfällen att han inte är intresserad av ett sådant upplägg.
Jag också, som sagt =)Bearnie said:Det tror jag faktiskt diskussionen skulle vinna mycket på.
Nej, det har jag inte. Rollspel.nu har fungerat otroligt bra på den punkten generellt sett. Jag tycker däremot om att användarna har inblick och chans att verkligen kunna påverka sin omgivning. Forumsdelen finns ju för användarna, bör den därför inte också kunna anpassas för dem efter bästa möjliga förmåga?Har du några exempel på liknande forum där det fungerat lika bra som avsaknaden av demokrati funkat här?
Jag tror att demokrati i vårt fall skulle innebära fler troll, sämre regler, och sämre möjligheter att göra något åt regelbrytare. Plus längre beslutstid, administrativ ineffektivitet, och annat som inte är så bra.
Nu är jag övertygad om att Föreningen ska verka för sitens bästa, inte tvärtom. Vad det gäller förlängd beslutstid och dylikt kan man möjligen lösa detta med kontinuerliga möten med bestämda tider. Dessutom hoppas och tror jag att de som är medlemmar i Föreningen önskar forumet och användarna bästa möjliga trivsel och ordning här på forumet, varför jag inte tror på att någon skulle försöka påverka moderatorerna till det sämre. Jag personligen önskar knappast ha moderatorerna som våra gulldockor. Tvärtom. Själv förespråkar jag till exempel hård "moderating" (saknar bättre ord här) och hårda regler just för att det är bättre att ta i för mycket än för lite när det gäller skötsel och ordning. Personligen är jag mycket tacksam till moderatorerna här på Rollspel.nu.Case in point: Om en moderator är älskad av alla, så gör han eller hon något fel. Som moderator ska man kunna fungera som den våta filten, och vara hård mot de som jävlas. Och att styra upp saker vinner man inga jäkla popularitetspoäng på.
Det är väl i högsta grad ett inlägg i sakdebatten? Jag förklarar vad jag tror om denna demokratiska ordning som krank däremot inte tror på. Jag förespråkar funktionen och tankarna kring idén med att låta Redaktionen fungera i enlighet med Föreningen. Eller missförstår jag något nu?wege said:"Har du några exempel på liknande forum där det fungerat lika bra som avsaknaden av demokrati funkat här?"
Att något fungerar utan demokrati är inte ett skäl att inte ha det.
Jag vill nämna Sveroks forum. Det styrs demokratiskt. Riksmötet utser en förbundsstyrelse (FS). FS utser, eller har åtminstone makten att utse, ansvariga för forumet. Dessa har sedan mandat att sköta forumet. Om FS, eller medlem genom motion, tycker att något sköts helt fel så går det att fatta beslut kring annan ordning.
Det handlar inte om demokratisk moderering i fråga om varje inlägg.
Ovanstående är ett principiellt inlägg i fråga om demokrati eller inte. Det är inte ett inlägg i själva sakdebatten.
Det förutsätter att användarna skulle vara kapabla att i samtliga fall fatta beslut angående hur man bäst anpassar siten efter andras behov. Det är inte som att användarna är en homogen massa som vill ha samma saker. Nackdelarna med parlamentarisk demokrati (som ju ändå är vad vi snackar om här) är att det lätt blir majoritetsdiktatur, dvs att majoriteten kan ta beslut som går ut över minoriteter.solvebring said:Forumsdelen finns ju för användarna, bör den därför inte också kunna anpassas för dem efter bästa möjliga förmåga?
Nej. Ägaren av vardagsrummet, tycker jag, är den som ska bestämma vilja av gästarna som ska ha ordningsvaktsrollen. Det tycker jag inte att gästerna ska göra själva, oavsett om det sker via att man först väljer ombud eller ej.Duncan said:Fast om styrelsen valde moderatorer för forumet, och dessa fortsatte sköta sitt arbete precis som vanligt, så skulle vi både ha en demokrati och behålla den beslutshierarki som forumetsystemet just nu bygger på.
Medhåll. När det kommer till "etiketten vid fester så som denna" så är jag och Krank superöverens.krank said:Nej. Ägaren av vardagsrummet, tycker jag, är den som ska bestämma vilja av gästarna som ska ha ordningsvaktsrollen. Det tycker jag inte att gästerna ska göra själva, oavsett om det sker via att man först väljer ombud eller ej.Duncan said:Fast om styrelsen valde moderatorer för forumet, och dessa fortsatte sköta sitt arbete precis som vanligt, så skulle vi både ha en demokrati och behålla den beslutshierarki som forumetsystemet just nu bygger på.
Även jag instämmer med krank.Persson said:Medhåll. När det kommer till "etiketten vid fester så som denna" så är jag och Krank superöverens.krank said:Nej. Ägaren av vardagsrummet, tycker jag, är den som ska bestämma vilja av gästarna som ska ha ordningsvaktsrollen. Det tycker jag inte att gästerna ska göra själva, oavsett om det sker via att man först väljer ombud eller ej.Duncan said:Fast om styrelsen valde moderatorer för forumet, och dessa fortsatte sköta sitt arbete precis som vanligt, så skulle vi både ha en demokrati och behålla den beslutshierarki som forumetsystemet just nu bygger på.