Nekromanti Relationer - brainstorm

stenhöna

tellstory
hur många olika sorters relationer finns det? förutom elementära som vän, fiende, syster, mor? de ska gälla relationer mellan grupp - grupp, individ - grupp och individ - individ. skriv!

Rising

Vila i frid
"hur många olika sorters relationer finns det? förutom elementära som vän, fiende, syster, mor?"

Jag tycker relationer är såsom karaktärer och de mår bäst av att inte förenklas så hårt. I tecknade humorserier brukar man låta karaktärer bara personifiera ett fåtal egenskaper; hunger, girighet, dumhet, nyckfullhet, töntighet osv. På samma sätt tar dåliga historieberättare och generaliserar karaktärers relationer. De här två är vänner, de här två är kära, den här är svartsjuk på den där, osv.

Jag tycker det blir intressantare om man nyanserar det hela. Två personer kan vara gamla vänner som börjar växa ifrån varandra. Den ena har tidigare varit ganska beroende av den andre och haft någon form av lillebrorskomplex gentemot denne. Nu börjar dock den ene få lite luft under vingarna och stå på egna ben. Då visar det sig att den andre upplever det som att han förlorat något och försöker återta kontrollen genom att hjälpa sin kompis fastän denne inte längre vill ha den andres hjälp. Då börjar den andre utöva en utökad kontroll över sin flickvän istället, varpå de driver ifrån varandra och hon inleder ett trevande förhållande med den första killen istället. Vips så har man en relation som är mycket mer besvärlig och intrikat än att den kan sammanfattas med ett fåtal adjektiv, ändå så var jag ju extremt kortfattad i mitt exempel.

Därför blir den också mycket mer intressant.

Jag tror därför det är mycket svårt att generalisera och schematisera relationer. Det är väl rätt bra, förresten? Det är ju rätt kul att något kan få vara lite mystiskt och diffust, även i vår datoriserade ett-noll-tillvaro.

/Rising

stenhöna

tellstory
öh, jo, men jag ville egentligen bara ha lite insperation. och alla relationer är ju inte lika komplexa heller.

förresten så tror jag inte alls det är omöjligt att tala om olika typer av relationer. som typifieringar blir de givetvis inte verklighetstrogna. verkligheten går ifs inte att beskriva absolut ändå, men... jaja. det där är en annan diskussion.

rising kanske kan lägga undan sina principer och slänga ut några exempel?

Rising

Vila i frid
Okej, då brainstormar jag:

"öh, jo, men jag ville egentligen bara ha lite insperation. och alla relationer är ju inte lika komplexa heller"

Okejdå, spontant kommer jag på dessa:

Kärleksrelationer:
Gammal fint kärleksförhållande, Förälskelse som mist sin passion, Het kompromisslös åtrå, Förbjuden förälskelse, Påtvingad förälskelse, Inbillad förälskelse, Försiktig flirt, Trekant, Farlig förbindelse, Båda älskar varandra men ingen tar något intiativ, Svartsjuka, Olycklig kärlek, Hatkärlek, Vänner-på-väg-att-bli-förälskade-i-varandra, Ross och Rachel-relation, Rent sexuellt förhållande, Tafatta närmanden...

Maktrelationer
Lillebrorskomplex, Underkuvad-men-drömmer-om-vedergällning, Symbios, Gammalt samarbete som knakar i fogarna, Ständig tävlingsinstinkt, Bitter maktkamp, Imperie och rebell, Big dog and little yapper, Avundsjuka, Den lille utövar utpressning mot den stora, Destruktiv maktkamp som båda förlorar på, Patriark och bimbo, Moderlig omsorg, Den lille hamnar jämt i trubbel men beskyddas av den store...

Vänskapsrelationer
Två som inte gillar men som behöver varandra, Två utstötta som tillsammans hatar alla andra, En lytt hjälper en ann, Förnuft och känsla, Bill och Bull, Jokern och Batman, Öm kärleksfull vänskap, Broderlig kamratskap, Systerlig omtanke, Bror duktig hjälper sina slarviga vänner, Förbjuden vänskap, Kompetens och Erfarenhet, Två vänner som vuxit ifrån varandra...

Det där kan kanske räcka tills vidare? *Yr i huvudet av all brainstorming*

/Rising
sätter sig ner och tar en paus

stenhöna

tellstory
fint. och så tar vi...

släktrelaitoner:
bror, syster, fader, moder, styvpappa, styvmamma, ondskefull kusin, god kusin, kusin som är kung, jag är kung och min kusin är förskjuten, adopterad son, försvunnen son, försvunnen far, elaka styvsystrar, far (som jag slår ihjäl) som jag inte vet är far och mor (som jag givetvis knullar med) inte vet är mor. fler?

ekonomiska relationer:
kompanjon, konkurrent, skuldsatt, arbetsgivare, arbetstagare, öh...

Rickard

Urverk speldesign
Älskare (betald eller kk), hatisk, gammal flamma, barndomsvän, festkompis, en kompis kompis, arbetskamrat, klasskamrat, mobboffer, gentjänst, sportkamrat, gift, ingift, träffar regelbundet via tjänsten (som försäljare, busschaufför, läkare), svans (följer efter personen), släkt.

Sedan finns det 1001 sätt att utveckla "fiende" genom att bara beskriva hur de blev fiender. Fast jag har ju delat upp "vän" ovan i olika generella drag, så det borde man kunna göra med "fiende" också..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur