Nekromanti 17 år och rollspel

Johan K

Gammal & dryg
Hur insatta var ni i rollspel när ni var 17 år?
Har då hållit på med rollspel i ca. 8½ år, så man visste ju vad rollspel var för något. Sedan att man kanske inte testat allt vad som fanns, vid det tiden hade man ju inte gjort.

Hur många gånger hade ni spelat?
Vette hundan, men det blir ju ett BRA antal timmar & gånger man kört rollspel.

Hur många spelade ni med?
Har haft grupper, med ca. 4-5 spelare i + SL

Hur stort var rollspel på er tid?
När jag började med rollspel så kunde man gå in en generisk leksaksbutik & se på hyllan att det fans ett visst utbud med rollspel. Det kan man tyvärr inte längre göra..

KamiFisk

Hero
Inte speciellt, tror jag började när jag var 16.
Spelade Warhammer fantasy roleplay.
Samt en modifikation av det som vi kallade *gasp* Saga.

50-60 tal kanske.

Vi var en ganska stor grupp, runt nio stycken
varav 7 som var ständigt aktiva.

Jag bodde i en liten bondhåla och hade knappt hört talas om det.

Dilandau

Myrmidon
Började lira när jag var ... 10? Allt Äventyrsspel släppte och lite engelskt jox. Just när jag var 17 (1994) var det väldigt väldigt mycket AD&D.

Hur många gånger som helst. Jag vet inte. Hundratals och åter hundratals.

Oftast har jag lirat med 3-4 pers, men just i 17-årsåldern hade jag en ganska stor spelgrupp. 7-9 pers, beroende på.

Som många andra sagt var det stort som fan. 94 hade väl den största boomen ebbat ut, men alla visste vad rollspel var, även de som inte spelade.

nominesine

Veteran
Nördigt mycket. Jag var elva eller tolv när jag började spela (1984) och rollspel var fortfarande min huvudsakliga hobby i 17-årsåldern.

Ett oräkneligt antal gånger. Vi träffades flera gånger i veckan.

En liten skara likasinnade. Allt som allt var vi ett dussin personer. Det är mer eller mindre samma personer som jag spelar med i dag, fast vi har blivit några färre.

Större än i dag, men jag upplevde det aldrig som någon stor hobby ens när det begav sig. Rollspelen hade en inåtskådande nördstämpel redan då. En ganska välförtjänt sådan, om du frågar mig.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hade spelat aktivt i ett par år, sedan börjat gymnasiet och spelat play by email-rollspel i ett år ungefär

Ingen aning... gissningsvis 80-100 sessioner plus kanske 100 sidor mail.

Vi var ett gäng på fyra grabbar som brukade spela. Över mail var vi ett tjugotal som spelade tillsammans.

Som någon tidigare sa: det här är min tid. Jag läser nu på ett större universitet på en teknisk linje. I den omgivningen upplever jag att väldigt många vet vad rollspel är, och en hel del har provat på det.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Inte allt för insatta. Sysslade mest med Drakar och demoner 6, reviderade under den perioden. Hade dock talat om rollspel under en längre tid, samt prövat hemmagjorda rollspel. Drakar och demoner blev det första strukturerade spelet som vi spelade.

Ett antal gånger tidigare, hur många kan jag inte säga på rak arm.

Varierande antal men för det mesta var vi 4 stycken. Under en period på folkhögskolan var vi fler, men i varierande antal.

Då jag var 17 var det inte allt för stort i min omgivning. Kom från en liten ort och de enda som jag då visste höll på med rollspel, i området, var de jag själv spelade med.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Insatt? Inte så värst... jag hade väl spelat i 2-3 år och hade väl inte testat så värst mycket eller utbytt särskilt mycket erfarenheter.

Ingen aning. Inte för att det var massor utan för att det är hopplöst att minnas.

Uh... 4-6 nånstans?

Jag håller med de andra; det här är fasen min tid, även om jag numer är gårdagens ungdom istället för dagens ungdom. Hur som helst så verkade rollspel jävligt litet (då som nu) kring Kramfors där jag bodde då.

solvebring

Superhero
Jag gillar verkligen den här tråden.
Den är mycket trevlig just för att den inte bara berättar roliga fakta om olika forumiter. Utan också för att den visar på att vi alla nästintill började ungefär på samma sätt och ungefär hade samma typ av erfarenheter i början.

Tycket dessutom att det är speciellt trevligt att höra veteraner som Anders och Krister berätta om deras start, eftersom det talar om en tid som en annan - jag då - bara kan drömma om. Låter himla mysigt. :gremsmile:

Vill förövrigt gratulera Svumpyn, min förra spelgrupps spelledare, till sitt första inlägg på forumet. Önskar dig officiellt välkommen! :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vid 17 års ålder hade spelandet förföljt mig i 5-6 år, och jag kände mig då väldigt insatt. Oftast var jag spelledare, och där är jag kvar fortfarande.

Mmmmånga gånger. Kommer speciellt ihåg när vi grabbar var 15 år. Då åkte vi upp till fjälls eller rättare sagt blev skjutsad till fjäls för att just spela rollspel. Vi körde på den tiden enbart Drakar & Demoner 91-ans upplaga, och vi spelade minst 12 timmar om dagen i en veckas tid. Ett dygn spelade vi 18 timmar om jag inte minns fel!

I regel var vi 4-5 spelare + mig som spelledare då.

När jag började spela rollspel (1994) var det inte allt för stort i min krets, men så snart jag startat upp min karriär så hakade många på. Vi är nu 7 aktiva spelare (läs gubbar) i vår spelförening -Den röda apan- som grundades år 1997, och totalt har jag varit spelledare för 35 olika individer.

Helt sjukt många som avverkats under åren. Svårt att minnas dem alla också, men det var otroligt kul att göra den listan.

quisling

Warrior
Så ni är Hallsbergare, du och Svumpyn?

Kul att någon fortfarande spelar där. Hade ni varit 6-7 år äldre hade ni haft sällskap av ett tjugotal till när ni var i tonåren.

solvebring

Superhero
Så ni är Hallsbergare, du och Svumpyn?
Nej, vi spelade ihop -07-09 på Fellingsbro Folkhögskola. Jag är kvar där och pluggar animation just nu medan Svumpyn flyttade till Hallsberg och pluggar där nu. Innan jag började på folkisen här, -07, så bodde jag i en liten håla i Värmland. ... Är Värmlänning i grund och botten serru. :gremwink:

Och nej, vi är inte handikappade. Att skolan har "handikapprofil" betyder bara att det även finns kurser för handikappade där också. Har fått den frågan förut när jag nämnt Fellans folkis.

Ram

Skev

Well, vi kunde väl Drakar och demoner - 84 (?), Mutant och Chock i princip utantill inklusive allt som skrivits i Sinkadus, men utöver det inte så mycket. Eller vänta, lite Advanced D&D också.

Kopiöst många. Det var en jättehobby då. Jag började när jag var 11...

Fem-sex stycken plus några ströspelare kanske.

Jättestort. I princip alla killar och några tjejer i grundskoleklassen hade åtminstone prövat och ett antal var aktiva. Fast iofs, de flesta hade nog slutat när de kom upp emot 17-års åldern.

//Ram - född -72

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
17 var jag år 2003. Det känns som om det fanns en liten nystart då -- Drakar, D&D och Mutant (eller var det senare?) hade alla kommit i nya utgåvor under åren dessförinnan, så det kändes att det rörde sig lite -- åtminstone för mig, som började spela 1996 och under mina tidiga år som spelare upplevde det allt skraltigare Target Games fall. Eftersom jag redan spelat i sju år går det inte att säga hur mycket jag spelat. Jag tror jag hade en rätt hyfsad orientering i spelsystem -- vi växlade vid den tiden mellan D&D 3rd edition, Gemini, Stormbringer, Drakar och Demoner Expert (arvegods, och det spel jag började spela med), Eon, med flera, och vi hade rätt bra koll på vilket annat spelsortiment som fanns. Jag var nog rätt om mig och kring mig -- hängde här och på RPGnet, besökte konvent och lajvade. Däremot kändes rollspelshobbyn som helhet rätt smal, och inte som något jämnåriga i allmänhet sysslade med.

Rising

Vila i frid
Det var en intressant tid. Hade precis börjat nosa på utrikiska spel, och fått upp ögonen för friform. Började skriva mer vuxna och avancerade äventyr, och lekte en del med berättartekniken.

Massor. När jag var sjutton så spelade vi kontinuerligt åtminstone en gång i veckan när det var skola, men när loven började så spelade vi mer eller mindre varje dag.

3-6 spelare per gång. Oftast 5.

Allt som allt så var det kanske något i stil med sju personer i kärnan som spelade jämnt med varandra, men eftersom vi hade en väldigt stor förening och egen föreningslokal där folk kom och hängde så blev det ofta så att man drog ihop ett gäng med ungar och lirade med dem. Det blev väldigt många rollspelsbekanta allt som allt; flera som jag endast spelade med en enda gång.

Nästan alla av mina vänner hade spelat någon gång, när de var yngre. När jag var sjutton så var hobbyn dock på nergång och utan Magic tror jag att det hade varit svårt att ha rollspelskonvent och någon anledning för spelintresserade att samlas; vilket hjälpte oss som ville kunna spela roll- och brädspel enormt mycket.

När jag var sjutton, typ, så drog dessutom den stora rollspelsdebatten igång i medierna, vilket hjälpte oss en hel del och gjorde det lite coolare att spela rollspel.

Doctor_Hell

Veteran

första gången jag nosade på rollspel var jag 12 år det var en kille i min klass som hadde spelat en del med storebröder och deras kompisar som introducerade mig för drakar & demomer . var nångång runt 94 .

fick min första spelgrupp när jag började högstadiet vi var mig som spelledare + 3 andra killar , vi spelade mestadels drakar & demoner , mutant svarta lådan , kult och eon när det kom ut nångång under högstadietiden ...

när jag började i gymnasiet nångång runt 98 så hade en av killarna jag spelade med i högstadiet gått med i en spelförening i en närliggande kommun och han drog med mig och där introducerades jag för första gången för ad&d 2:ed

det var rätt mycket iom att jag var med i en spelförening på den tiden så blev det nog att man spelade minst en gång i veckan + det man hade spelat innan

har vart med i 3-4 olika spelgrupper genom åren och det har alltid rört sig om mellan 3-5 personer + spelledare

kom ihåg när jag började spela akktivt runt 95 att den lokala leksaksaffären sålde drakar & demoner , eon , warhammer och nått mer spel .. men vad jag minns var det inte så stort vad jag vet så fanns 3 olika kompisgäng i vår kommun som spelade rollspel , rollspel hade lite av en töntstämpel och det var bara nördar som sysslade med sånt var den allmänna uppfattningen i min skola

Regmolar

Swashbuckler

Jag hade stött på begreppet och inte fattat en dyft av det; rollspel var för mig ett datorspel med karaktär/er som hade inventory och fick EXP att köpa nya skills för. Jag började spela bordsrollspel när jag var 18-19, typ.

Noll, om man inte räknar det vagt rollspelsliknande, avancerade fantiserande jag ägnat mig åt med en kompis i mellanstadiet (som två spelledare med varsin karaktär, med i princip fri auktoritet för världsbyggande under spel. Fullständigt regellöst. Förmodligen den bästa sorts rollspel jag "spelat" :gremwink: )

Min första spelgrupp bestod av fem personer, men då var jag som sagt 18-19.

Inte en aning; hade i princip ingen koll på hobbyn förrän jag hade lurkat här på forumet i ett halvår eller så... och jag upptäckte forumet ett rätt bra tag efter att jag spelade rollspel för första gången.

Vimes

Sillkung
Regmolar said:
det vagt rollspelsliknande, avancerade fantiserande jag ägnat mig åt med en kompis i mellanstadiet (som två spelledare med varsin karaktär, med i princip fri auktoritet för världsbyggande under spel. Fullständigt regellöst. Förmodligen den bästa sorts rollspel jag "spelat" :gremwink: )
Det låter exakt som något jag och en vän höll på med i mellanstadiet.

Med risk för att shang-haja tråden: är det flera som känner igen sig i Regmolars beskrivning? Jag tror någonstans att det borde vara så.