Nekromanti 2 grupper

mr colt

Veteran
jag tänker låta mina 2 neotech2 gruppe möta varandra i en hård eldstrid när det spelat ett tag vad tycks om den iden?

ps jag vet att det är en onödet thred men jag tyckte det var dött ds

Emil

Hero
Det är väl en tuff idé, men kanske lite väl elakt och utstuderat från dig som spelledare. Det verkar väldigt tydligt att du tänker låta rollpersoner dö.

Jag känner inte riktigt för att döda rollpersoner av enså oifrånkomlig händelse. Jag spelar hellre med spelarna än mot dem...

/Emil

goRby

Veteran
MED spelarna..?

Håller inte med om att man ska spela MED spelarna... spelledaren ska vara opartisk i de flesta sammanhang... jag spelar rollspel för känslans skull... minns en gång då jag var lönnmördare på DoD 91... en improviserat äventyr,, jag fick ett uppdrag av en skum filur.. han skulle mörda nån snygg baronessa på det värdshus vi bodde på... han insåg dock att han skulle bli förföljd... (de som skulle jaga honom var ju självklart de andra två rpna, en alvkrigare och en dvärg) mitt uppdrag blev att slå följe med dessa under jakten och sedan lura iväg dem åt fel håll... skulle möta honom dagen efter bland några berg för att få kosing..,.. sagt och gjort, jag erbjöd mina tjänster som hennes livvakt och på natten så mördades hon... jag lyckades lura de andra rpna att ta en annan väg.. när jag sen skulle smyga iväg och träffa skummisen för att få den resterande delen av mina pengar så följde de andra efter mig... när vi kommit fram till bergen så hoppade skummisen på alven och slängde ner denne från en hög avsats, dvärgen högg jag ner... skummisen blev dock dödad av orcher när vi skulle sticka, så jag var ensam överlevande... stack tillbaka till staden och värdshuset där jag bodde och påstod att vi dödat skummisen, men att dvärgen och alven olyckligtvis fått sätta sina liv till.. då visade det sig att alven överlevt och klättrat upp, helat dvärgen, ridit tillbaks till byn och sedan jagade de ifatt mig... jag avrättades...

poängen är att jag tyckte det var VÄRT att min rp dog, pga att man fick verkligen leva ut lite intriger... känslan var enorm när man fick se de andras min då jag plötsligt satte dolken i sidan på en utav dem... och kunde det bli ett bättre slut på historien än att jag blev påkommen, jagad och sedan fick mitt huvud skilt från kroppen...? inte vad jag tror.../images/icons/devil.gif

smaffy

Hero
Re: MED spelarna..?

det låter inte bra..
det kommer bara bli så att den som kan proklamera och glänsa mest kommer att vinna.. tänk igenom det noga, nån kanske blir lessen..

smagu

Veteran
Tvärtemot de flesta andra som svarat på ditt inlägg tycker jag det är en intressant idé. Dock tycker jag att du antingen låter spelarna göra karaktär endast för detta eller att de som dör alternativ skadas inte drabbas efter genomfört äventyr/ strid.

Du kan också utveckla denna idé och låta de olika spelarteamen ha olika roller i ett senario.

Ex : De två olika grupperna är anställda av olika företag för att komma åt en uppfining från ett tredje företag. De har båda samma deadline tex ville bägger företagen producera och presentera produkten innan företag nummer tre.

Detta kan leda till ganska intressanta situationer. Detta kräver naturligtvis betydligt mera förarbete av spelledaren och SL får en liten annan roll. För att minska risken av jäv, kanske ni bör vara två SL som pratar ihop er och leder varsin grupp.

Jag har länge lekt med denna idé men inte fått tag på tillräckligt många erfarna spelare och ej lyckas få ihop ett tillräckligt utmanande äventyr för att genomföra denna idé.

Lycka till och skicka gärna ett mess till mig om du vill ha tips

/Smagu

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det låter som en bra idé ifall det sköts snyggt. Sök på Deathmatch på det här forumet så kan du läsa om något liknande som jag och några fler körde...

Emil

Hero

Jag har inget emot intriger mellan spelare så länge de är grundade på vad som är naturligt för rollpersonenen och inte baserar sig på nån slags mobbing mot en viss spelare (sånt har jag sett en del av...).

Däremot ska inte en spelledare skapa intriger som går ut på att rollpersonerna oundvikligen dör. Det är inte så man ska agera som spelledare. Jag hört många spelledare prata, ja nästan skryta om hur häftigt de hade ihjäl alla spelarna förra spelsessionen. Vad är meningen med detta? Det är bara att fånigt sätt för spelledaren att visa vem som har makten.

Det här det kommer in som jag nämnde. Att spela MED spelarna inte MOT dem. Rollspel går ju ut på att ni ska ha ruskigt kul tillsammans, inte på att man ska få leva ut sina aggressioner (vilket iofs kan vara kul...), mobba ut andra spelare som man inte vågar ge sig på i vanliga livet eller få sina rollpersoner dödade tid och otid av en genomelak spelledare.

/Emil

goRby

Veteran

Jag håller med dig, men jag har inget emot att en lång kampanj slutar pga vissa intriger med att rps dör... det är lite väl mystiskt att alla följen som rpna är med i är totalt trogna mot varann (förutom nån slp som kanske visar sigf vara en skurk)... det är ju lätt att konflikter i en grup kan trappas upp... men visst, spelledaren ska ju inte skapa sådana scenarion med avsikt att döda rpna för skojs skull.. men tänk på att en rps död kan ge enorm känsla till äventyret.. =)