Nekromanti 17 år och rollspel

Hanihörnet

Veteran
Jag är nu 17 år fylld.

Jag började intressera mig av rollspel när jag var tio. Spelade mitt första rollspel vid 12 års ålder.

Varje gång jag har spelat har jag varit spelledare, förutom två gånger.

Jag startade en förening i Sverok när jag var 13. Min grupp spelade ca tio gånger. Jag fick ta hand om allting. Efter ett år gav jag upp.

Förra året bestämde jag och några vänner att starta upp föreningen igen. Vi har spelat ca 30 gånger nu.

Jag är med i den obefintliga generationen av rollspelare. Det är inte många i min ålder som spelar verkar det som.

Anledningen till varför jag skriver allt det här är därför att jag vill fråga alla andra här på forumet:

Hur insatta var ni i rollspel när ni var 17 år?

Hur många gånger hade ni spelat?

Hur många spelade ni med?

Hur stort var rollspel på er tid?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Jag tillhör en generation där rollspel var ganska poppis, så när jag var sjutton hade jag spelat rollspel till och från sedan jag var elva.

Oj, ingen aning. Massor.

När jag var sjutton var vi ett gäng på fyra grabbar som spelade.

Min tid är nu, men jag förstår vad du menar :gremsmile: Nästan alla killar i min ålder (30) har någon gång testat DoD eller Mutant, om än inte spelat regelbundet.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Här är facit...

Hade spelat mycket aktivt i 6 år.

Hundratals.

I början var det med väldigt många olika. I 17års åldern hade man kokat ner det till en grupp på 5. Sen kunde det komma till nån eller man hade nåt gästspel med nån som normalt inte var med. Anledningen var att man var kräsen med vad man ville spela. Medspelare som har samma preferenser och som man känner bra höjer spelupplevelsen mycket.

Upplevde det som halvstort. Det var fortfarande Fotboll, EPA-traktorer och öl som var störst. Har dock hört här att hobbyn aldrig var större än då (1991).

//EvilSpook

Arfert

Facit

Hade bara spelat D&D.

ett tiotal gånger kanske

5 pers

"vad är rollspel?" typ. Enbart en handfull rollspel existerade överhuvudtaget (typ D&D, Runequest - som var helt nytt, Tunnels & Trolls, Traveller, Empire of the Petal Throne och kanske ett par till. AD&D:s första Players Handbook skulle strax släppas i USA.

När jag började spela fanns enbart Dungeons & Dragons att köpa i Sverige, och bara i en butik; Tradition i Gamla stan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Tja, det var nog omkring då jag började. Vi spelade Kampen om Citadellet, vilket ledde vidare till figurspelet Warzone och till Mutant Chronicles. Jag var överhuvudtaget inte insatt i vad rollspel i allmänhet egentligen handlade om.

Uh, ingen aning. Tiden kring då jag började spela är mycket luddig.

Vi var väl en... 4-5 styckna, lite beroende på.

Ingen aning. Inte så värst. Mitt gäng var typ de vi kände som spelade, och vi var mest olika nördvarianter.

Diverse föräldrar hade köpt moralpanikpaketet. Hade en polare vars genomkristna morsa inte lät honom spela. Mina föräldrar var också skeptiska, för de "visste inte vad det handlade om"...

solvebring

Superhero
Tja, då var mest fantasy och trad för hela slanten. Det var det enda jag såg. Var väl dessutom då bäst insatt i den svenska marknaden. Med andra ord, jag var dåligt insatt, eller kanske insatt fast på ett väldigt litet område. Är kanske inte en kunskapare idag, men jag vet mer i alla fall. :gremwink:

Ojojoj... Det kan jag inte räkna till. De första åren spelade vi varje ledig stund, och med den gruppen jag hade då i början fram till gymnasiet så var det alltid spelsessioner på 10-12 timmar.

När, kring där när jag var sjutton så hade vi en liten spelgrupp på bara totalt tre personer. Men innan och efter det har det varit klart större spelgrupper av alla olika slag.

Tja, det kan jag inte säga. Jag var tretton år när jag började och för en längre tid där existerade bara Drakar & Demoner för mig. Jag visste inte så mycket annat, och några andra rollspelare än just vår spelgrupp kände jag inte till. Jag kommer från början från en mycket liten ort där jag aldrig hört talas om rollspel förrän våran spelledare flyttade dit och presenterade detta för oss. Om man däremot ser på marknaden för tio år sedan, år 2000 så var det ju ganska bra, även om nu jag inte hade inblick i den.

Christoffer

It's all pig.

Jag hade nog börjat lägga ner det då, men jag hade spelat åtta år på ett ungefär, var relativt insatt i vad som fanns på svenska marknaden, hade ingen vidare koll på amerikanska spel. Vi spelade endel Mutant, endel Drakar, rätt mycket SRR och Kult.

Ingen aning. Alldeles för många. Två kampanjer på ett år vardera, och sen massa mindre enstaka småäventyr och sådant.

Vi var tre totalt, ibland mer. Kompisar och syskon framförallt. Men det här med grupper på 7-15 stycken som man ser på framsidan av vissa d&d-äventyr var för mig något jag aldrig skulle kunna tänka mig, det gör mig fortfarande chockad att se. Rollspel har nog i mitt huvud alltid varit något man gjort i en relativt liten grupp.

Humongus! Mammorna gick i taket, farsorna stod ensamma med fotbollen på gården, gräsmattorna förblev oklippta, vi låste in oss, drog ner rullgardinerna och äventyrade och upptäckte. Sen dog allt, jag skyller på hjärnskador och upptäckten av annat intressant...

...sen, tolv tretton år senare, återvände jag till hobbyn.

Pom

Swashbuckler
Jag ägde ett antal regelsystem och hade spelat något tiotal i varierande grad (mest blev det AD&D, D&D, DoD och Rolemaster). Jag räknade ut att jag ägnade ungefär 30h i veckan åt rollspel under gymnasietiden, mest åt att skriva kampanjer och spel, men en hel del spelande blev det också. Kom det konvent till Stockholm gick jag dit, men jag åkte inte själv längre sträckor för konventbesök.

Inte den blekaste aning. Jag hade spelat sedan jag var 13. Jag avrundar till "hundratals" jag också.

Ofta var det en SL och två-tre spelare. Det var väl högst ett dussin personer jag spelade med någorlunda regelbundet. Konventsspel med främlingar fastnade jag aldrig för.

Detta år var 1987. Rollspel var stort för att vara udda; definitivt större än nu och känslan var att det var på frammarsch.
- Sade man "rollspel" till en slumpvis person associerade denna ibland till bordsrollspel, något som aldrig sker nuförtiden.
- I en lika slumpvis utvald skolklass kunde man vara säker på att ett par killar (få tjejer) höll på med rollspel.
- Svenska rollspel såldes i de stora leksaksbutikerna.

krank

Ska förresten tillägga att jag inte började få koll på rollspel i allmänhet innan jag reggade mig på Järnringens Mutantforum straxt innan M:UA släpptes (har jag för mig). Innan dess var det word-of-mouth som gällde, och hemmapulande i mörkret.

Krille

Super Moderator

Då hade jag spelat i sex år. Det hade varit Drakar&Demoner i två utgåvor plus Expert plus Gigant plus Samuraj. Sagan om Ringen hade också kommit men var för meckigt för lilla mig. Mutant var en ledande favorit, och alla väntade på Partisan som aldrig kom.

Jag hade börjat nosa på utrikiska rollspel, i första hand Dungeons&Dragons, Runequest, Call of Cthulhu och Star Frontier. Star Wars RPG hade precis kommit!

Det går inte att räkna.

Det var ett par tre olika gäng om ca halvdussinet spelare som jag kretsade mellan.

Det fanns rollspel i leksaksbutiker. Till och med den lilla lokala butiken i Mölndals Centrum hade dem.

Alla (som jag kände) hade åtminstone spelat och provat på, även om de flesta sedan förpassade sin DoD-box till ovanpå bokhyllan där den fick samla damm.

Tradition hade en av de största butikerna i Femmanhuset (där Gallerix ligger numera) och en brutalt häftig omsättning.

På den tiden var rollspel FARLIGT! Det var HÄFTIGT! Det var sånt som sossepolitiker och KDSare försökte lagstifta mot. Och det fanns inte någon Playstation som kunde konkurrera om tiden, och Nintendos åttabitarsmaskin var de flesta tvungna att hyra hos den lokala videohökaren.

solvebring

Superhero
Krille said:

Då hade jag spelat i sex år. Det hade varit Drakar&Demoner i två utgåvor plus Expert plus Gigant plus Samuraj. Sagan om Ringen hade också kommit men var för meckigt för lilla mig. Mutant var en ledande favorit, och alla väntade på Partisan som aldrig kom.

Jag hade börjat nosa på utrikiska rollspel, i första hand Dungeons&Dragons, Runequest, Call of Cthulhu och Star Frontier. Star Wars RPG hade precis kommit!

Det går inte att räkna.

Det var ett par tre olika gäng om ca halvdussinet spelare som jag kretsade mellan.

Det fanns rollspel i leksaksbutiker. Till och med den lilla lokala butiken i Mölndals Centrum hade dem.

Alla (som jag kände) hade åtminstone spelat och provat på, även om de flesta sedan förpassade sin DoD-box till ovanpå bokhyllan där den fick samla damm.

Tradition hade en av de största butikerna i Femmanhuset (där Gallerix ligger numera) och en brutalt häftig omsättning.

På den tiden var rollspel FARLIGT! Det var HÄFTIGT! Det var sånt som sossepolitiker och KDSare försökte lagstifta mot. Och det fanns inte någon Playstation som kunde konkurrera om tiden, och Nintendos åttabitarsmaskin var de flesta tvungna att hyra hos den lokala videohökaren.
Fyfan vad gemytligt!
Jag önskar att jag hade fått vara med då. Vilka tider!
... Som jag alltid sagt, jag föddes alldeles för sent.

Möller

Hubert Hortlax
Mitt rollspelsliv förändras strax efter jag fyllt 17 då jag hittar en ny spelgrupp efter nått års frånvaro från hobbyn.

Så, innan jag fyllde 17 hade jag spelat från kanske 12årsåldern då jag och en kompis startade från sratch som totala nybörjade med DoD6:R. Sen blev det DoD:T när det kom. Jag känner igen mig i din historia, jag var också drivande och denna tid föll sönder när jag inte orkade längre.

Så, när jag fyllde 17 träffade jag min nuvarande spelgrupp (krank, Vicotnik och Yreburre) och lärde mig enormt mycke mer om rollspel. Började hänga här också.

Säkert 50 gånger. Kanske mer.

Nuvarande spelgruppen (som jag träffade när jag var 17) var/är på 4 pers. Flera år innan det kunde vi vara upp till 6.

Min tid är din tid. Född '91, så när jag lärde mig cykla dog Äventyrsspel. Jättelitet alltså.

Big Marco

Läskig
Jag var 17 år 1990. Då hade vi förening med ca 30 medlemmar och vi hade ca 150 spelmöten om året. Vi ägde alla svenska och majoriteten av de större engelska spelen, och spelade nästan alla aktivt i perioder. Vi hade många spelledare och för egen del blanades det rätt jämt mellan att vara spelledare och spelare.

Rollspel var stort - Ä pysslande med Kult. Nya Mutant hade just dykt upp. Lancelot kom med lite mer avancerade (vilket då var coolt) spel. Det började komma mer tematiska spel på engelska. Det var en ljuvlig tid.

MrG

Swashbuckler
Hade spelat i två eller tre år, spelade de svenska spelen (Mutant 2, Expert (gigant var vi inte så inne på), SoRR och hade kört Chock), typ då som jag började lajva och hade väll varit med i SCA i något år.

Tvåsiffrigt är nog mitt bästa svar

Två olika grupper i huvusak, typ tre till åtta pers per grupp.

Jag köade i någon timme när Sagan om Ringen Rollspelet och Mutant 2 släpptes, vid midnatt på Tradition vid Östermalmstorg.

-Gunnar (trodde att tråden skulle handla om någon som rollspelat i 17 år :p)

Rickard

Urverk speldesign
Inte speciellt. Vi hade spelat DoD, Mutant och Stjärnornas krig i princip. Någon gång hade jag varit med storebror när han spelat Wastelands. Jag tror att vi precis hade börjat spela Shadowrun också. Jag hade nog varit på LinCon några år och spelat diverse spel men minns inte riktigt vad.

Jag hade spelat sporadiskt sedan jag var sju med storebrorsan men fick inte en egen spelgrupp förrän jag var runt femton. Då spelade vi säkerligen tre gånger i månaden.

Runt fem stycken var vi i spelgruppen. Det var några till men de var mer sporadiska.

1997 var det inte alls stort. Vad jag minns var det populärt mellan 90-93 så min spelgrupp var mest efterskakningarna av någonting som en gång var populärt. Man fick beställa från rollspelsbutiker på nätet men jag handlade främst rollspel på konvent dit butikerna kom. Ungefär som det är idag, med andra ord.

/Han som köpte sina Deadlandsböcker via en kompis som beställde böckerna till sin mammas ICA-butik så han slapp på så sätt undan momsen

Ögat

Hero
Som svar på en helt annan fråga vill jag vidarebefordra denna länk, som visar att rollspel fortfarande kan vara FARLIGT och HÄFTIGT.

Alla inblandade är förstås över 18, men inte med nödvändighet så mycket.
I hit it with my axe

quisling

Warrior
Hade spelat regelbundet i fem år, mestadels Drakar och Demoner (1991 års upplaga), Nya Mutant, Kult och Mutant Chronicles. Vi hade en spelförening med 20-talet riktigt aktiva.

Tresiffrigt. Vi spelade jämnt.

Vi var väl en fem-sex stycken i den fasta spelgruppen, just vid den tiden hade gruppkonstellationerna skiftat lite med en massa nya rollspelsbekanta från gymnasiet.

Stort. Särskilt runt 94-94 när spelföreningen hamnade i tidningar, radio och tv för att vi visade upp rollspel på biblioteket på sportlovet. En lokal kyrka vid namn Ljuset (jag skojar inte) upprördes och var rädda att barnen skulle hamna "mitt i ett rollspel" så tv4 filmade och det blev radiointervjuer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Inte alls. Jag var 18 när jag mötte rollspel första gången, på Gothcon 1 1977.

Se ovan

Första spelgänget var 5-6 pers i åldern 16-19 år.

Pyttelitet men växande.

krank

Hanihörnet said:
Vänta... menar du att min tid inte är nu? Eller att "ens tid" är typ när man är 17? =)

//krank, lastgammal

Vimes

Sillkung

Rejält. Hade spelat och nördat väldigt intensivt mellan 12 och 14. Vid sjutton års ålder hade vi väl precis börjat spela lite igen - när vi kom på att vi var coola nog att inte bry oss om att vi gjorde något så ocoolt som att spela rollspel - dock betydligt mer sällan än under guldåldern i de tidiga tonåren. Spelade i princip uteslutande Mutant Chronicles och DoD -91.

Ingen aning. Säkert mer än 500 gånger i varje fall.

Vi var väl fyra stycken som utgjorde själva rollspelarkärnan, med typ fem oregelbundet deltagande hang-arounds.

Typ litet. Eller ah. Sådär. När jag var 17 var det nog helute, även om många nog hade en ganska god uppfattning om vad det var iom äldre syskon som spelat på 80-talet och Kult-debatten, m.m..