Nekromanti 1920-talskulturismer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag är lite osäker på om det här skulle vara här eller i rollspelsforumet, så nådig moderator får väl flytta om det skulle vara så.

(jag undrar hur många trådar jag startat med ordet "mjo", och hur många svar jag startat med "mnjae" eller motsvarande)

Nåja, jag ska ju snart dra igång Tatters of the King med min spelgrupp, och vi har ett problem. Flera av oss har nämligen svårt att visualisera 1920-talet. Jag menar 1910 kan de flesta av oss fixa, likaså 1890. Sedan 30- 40- 50- 60 etc har ingen några problem med. Men just 20-talet, det verkar ta helt stopp och bli blankt.

Så vad kan man använda för kultur?

Jag vill fokusera på England egentligen, vilket försvårar det hela ytterligare. Det var ju lite olika stämning på de olika sidorna Atlanten, beroende på hur mycket man förlorat i kriget etc...

Nåja, jag ska komma till sak... Jag är ute efter kultur som kan göra 1920-talet, eller egentligen 1929 och bakåt, liksom levande för spelarna. 30-talet har alltså inte startat ännu.

Grejer som kan vara intressanta:

* Bra bilder på hur vanligt folk gick klädda och vilka frisyrer som var vanliga
* Texter om ungefär hur vetenskapen såg ut gällande psykologi etc (relevant för CoC-äventyret).
* Filmer eller TV-serier som utspelar sig under 1920. Spelarna är, alas, kulturbarbarer och ids inte kolla på autentiska filmer från 1920, så det är efterhandskonstruerade saker som gäller.
* Musik som inte är jazz (jazz har jag en massa redan, men NÅT annat måste väl folk ha lyssnat på?)
* Bra bilder på fordon och arkitektur?
* Annat?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bra teveserier med rätt stämning:
<ul type="square">
[*]Den där Woodehouse-serien med Hugh Laurie som Bertie Wooster och Stephen Fry som Jeeves
[*]Peter Wimsey-deckare, vilka har tevefilmatiserats många gånger
[*]Om du kan få tag i Herrskap och Tjänstefolk (Upstairs, Downstairs), så finns där många episoder som utspelar sig strax efter första världskriget
[/list]

Storuggla

Champion
Som Mekanurg sade, Jeeves and Wooster är bra och roligt. Utspelar sig företrädesvis i England (tredje säsongen utspelar sig dock i New York, dit Wooster flytt undan en arg faster). Dessutom får man se hur folk klär sig. Här finns en episod (den med silverkossan) på youtube.
Sen finns Agatha Christies "Poirot", spelad av David Suchet. En bra serie, med mysterier och det ska utspelas i något tidlöst mellankrigstidsengland. Sen finns Döden på Nilen och Mordet på Orientexpressen, som ska utspelas på tjugiotalet.

Glöm inte att england på tjugiotalet är allt annat än lugnt. Under tjugiotalet upplever landet två polisstrejker, en järnvägsstrejk, en varvsstrejk som varar i två måndaer, en kolgruvestrejk (två månader den med) och en kasse småstrejker. Så allt är inte en dans på rosor.

George Fornby lyssnade folk på. Och crooners. Och musik som Max Raabes, fast han sjunger tysk musik. Men principen är densamma. Storband, typ.

Storuggla, mer sen kanske

Örnie_UBBT

Swordsman
Denna hemsida innehåller massa bra http://www.fashion-era.com/1920s/index.htm
Inte bara om mode och kläder utan även nöjen, man kan lära sig roliga saker som t ex att tango var den stora flugan i nöjeslivet och att det sågs som extremt dekadent att dricka cocktails (en 1920-talsuppfinning) - det gjordes nästan bara i Londons West End!

hälsar
Örnie

MrG

Swashbuckler
Systrarna Elliot (The House of Eliott), startar i 1920s England och jag har väldigt kära minnen av den serien (tror inte jag var ensam om att ha en crush på lillasyster Elliot).

Annars kan man få rätt mycket insperation av att söka upp saker på andra sidan pölen, allt som har förbudstid i USA är i princip 1920-tal :)

-Gunnar (som också kan rekomendera att lära sig Lindy hop för att kunna dansa korrekt i kampanjen)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Annars kan man få rätt mycket insperation av att söka upp saker på andra sidan pölen, allt som har förbudstid i USA
Mjao, det är lite det som är problemet här. Förbudstid och gangsters och hela grejen - det är ju USA. Och det är inte USA som är intressant, liksom. Vi ska köra en kampanj i Londonmiljö, med avstickare mot delar av engelska landsbygden...

MrG

Swashbuckler
Sorry, jag skulle sagt att jag tänkte på mode och kultur, yankarna snodde massa mode och så från europa, medan euaropa inspererades av deras drinkar, musik och dansstilar... Så rätt mycket sånt kan man inspereras av genom att se på amerikansk film.

Och så kan jag lägga till Gosford park, har för mig att den är i de tidskrokarna och en grymt bra film.

-Gunnar (som också kan hänvisa till massa Call of Cthulhu-grejer, men de borde vara sjävlklara ;-)