"och på brädspels sidan har jag bara hört talas om Svea Rike men aldrig provat."
Svea Rike bär på gott och ont sin upphovsman; Dan Glimne's omisskänliga signum: Övermäktiga händelsekort. Slumpen spelar helt enkelt en för stor roll och det gör det hela tämligen frustrerande. Jag är ingen stor fan av Dan Glimne utan tycker att han slarvar bort alla sina bra idéer. Nästan varje spelmekanism i Svea Rike lider således av att de blir transparenta när man väl satt sig in i spelet. Dessutom beter sig spelet väldigt olika beroende på om man är få eller många som spelar, och det saknas vettiga balanseringsregler för att till exempel göra krigen spännande om man är många som spelar.
Spelet är dock välutfört och en gedigen, genomarbetad produkt. Lite lagom trevligt att spela i goda vänners lag, men för mig som älskar spelstrategi och euforin över att utföra ett perfekt genomfört drag, för oss är Glimne-faktorn på tok för hög. Jag skulle verkligen vilja att Sverige hade en spelkonstruktör som kunde vara Glimnes motsats bara för att väga upp det hela...
/Rising