Nekromanti 20/80

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag är ju en liten effektiviserings-älskare av rang och så dök jag på den här grejen med 20/80 (dvs att 20% av spelet/gruppen/saken står för 80% av njutningen/jobbet/problemet).

Så, då är såklart min fråga, vilka är de 20% i ditt spel och varför?

Krille

Super Moderator
"Rollspelsskapande består av 20% inspiration och 80% transpiration."

I fallet Blå Himmel så är de tjugo procenten flygandet och kamratskapet. Att flyga är att leva, som den gamla sången går.

Dessvärre krävs det, precis som i flyg på riktigt, en jefla massa jobb för att få upp härket i luften.

Krille

Super Moderator
Tony.M.Meijer said:
Okie, så vad är de 20% som skapar mest problem för dig?
De andra åttio procenten. :gremgrin:

Seriöst, de tjugo procenten som har inneburit mest problem är handlingspotterna och balanseringen av dem, samt förväntanshantering.

Förväntanshanteringen är riktigt hårig. I princip är problemet att svaret på frågan "vad gör man" i Blå Himmel ger ett skitlass följdfrågor som det inte finns något snärtigt svar på.

Exempelvis, när jag säger "Biggles med alver" så förväntar sig folk en massa flygstrider hela tiden och blir besvikna när det faktiskt sker andra saker också. Men läser man en Biggles-bok och tänker på vad man läser så inser man att de är mestadels två delar deckargåta, två delar vanligt krigsäventyr och en del flygstrid. Så att få det på plats kräver en klase jobb.

Ram

Skev
I Britannia 1914 - Undersökningssystemet. Jag har äntligen kommit till insikt om hur jag vill ha det och nu fungerar det så grymt bra när vi spelar. Lösningen var så enkel att jag inte fattat varför jag inte fattat det förut: Beskriv förrövaren och brottet noga med ledtrådarna och se till att det finns många ledtrådar.

I mitt icke namngivna D&D-liknande fantasyspel - Striderna. Såklart. De är back to basics, går lite snabbare än D&D4, men ger tillräcklig feedback och tillräckliga mängder taktiska val för att det fortfarande skall vara skitkul. Och jag får spela med mina tusental minis. :gremsmile:

Xyas

Swashbuckler
OT

Ram said:
I mitt icke namngivna D&D-liknande fantasyspel - Striderna. Såklart. De är back to basics, går lite snabbare än D&D4, men ger tillräcklig feedback och tillräckliga mängder taktiska val för att det fortfarande skall vara skitkul. Och jag får spela med mina tusental minis. :gremsmile:
Det hær låter precis som dent typen av spel jag letar efter nu nær jag fått min battlemat. Børjade på ett eget men det blev inte så bra i slutændan. Lust att dela med dig? :gremwink:

Ram

Skev
Re: OT

xyas said:
Det hær låter precis som dent typen av spel jag letar efter nu nær jag fått min battlemat. Børjade på ett eget men det blev inte så bra i slutændan. Lust att dela med dig? :gremwink:
Visst, det är mycket enkelt. Jag kör med 90% av reglerna för D&D Minis Skirmish v1.0.

Regler för flanking (+2 attack och möjliggör Sneak attack), sneak attack (+ på skada), Charge (förflyttning + anfall i ett) och Attack of Opportunity (om någon föröker smita förbi dig nära nog så får du klappa på denne) finns kvar (samt någon till som jag glömt). Reglerna för ranged är begränsade till Cover från objekt (väggar, allierade) och avdrag för att man är i strid närstrid. Vi har dock skippat reglerna för att man måste skjuta på närmaste vilket är ett puckat inslag i Skirmishreglerna.

Reglerna för strid mot flygande fungerar kasst. Dessa bakar jag fortfarande på.

Men som summering: Jag har tagit bort allt extra och fokuserar mycket mer på terrängen och kartan, hur man använder den för att skapa sig fördelar. Därtill så har jag ett extremt nedslimmat Feat-system med kanske 10 Feats som hjälper till att profilera karaktären rätt ordentligt. Featsen är Extra attacker, Bonus på attacker, Sneak attack, Extra AC, en typ av Dodge och en typ av Sidestep.