Nekromanti 15-30 minuter rollspel, eller andra spelvecketips.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, snart är spelveckan här, med buller och bång. Vår förening ligger redan i startgroparna och har börjat höra oss för om lokaler att låna, bord att använda, samt börjat fundera kring möjliga aktiviteter. Vi har ratat den lokala leksaksbutiken eftersom vi inte vill ge intrycket av att det vi pysslar med är barnsligt, men bl.a det lokala biblioteket är fortfarande i luften.

Förra spelveckan hade vi helt enkelt ett bord där vi spelade brädspel och figurspel. Det kändes lite trist tyckte jag, eftersom huvudsysslan för mig ändå är rollspel.

Så - vad gör man? En spontan tanke jag fick var att försöka hitta nånstans att vara där det finns nåt slags undanskymt rum där man kan dra in folk en till tre i taget och köra ett (mycket!) kort rollspelsäventyr. Jag tänker mig 15-30 minuter. Men vad fasen hinner man på det? Hur lägger man upp det? Hur gör man ett scenario som tar 15-30 minuter, om det i den tiden ska ingå dels tid att förklara vad rollspel är och hur det går till, samt att köra minst en scen av något slag. Gärna en spännande scen som känns rolig och givande trots den korta tiden. Spontant tänker jag något slags friformsscenario där de inblandade får spela sig själva, eller något ditåt.

Vad kan man annars göra? Hur promotar man rollspel under spelveckan? Tips är varmt välkomna.

w176

Förlorad dotter
Pekka-med-kniven och Ulla-i-matsalen

Jag skulle köra ett nutidsscenario med enkla stereotypa roller och mycket som händer. En ide jag haft länge är zombieskräck i en svensk fabrik med roller som Pekka-med-kniven, och Ulla-i-matsalen.

Jag skulle satsa på:

En genre lätt att relatera till och lätt att förstå vad man skall göra.

Sterotypa roller så att man kommer långt med att bara spela på klyshor och fördommar (liksom man hinner och kan inte göra en ordentlig rolltolkning eller sätta sig in hur man spelar en roll på en kvart).

Friform

En klar uppgift (komma ut ur fabriken vid liv tex)

Avslappnad spelstil, med mycket skratt.

Hur premotar men rollspel i övrigt:

Man sätter in en anonns i annonsbladet/lokaltidningen om att det finns en rollspelförening, att man kan ringa er och att ni har en öppen kväll dag x då ni berättar lite om rollspel och folk får testa på (längre scenario)

Big Marco

Läskig
Snatta en scen från Sagan om Ringen-filmen. Fantasy är coolt. Sagan kan de flesta relatera till. Ge ultra-arketyper och ett fåtal utmaningar. Satsa på busenkel problemlösning då det snabbast ger en konkret belöning och en positiv känsla hos mottagaren.

krank

Re: 15-30 minuter rollspel, eller andra spelvecket

Snatta en scen från Sagan om Ringen-filmen. Fantasy är coolt. Sagan kan de flesta relatera till.
Intressant förslag, men jag vill nog komma ut ur det där rummet med både värdigheten och mitt magsäcksinnehåll i behåll, tror jag.

Satsa på busenkel problemlösning då det snabbast ger en konkret belöning och en positiv känsla hos mottagaren.
Mjo, det tror jag också.

Jag funderar själv på mer något i stil med Supergänget-liknande grejs alternativt lite Hellboy/Indiana Jones-stuk.

w176

Förlorad dotter
Varför fantasy?

Fantsay är coolt men om det finns en sterotyp bild av rollspel jag inte tycker bör förstärkas är det väl jut att alla sitter runt ett bord och låtsas vara alver och dvärgar.

Om man vill förmedla rollspel som ett kul media för kreativitet så tycker jag man ska visa upp något annat än stereotypen. Fantasynördarna har redan ofta koll å vad rollspel är, det är väl resten vi vill åt?

Man Mountainman

Storsvagåret
Medhåll

Jag tycker, att ska man utsätta n00bs för rollspel så ska man utmana deras förutfattade meningar om vad rollspel är eller kan vara. Det är där, i mötet mellan stereotyp och ny upplevelse, som det kanske kan tända till en gnista och n00ben kan börja tänka, "hmm, rollspel verkar vara ett väldigt kraftfullt medium" (fast förmodligen inte med de orden).

/Kalle, som väl sa typ vad Elin sa fast med andra ord

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Varför fantasy?

Målet är också till vilka man skall rikta sig. Fördelen med fantasy är att folk ofta har en klart bild av detta och man får inte glömma att många som är intresserade av rollspel är WoW-nördar och liknande. Inte bara "vanligt folk" och dessa gillar säkerligen att få testa något som är mer fantastiskt och spännande än exempelvis en dramatisk konflikt som skall lösas verbalt i en balsal.

Det bästa är väl att förbereda två eller tre scenarion (väldigt korta) med färdiga karaktärer. Exempelvis: Klassisk fantasy, skräck, saga, dramatisk situation osv osv....

Därefter så låter man de som är intresserade välja vad de vill testa.

Nightowl

Champion
Målgrupper

De två största kategorierna av böcker som ungdomar läser idag är:
A, Fantasy
och
B, Väldigt realistiska samtidsskildringar som ofta tar upp sociala problem; helst ska de vara självupplevda, typ Pojken som kallades Det eller Gömda.

(Ungdoms)bokfantasy har dock en del skillnader från "normal rollspelsfantasy", känner jag - men det är en väldigt vag känsla eftersom jag är lite väl out of touch med båda (när jag rekommenderar fantasylitteratur till ungdomar i arbetet använder jag oftast andra ungdomars rekommendationer).

Erik

krank

Re: Varför fantasy?

Fantsay är coolt men om det finns en sterotyp bild av rollspel jag inte tycker bör förstärkas är det väl jut att alla sitter runt ett bord och låtsas vara alver och dvärgar.

Om man vill förmedla rollspel som ett kul media för kreativitet så tycker jag man ska visa upp något annat än stereotypen. Fantasynördarna har redan ofta koll å vad rollspel är, det är väl resten vi vill åt?
Mjo, det är lite så jag tänker...

Dessutom, som sagt, oavsett hur bra det vore får återväxten inom hobbyn att bejaka lite WoW-spelande fjortisar, så skulle jag som spelledare inte klara av att spelleda något som var tillräckligt stereotypt. En spelledare som hatar standardfantasy ska nog heller inte spelleda standardfantasy om syftet är att locka in folk.

w176

Förlorad dotter
Re: Målgrupper

Fast huvudmediat för att konsumera berättelser är snarare film en böcker i vår tid, och ser man till vad folk ser på film så får man en annan bild av vad som är gångbara genrear

Zire

Swashbuckler
Re: 15-30 minuter rollspel, eller andra spelvecket

Visa upp en massa (olika) rollspelsböcker, handouts, kartor, rollformulär och tärningar. Sånt ser himla intressant ut (gjorde det för mig när jag var liten iaf). Och svara på besökarnas frågor.

Annars lät det ju intressant med korta miniscenarion. Men jag tror nog att det blir ohyggligt svårt att få till det på den korta tiden.

Skriv gärna hur det gick sen!

Nightowl

Champion

Jodå. Men när folk läser, inklusive folk som kanske läser bara en bok om året eller en enda bok i hela sitt liv, så läser en stor majoritet just fantasy. Däremot kan de se filmer om en hel mängd saker, däribland nuförtiden just fantasy, och det är väldigt vanligt med fantasyinslag i data- och videospel, som åtminstone omsätter mer än hela filmindustrin nuförtiden.

Så genren är varken isolerad, nördig eller något som folk inte förstår sig på.

Erik

krank

Jodå. Men när folk läser, inklusive folk som kanske läser bara en bok om året eller en enda bok i hela sitt liv, så läser en stor majoritet just fantasy.
Frågan är om man verkligen vill framställa rollspel som en "litterär" hobby. Själv spelar jag gärna ner den biten, ska erkännas. Kan ha att göra med att endast spelledare läser i vår grupp... =)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Insättning

Genren är däremot svår att sätta sig in i snabbt eftersom den är så varierad. (Det kan vara varierad alltså, även om nästan all fantasylitteratur handlar om bondpojken som är född till att bli hjälte och måste döda den onda trollkarlen med hjälp av det magiska föremålet.) Jämför följande scenarion som man skulle kunna slänga in en ovan rollspelare i:

Du är en hårdkokt snut i dagens New York. När du rundar ett gathörn ser du en ung, långhårig man i jeansjacka som springer mot dig med en handväska i handen. Bakom honom ser du en gammal dam som skriker "Stoppa tjuven!" Vad gör du?"

Du är en gammal vis magiker i en djup och mörk skog. Plötsligt hör du ett brölande ljud. Det följs av kraftiga klampanden och ljudet av träd som knäcks. Ett fem meter högt troll stormar ut på stigen, vilt grymtande. Vad gör du?

Det första exemplet skulle de flesta kunna spela rakt av. Man vet hur en New York-snut bör vara, vad han har för utrustning och hur hans jobb funkar. I det andra exemplet måste man veta mer innan man kan börja spela. Hur fungerar magi i den här världen? Vad kan min magiker göra? Vad har han för utrustning? Vad vet han om troll? Och så vidare.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Jag tänker mig 15-30 minuter. Men vad fasen hinner man på det? Hur lägger man upp det?
Ja, idén med att dema spel på det här sättet är kanon. Det är dessutom kul.
MEN att dra ner det till 15-30 minuter tror jag inte alls på !
Dels så tar det en liten tid att förkalra VAD rollspel är, sedan tar det ännu lite mer tid att börja spela & sådant. Så jag skulle dra upp tiden till minst 1½ timme. Då har du iaf en ärlig channs att fånga intresset.
Själva upplägget då, ta ett konventsscenario som du fastnat, bygg lite enklare idéer omkring det, för att sedan tuta & köra. Enkelt, eller hur. :gremwink: