Nekromanti 2 stridsystem - svar JA!!!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har testat mitt spel Starchallenge nya regler några gånger men tiden finns inte. Egen företagare i startuppfas samt en nyfödd tar all tid. Men spelet finns kvar och det är det som räknas.

I alla fall funkar reglerna bra. I det här fallet vill jag bara sälla mig till den lilla skaran som applåderar 2 stridssystem.

De som inte applåderar den skaran bär oftast argumentet: Få regler och lika för allt. Jag håller inte med. 2 system är inte mycket svårare att hålla i huvudet om de är rätt lätta. Så varför 2 system då?

1 system är till för dussinstriderna. Där använder jag ett kortsystem som kort sagt går ut på att ju bättre man är och ju bättre vapen man har desto fler kort är dödliga för fienden. Fienden har total KP och man hystar ut kort och räknar träffar tills KP är nednött. Det här är ett temposystem där SL gör skrämmande ljudeffekter för skjutvapen som ska stressa spelarna som själva får hålla reda på träffarna och vråla ut dem allt eftersom tills dess fi is no more.

Då räknar man samman de skador fi givit och drar av skadorna på attribut.

Det här går snabbt och är kul. Det känns actionfyllt och skrämmande. Man ska inte behöva tänka så mycket utan man kan damma på och känna stressen.

Men! Då strider har en mycket avgörande karaktär (jfr bosstrider i spel) så använder man det mer detaljerade systemet där man kan använda en mängd taktik och berätta fram striden i samband med satsning av 3 set tärningar på 3 olika faktorer vilket påverkar striden och vad som händer i den. Där är meningen att man ska tänka, använda miljön omkring sig och gärna komma på finurliga lösningar. Strider kan med fördel utkämpas och vinnas utan att ge däng genom kluriga lösningar som att se till att stålbalken kommer i huvdet på fienden, att fienden får strålkastaren i ögonen etc. Allt sånt kan man göra med stridssystemet som är relativt enkelt men möjliggör många handlingar och utfall enligt taktiska val.

Jag tycker det är toppen. Ett stress-mörsa-snabbt-som-fan-då-striden-är-en-dussin-strid och ett system då allt står på spel och man kan använda uppbjudandet av all finess och kreativitet i ett makligt tempo som samtidigt är spännande då man satsar tärningar enligt egna riskbedömningar.

Därför måste jag nu efter att provat säga att det inte alls i min bok är fel att ha 2 system om man nu är ute efter att ha olika feeling och meningar med strider. Att slå en tärning och lägga till lite värden i alla strider är enkelt och bra men enligt mig inte så givande. Det finns en strid för alla situationer.

Det är min enkla tanke och meningen med inlägget var väl bara att ge den dynamiken åt de som tänker som jag. Nu är jag låååångt ifrån rollspels guru men jag tycker det är ett spännande och enkelt system och det är väl det som räknas antar jag?

Glad påsk!

TomasHVM

Swordsman
Alternativer er bra! JA!!!

Niklas73: I det här fallet vill jag bara sälla mig till den lilla skaran som applåderar 2 stridssystem.
Fint! De vil sikkert ha glede av denne måten å gjøre kamp på, om de trenger det. Men jeg ser ikke helt hvorfor noen skal "applaudere" en idé om 2 stridssystem i samme spill. Er det viktig at det er "2 stridssystemer", eller er det viktig hvordan systemet støtter rollespillet?

De som vil skape rollespill med annet enn kampfokus, eller som vil gjøre kamp på andre måter, trenger ikke Niklas sitt system. De trenger andre verktøy. Jeg har lagd noen rollespill, både tradisjonelle og mer moderne, og opplever at jeg trenger å gjøre forskjellige metodevalg i hvert eneste spill.

Å finne stadig nye måter å gjøre konflikter på, og å skrive om dem, er bra. Det utvider spillskapernes felles utvalg av metodiske verktøy, slik at når jeg f.eks. trenger å gjøre kamp på den måten Niklas beskriver det her, kan jeg velge noe som ligner på hans løsning.

Løsningen til Niklas kan selvsagt diskuteres. En vinkling for en slik diskusjon er om systemet hans gjør det Niklas hevder. En annen vinkling er om andre systemer løser denne typen kamp bedre enn Niklas sitt. Jeg har ikke noe behov for å diskutere løsningen. Den virker god.

Alternative løsninger er bra, rett og slett. :gremlaugh:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Alternativer er bra! JA!!!

Hej Tomas

Nej inte ska nån applådera 2system. Det var inte avsikten. Inlägget var nog mer för att belysa "the dark side" med två olika system för samma funktion i ett spel. Kanske bara för att ge dem som tror på det ett understöd om än från en icke frekvent rollspelare men ändock konstruktör. Alla har system som passar dem. Det här passar mig och visar på att 2system inte bara behöver vara av ondo.

Glad påsk!

TomasHVM

Swordsman
Re: Alternativer er bra! JA!!!

Jeg liker det du gjør i dette systemet, Niklas; å gi kampen nerve gjennom oppdrevet tempo. Det har jeg lykkes med å gjøre selv også, i rollespillet Fabula, men på motsatt måte. Jeg bruker alltid det samme terningsystemet (både for kamp og annet), men jeg bruker det på forskjellige måter.

Når en kamp ikke er så viktig lar jeg spillerne rulle terninger og regne skade og alt det der. Da kommer den lille nerven som er fra terningrullingen og den gradvise effekten dette har på rollene og deres fiender. Jeg stresser ikke og lar dem bruke den tiden de vil.

Når jeg virkelig fokuserer på kamp, begynner jeg å stresse spillerne, frata dem handlingsrett, tvinge dem til forhastede valg. Da driver jeg kampen frem med vanvittig høyt tempo. Ideen er å simulere kampens krav om kjappe reaksjoner, dens kaos, angst og brutalitet. Jeg lar spillerne bare unntaksvis få rulle terninger for rollenes Fekte-ferdighet (men terningene rulles i akkurat samme system). I denne kampmodusen blir spillerens valg viktigere enn terningresultater.

Det er altså måten terningsystemet blir kombinert med andre triks fra min "GM-toolbox" som gjør forskjellen. En bevisst spilleder kan gjøre bruk av andre verktøy enn terningsystemet til å skape forskjellig driv og stemning, i tråd med hva som skjer i dramaet. Og dette er ikke bare noe jeg gjør; det er overførbart til andre spilledere. De kan gjøre det samme, når de vet hvilke redskaper som trengs for å få det til.

En spillerkommentar som oppsummerer effekten: Dette var det verste rollespillet jeg har vært med på, og det var veldig, veldig bra! (gitt etter et krigs-scenario kjørt på spillfestivalen Arcon i Oslo for noen år siden).

Dette står ikke i motsetning til din måte å gjøre det på, Niklas, men jeg håper det viser at spilltekniske alternativer er en god ting. Gode alternativer kan være med å vekke vår bevissthet om hva vi gjør og hvorfor. Bevisst bruk av virkemidler er bra!

:tekopp:

Rickard

Urverk speldesign
Alltså, första gången jag stötte på två system i ett var nog i ett zombiedogma, där zombierna mest var poäng som man nötte ner tills allting var en enda sörja. Nåväl, samma system används i Noir, Feng Shui, EDoD, Inspectre... eller ja, Inspectre kör faktiskt bara med lättsystemet, men resten har specifika regler för "slutbossar" medan underhuggare kan tas undan rätt lätt.

Det är faktiskt befriande att spela på det sättet, där man inte bryr sig om när en ansiktslös underhuggare dör. Man räknar bara ihop hur många som är kvar... och min personliga preferens är att en skön mekanik som involverar spelarberättande så kan det blir häftigt och faktiskt actionfyllt också.

Det som är likt Noir, Feng Shui och EDoD är dock att systemen är i princip lika, bara att det är lite svårare att ta ut slutbossarna.

/Han som precis har kommit hem från GothCon och som tyvärr inte fick spelleda en strid för sin speltestare, som överraskade honom genom att känna igen honom på konventet

Johan K

Gammal & dryg
Låter klokt.

Får säga tt det låter smidigt det där med 2 system. Det kortar ner tid & sådant när man ska puckla på varandra i allmänhet & använda finliret när man ska slåss på riktigt.
Så jag tror helt klart att det låter som en bra idé att du skaffat dig 2 system.
Glad påsk på dig åxå, såhär i efterskott...

/ Johan K, som fortfarande är sliten efter GothCon