Nekromanti 1700talsrullar

Storuggla

Champion
Jag har nu en kampanj på rull med två oborstade typer som spelar spioner i 1700talets Paris (där de ägnar sig mer åt att spela så här än så där). För att insupa mer karaktär och skumma saker så skulle jag vilja be om tips på lämpliga filmer och/eller böcker som kanske kan inspirera eller bara är bra.
Som det står nu så har jag sett Vargarnas Pakt (hehe), Farlig Förbindelse, Siste Mohikanen, En Hoper Franska Revolutionsrullar och Sleepy Hollow (1799 är dock lite väl sent men okej). Bokmässigt ligger jag still med Quicksilver (Det var då själve biskopen av Milano vad trög den var) och en hoper Hornblowerböcker och tillika mina skolböcker i historia.

Men det måste väl finnas mer? Ge mig era bästa peruktips nu! :gremlaugh:

Storuggla, pudrar Louis XV

Ymir

Liten kantbaron
Re: 1700-talsrullar

'Quills' är min favorit. Den är ett mästerverk. Kretsar kring moralfrågor, kan man säga. Och sex och porr. Markis De Sade sitter inläst på mentalsjukhuset Charenton och smugglar ut sina perversa romanalster via en tvättpiga, men staten, Napoleonstaten i det här fallet, vill få ett slut på hans moralfördärvande skriverier. Rullen utspelar sig ju nu egentligen inte på 1700-talet, utan precis i början av 1800-talet, men den måste ändå ses - den är så underbart bra och ligger trots allt väldigt rätt på ett kulturellt och idéhistoriskt plan. Regin är snygg och underfundig, dialogen fräck och genial, och karaktärerna, och skådespelarna, utomordentliga. Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix och Michael Cane. Se, se, se, se, se!

Annars är jag mycket för fransk och brittisk kostymfilm. Där hittar vi det smarta dramat 'Löjets skimmer' (Ridicule), där en greve eller så måste smila in sig hos hovet för att få möjlighet att prata med kungen. Men för att få in en fot i de kretsarna bara måste man ha en viss...eh...stil. Utmärkt skildring av 1700-talets hovliv, och en mycket bra film i största allmänhet.

Om 'Löjets skimmer' behandlar en aspekt av 1700-talet, hovlivet, behandlar 'Ormens labyrinth' med han skotten (Ewan McGregor) 1700-talets trädgårdskultur. Det kan låta rätt tråkigt, men det är det absolut inte. McGregor spelar en svindlare som lurar i en förmögen adelsman att han är en berömd trädgårdsentreprenör, och får uppdraget att bygga en magnifik trädgård åt denne. På vägen tillstöter en hel massa komplikationer och intriger, som bland annat involverar adelsmannens galna, naturälskande dotter och Cernunnos(!) (eller en schysst pikt som gått vilse i tiden). En lite smågalen film på samma sätt som 'Quills', men precis som denna också med klart allvarsammare dimensioner.

En som däremot är helgalen, och alldeles, alldeles underbar, är 'Plunkett & MacLeane' med Robert Carlyle. Den handlar om två smågangstrar och banditer som hankar sig fram i ett lätt överdrivet dekadent 1700-tal (med för en gångs skull fungerande anakronistiskt soundtrack) och drömmer om att tjäna storkovan och sticka till Amerika. På vägen stöter de, precis som i 'Löjets skimmer' och 'Ormens labyrinth', på en välartad adelstös med skinn på näsan (Liv Tyler) som vägrar anpassa sig till patriarkatet. Lustigt, det verkar vara nån slags konvention i 1700-talsfilm. Hursomhelst ett heltokigt, och visuellt mycket snyggt, drama med vissa sköna tendenser åt Chronopia-hållet. När jag spelleder 1700-tal härnäst kommer denna film otvivelaktigt vara den största inspirationskällan. Den är mer fartfylld utan att helt göra avkall på dramat, även om lekfullheten i den inte är alls lika underfundig som i några andra av filmerna ovan. Och skurken är sååå ond. Är det oborstade typer du vill ha är det den här och 'Quills' du ska se.

'Den ryska arken' av Alexander Sukorov har inte mycket av en handling, men är väääldigt snygg - en drömsk rundvandring i eremitaget i St Petersburg, från sekel till sekel, allt i en enda tagning. Nog inget vidare som inspirationsfilm dock, den är mest flummig och vacker.

Hmm...ja, det var mina favoriter vad 1700-talsrullar beträffar ('Den siste mohikanen' och 'Farlig förbindelse' är också utmärkta). Sedan finns ju SVTs lysande och totalt skruvade miniserie "Herr von Hancken" med Per Oscarsson och Tuva Novotny, fast den utspelade sig också under Napoleontiden (tidigt 1800-tal). Men håll utkik i jul - det blir en miniserie om Bellmans liv och äktenskap, SVTs vana trogen - de gör ju alltid ett 1700-talskostymdrama om året. ('Gustav IIIs äktenskap' förra nyåret var inte alls dum, tex).

Och 'Patrioten' med Mel Gibson är faktiskt inte så jättedålig. Ska du spela 1700-tal i Amerika rekommenderar jag den, rentutav. Men något mästerverk är den knappast. 'Den galne kung George' är en klassiker på 1700-talsfilmfronten, och har en lysande slutkläm, men som film betraktat tycker jag mest den är sådär. Helt klart sevärd, dock.

Jag vill minnas att "Mörkrets furste" (Myrkrahöfðinginn) av Hrafn Gunnlaugsson utspelar sig under 1700-talet. Det märks inte mycket av, för hela miniserien utspelar sig i en isolerad bondby på Islands vindpinade västkust, men som inspirationsfilm kan den definitivt vara värd att ta en titt på. Jag menar, vilken annan 1700-talsfilm involverar maleus maleficarium och en lömsk bondson som skär sig i handflatan och åkallar Oden, Lucifer och Belsebub? Eller är på isländska, för den delen.

På romanfronten lär 'Livläkarens besök' av Per Olov Engqvist eller vad han heter vara jättebra. Jag har inte läst den än, men alla mina historielärare har rekommenderat den. 'Misantropen' av Moliére är ett måste.

- Ymir, kostymfilmofil

Robban

Hero
Rob Roy utspelar sig i 1700-talets Skottland, och är än så länge en av de bästa filmerna jag sett som utspelar sig under den tiden. Dock så är det kanske inte vad du letar efter, men jag rekommenderar den ändå.

Targon

Hero
Kolla Daimonion!

Kolla in Daimonions hemsida så hittar du den här sidan som kanske kan erbjuda viss hjälp.

Lycka till!

magoo

Hero
Scarlet Pimpernel...

... från 1982 med Anthony Andrews (Ivanhoe, ni vet) som Röda Nejlikan, och en underbar Ian McKellen som skurken Chauvelin.
Denna film är en av mina favoriter,, en lika självklar jultradition som Karl-Bertil. Jag brukar alltid se den på mellandagarna och sen gotta mig åt Ivanhoe efter nyår. Romantik, drama, spänning och peruker i massor.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Du måste helt klart se Scaramouche, ett klassisk Hollywood-äventyr som utspelar sig 1789. Den innehåller filmhistoriens längsta fäktscen samt ett slut som inte riktigt följer Hollywoods konventioner.

Om du har läst Hornblower, bör du följa upp med serien om kapten Richard Bolitho. Den utspelar sig främst under amerikanska revolutionskriget. (Tyvärr har jag glömt författarens namn).

Lars Widding skrev en serie svenska romaner om Pistolekors, och de utspelar sig under 1780-talet om jag minns rätt.

Targon

Hero
Nostalgi!

Du måste helt klart se Scaramouche, ett klassisk Hollywood-äventyr som utspelar sig 1789. Den innehåller filmhistoriens längsta fäktscen samt ett slut som inte riktigt följer Hollywoods konventioner.
Hmmm, såg den för första gången när jag var typ 6 år hemma hos farsan när den visades en söndag eftermiddag på svensk television. Jag var helt lyrisk! Det måste ha varit just den filmen som faktiskt födde mitt 1700-talsintresse. För några år sedan såg jag om den när den visades på på någon kabelkanal. Blev dock tyvärr lite besviken även om jag naturligtvis kände de nostalgiska vibbarna pulsera. Kanske vore dags för en nyproduktion. Just nu är det ju "sword-and-sandal-epic" som är inne. Vem vet, om ett par år kanske det i stället är 1700-talet.

Targon

Hero
Pistolekors

Pistolekors, och de utspelar sig under 1780-talet om jag minns rätt.
Lars Widdings Rovfågeln som utspelar sig 1792, i samband med mordet på Gustav III. Att det finns fler än en roman om Pistolekors vet jag inte. Men jag kan ha fel.

Sedan finns Sångfågeln, om Ulla Winblads liv.

Mekanurg

Re: Pistolekors

Jag läste Widding när jag var ung, en gång för länge sedan (säkert 20+ år sedan). Mina minnesbilder är vaga och säkert bristfälliga.

Targon

Hero
Fel av mig!

Fan va' pinsamt av mig. Inte heller mitt minne är med mig idag. Dels finns Rovfågeln, men sedan finns även Lockfågeln som också handlar om Pistolekors.

Sedan har vi ju gladporr-regissören Torgny Wickmans filmatisering av Lockfågeln från 1971! Som faktiskt visades på TV i slutet av 80-talet.

Nightowl

Champion
Re: Pistolekors

En apsökning i LIBRIS ger följande bok:
författare: Widding, Lars, 1924-1994
titel: På jakt efter Pistolekors tid : bilderna och dokumenten / Lars Widding ; Bildredaktör Carl-Erik Ohlén
förlag/år: Stockholm : Geber, 1972 ; (Stockholm : Ljunglöfs lit.)
omfång: 247 s.
ISBN: 91-20-05028-3
medarbetare: Ohlén, Carl-Eric, 1906-1974
klassifikation (SAB): Gcz
klassifikation (SAB): Lz
SAB-rubrik: Litteraturhistoria Svensk
SAB-rubrik: Historia Sverige Gustavianska Tiden

Erik

Ymir

Liten kantbaron
Re: 1700talsrullar, flera

Öh...gud. Jag glömde ju en helt av mina favoritrullar: 'En vampyrs bekännelse' utspelar sig till stor del under 1700-talet, juh. Stämningstät, angstig och mycket, mycket välspelad. Också lämplig om det är kolonierna (USA) man tänkt spela i. Fast jag antar att den kvalar in i facket "rullar hela nördkulturen redan sett vid det här laget". En annan intressant film som utspelar sig över flera tidsepoker är 'Den röda violinen', som också har ett intressant stycke på 1700-talet.

- Ymir, tillägger

Mekanurg

Orlando är en film som börjar på 1500-talet, och sedan hoppar fram till början av 1700-talet. (Jag tänker inte ens försöka förklara det där.) En del välgjorda londonska kaféscener med den snorkige författaren Alexander Pope (en historisk person).

Sense and sensibility med Emma Thompson i huvudrollen är en utmärkt lågmäld film som utspelar sig på 1790-talet, delvis i London.