Nekromanti 2 st Frågor

Xellion

Veteran
Den första frågan:Vad är Elric , som alla pratar om hela tiden för något?(jag kanske verkar som värdens gröngöling när jag frågar detta,men den som aldrig frågar får troligtvis aldrig något svar...)

Den andra frågan:
Jag har under en längre tid gillat chronopia,men vill börja spela i Ereb Altor.Jag har köpt en begangnad expertbox privat på nätet och får den när som helst.....
Det jag undrar är om jag ska skaffa tag på Kandra eller på Krilloan först..............Krilloan varkar bättre eftersom det är en hel box och eftersom den skrevs senare.Men jag tänkte att det är nog bäst om jag frågar någon som har spelat/spelledat/läst i båda.Jag vill nämligen ha en sorts centrumstad att spelleda och det verkar vara samma sorts stuk på båda(Äventyrens stad-stuket).Berätta gärna lite om dem och berätta varför den ena är bättre än den andra (om de inte är lika bra förståss)

Tack på förhand//Xellion Högländaren

Hasse

Hero
"Den första frågan:Vad är Elric , som alla pratar om hela tiden för något?(jag kanske verkar som värdens gröngöling när jag frågar detta,men den som aldrig frågar får troligtvis aldrig något svar...)"

Elric är en litterär person skapad av författaren Michael Moorcock. Hans böcker om Elric öden och äventyr översattes och gavs ut av Äventyrspel. Det är förövrigt Elric som pryder omslaget på DoD2 och EDD boxarna. Hur det är med DoD3 och 4 vet jag inte då inte har dem men jag tror att det på DoD3 iaf fortfarande är Elric som pryder omslaget på boxen.

"Det jag undrar är om jag ska skaffa tag på Kandra eller på Krilloan först..............Krilloan varkar bättre eftersom det är en hel box och eftersom den skrevs senare.Men jag tänkte att det är nog bäst om jag frågar någon som har spelat/spelledat/läst i båda.2

Har bara Kandra så jag inte göra någon jämförelse med Krilloan men jag säga att Kandra är en mycket bra modul för sin storlek, allt väsentligt vad gäller vad som kan finnas i stad ingår samt en massa tabeller på olika varor och tjänster. Det finns även korta äventyrsuppslag samt information om marknader och högtider, religioner, tull och skatt, renhållning, brott och straff m.m.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jbergman

Veteran
Det jag undrar är om jag ska skaffa tag på Kandra eller på Krilloan först.....

Betänk gärna att Krilloan ligger ganska off och är främst omgiven av djungel. Det är kanske inte den typiska fantasymiljön eller vad man nu skall kalla det.

/Jakob

Organ

Out of time, out of mind
>Den första frågan:Vad är Elric , som alla pratar om hela tiden för något?(jag kanske verkar som värdens gröngöling när jag frågar >detta,men den som aldrig frågar får troligtvis aldrig något svar...)"

>Elric är en litterär person skapad av författaren Michael Moorcock. Hans böcker om Elric öden och äventyr översattes och gavs ut >av Äventyrspel. Det är förövrigt Elric som pryder omslaget på DoD2 och EDD boxarna. Hur det är med DoD3 och 4 vet jag inte då >inte har dem men jag tror att det på DoD3 iaf fortfarande är Elric som pryder omslaget på boxen.

Värt att också nämnas är att Elric även är ett rollspel utgivet av Chaosium, som bl.a. ger ut CoC. Elric hette från början "Stormbringer" och är ett av de äldsta rollspelen som fortfarande finns ute på marknaden. Jag vet inte exakt hur gammalt det är men första gången jag sprang på det tror jag var 1983 eller så. För den som inte prövat det så tycker jag att det är värt att kolla upp. Ett svängigt spel med en mycket annorlunda spelvärld.

/Anders

Svar a svarar vi att Elric är av en uråldrig ras, magikunnig och i samklang med de uråldriga kaosfurstarna, de är också drakryttare, Elric är i besittning av ett enormt svärd som slukar själar, men han är också beroende av densamma. hans ras är i neråtgående och förfall, de är inte alls så mäktiga som de var för länge länge sen, och det helar slutar med...
tja det får du nog läsa dig till.

fråga b svarar jag... vet inte, har bara haft tillgång till Kandra

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo

Smaug

Veteran
Kandra är enligt min uppfattning rätt så likt en medeltidsstad med lite fantasy-inslag (tex en liten magiakademi). Mysigt? Jättemycket! Fantastisk? Inte så mycket.

Krilloan är en mycket större stad, mer varierade stadsdelar och mycket mer fantasy. Kanske lite väl fantastisk, men jag gillar den skarpt. Kan tänka mig att gamla Konstantinopel var en liten inspirationskälla, fast kryddad med mycket mer fantasy som sagt.

Kandra är mer low-fantasy och Krilloan mer high-fantasy om man jämför. Dessutom ligger de i olika geografiska områden, Krilloan i söder med djungel nära och öknar lite längre bort, vilket har inverkan på staden (folkslag, elefanter på marknader osv). Krilloan är en stor hamnnstad, medan Kandra ligger inne i landet, vilket också är en viktig skillnad.

Jag tycker personligen att Krilloan ger mer inspiration till fantasirika äventyr. Dessutom innehåller Krilloanmodulen ett häfte med tre hela äventyr, av vilka jag vill minnas att två var helt okej. Kandra innehåller endast korta äventyrsförslag (även om äventyrsmodulen Enhörningshornet, ett i mitt tycke underskattat äventyr, utspelar sig till stora delar i Kandra. Man klarar att spelleda detta äventyr utan Kandra-modulen, men det underlättar ju).

/Smaug

Eksem

Champion
Mer Elric OT =)

Jag ska givetvis skaffa Stormbringer 5th Ed när den kommer till Tradition Stockholm, men tills dess undrar jag hur magireglerna fungerar? Är det ett gäng asgrymma summons som i böckerna, eller?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Mer Elric OT =)

>undrar jag hur magireglerna fungerar? Är det ett gäng asgrymma summons som i böckerna, eller?

Ungefär. Att spela en magiker innebär mest ett enda ko-handlande med demoner. Jävligt kul men farligt ;-)

/Anders

Rosen

Myrmidon
Omslagsbilder

<I>Det är förövrigt Elric som pryder omslaget på DoD2 och EDD boxarna. Hur det är med DoD3 och 4 vet jag inte då inte har dem men jag tror att det på DoD3 iaf fortfarande är Elric som pryder omslaget på boxen.
Värt att också nämnas är att Elric även är ett rollspel utgivet av Chaosium, som bl.a. ger ut CoC. Elric hette från början "Stormbringer" och är ett av de äldsta rollspelen som fortfarande finns ute på marknaden.</I>

Vars ena utgåva hade samma gröna omslagsbild som finns på DoDs grundboxar. (-:
Elric är fortfarande omslagspöjk i 3:an och 4:an, ja. Samt på Expert- och Gigantboxarna.

Som trivia kan nämnas att grönbilden <I>också</I> var omslag på det kanadensiska thrashmetalbandet Cirith Ungols första LP 'Frost and Fire' från 80-talets gryning. Gissa vilken bild de hade på sitt andra album 'King of the Dead'..?

--
Åke

Eftersom din fråga handlade om vilket du skulle skaffa dig antar jag att du har chansen att få tag i båda på något sätt. I så fall tycker jag att du borde göra allt du kan för att få tag i båda. Båda är riktigt bra och går att kombinera genom att RP kan starta sin karriär i Kandra, spela där ett bra tag och sen bege sig ner till det fånigt överdrivna Krilloan.

Men om du bara har råd med ett av dem, ta Kandra. Eftersom Kandra dels är aningen bättre (IMO) dels är en raritet som alltid kommer att kännas bra att ha. I framtiden kommer du tacka dig själv för det eftersom det är mycket enklare att få tag i Krilloan vid en senare tidpunkt.

Alltså
Val 1: Båda två.
Val 2: Kandra.
Val 3: Krilloan.

/Gloria Excelsior, som anser att Guazzo Arathaso (?) borde förstöras.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Omslagsbilder

>Som trivia kan nämnas att grönbilden också var omslag på det kanadensiska thrashmetalbandet Cirith Ungols första LP 'Frost and Fire' från 80-talets gryning. Gissa vilken bild de hade på sitt andra album 'King of the Dead'..?

Visst. De grabbarna har en viss förkärlek för Elric, mysko att de på två av sina plattor, på båda lyckats pricka in Elric-illustrationer som prytt DoD-produkter. Deras platta "Paradise Lost" från 91 har även den en Elric-bild (bifogad)

/Anders

Rosen

Myrmidon
Re: Omslagsbilder

<I>mysko att de på två av sina plattor, på båda lyckats pricka in Elric-illustrationer som prytt DoD-produkter.</I>

Tja, det är bilder av Michael Whelan allihop, så de har väl råkat köpa in dem från samma bildbyrå. (För att peta in en tå i trådens andra ämne så använde Lancelot Games Krilloans omslagsbild i ett par år tidigare på sitt brevpapper; Norma Illustrators som var klantiga med att hålla reda på vilka bilder de hade sålt Sverigerättigheter på.)

<I>Deras platta "Paradise Lost" från 91 har även den en Elric-bild (bifogad)</I>

Aha, Gigant-omslaget! Så de <I>hade</I> med DoDs samtliga Elric-bilder med tiden.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
Re: Omslagsbilder (OT)

>mysko att de på två av sina plattor, på båda lyckats pricka in Elric-illustrationer som prytt DoD-produkter.

>Tja, det är bilder av Michael Whelan allihop, så de har väl råkat köpa in dem från samma bildbyrå. (För att peta in en tå i trådens >andra ämne så använde Lancelot Games Krilloans omslagsbild i ett par år tidigare på sitt brevpapper; Norma Illustrators som var >klantiga med att hålla reda på vilka bilder de hade sålt Sverigerättigheter på.)

>>Deras platta "Paradise Lost" från 91 har även den en Elric-bild (bifogad)

>Aha, Gigant-omslaget! Så de hade med DoDs samtliga Elric-bilder med tiden.

Bara så att diskografin ska bli komplett slänger jag in en bild på deras fjärde platta, även den med en Whelan-bild.

/Anders

Rosen

Myrmidon

Bara så att diskografin ska bli komplett slänger jag in en bild på deras fjärde platta, även den med en Whelan-bild.

Bara för att komplettera trivian så, enligt Anders Blixt hade Äventyrsspel den bilden liggande också, men de tyckte inte att den passade till DoD så den blev aldrig använd. (-:

Helt OT:
'One Foot in Hell' var väl Cirith Ungols <I>tredje</I> album..?

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind

>Bara för att komplettera trivian så, enligt Anders Blixt hade Äventyrsspel den bilden liggande också, men de tyckte inte att den passade till DoD så den blev aldrig använd. (-:

Jag har dock vagt för mig att jag sett den på omslaget till någon rollspelsprodukt. Minns bara inte vilken (kan även prata i den vitt berömda nattmössan).

>'One Foot in Hell' var väl Cirith Ungols tredje album..?

Stämmer bra det. Vad jag, lite slarvigt medges, menade med "fjärde" plattan var att den var den fjärde av dem vi nämnt i detta sammanhang, inte i den ordning de gavs ut.

/Anders (som tycker att Åke har öga för detaljer samt bra musiksmak) :)

Nerosuferoth

Swordsman

även den med en Whelan-bild.

Inte bara en Whelan-bild, utan en Elric-bild. "Urish's Bane" heter den.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

Maggan

Swordsman
Är dom bra?

Cirith Ungol alltså... Kan de jämföras med någon annan Metal-grupp?

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Organ

Out of time, out of mind
Re: Är dom bra?

>Cirith Ungol alltså... Kan de jämföras med någon annan Metal-grupp?

Tja, de låter ungefär som man kan tänka sig att ett 80-tals speed/thrash-band ska låta. Man skulle kunna jämföra dem med tidiga Metallica, Overkill eller tyska Helloween och Running Wild. För den som gillar genren är de definitivt värda att kolla upp.

/Anders