Re: OT
xyas said:
Det hær låter precis som dent typen av spel jag letar efter nu nær jag fått min battlemat. Børjade på ett eget men det blev inte så bra i slutændan. Lust att dela med dig?
Visst, det är mycket enkelt. Jag kör med 90% av reglerna för D&D Minis Skirmish v1.0.
Regler för flanking (+2 attack och möjliggör Sneak attack), sneak attack (+ på skada), Charge (förflyttning + anfall i ett) och Attack of Opportunity (om någon föröker smita förbi dig nära nog så får du klappa på denne) finns kvar (samt någon till som jag glömt). Reglerna för ranged är begränsade till Cover från objekt (väggar, allierade) och avdrag för att man är i strid närstrid. Vi har dock skippat reglerna för att man måste skjuta på närmaste vilket är ett puckat inslag i Skirmishreglerna.
Reglerna för strid mot flygande fungerar kasst. Dessa bakar jag fortfarande på.
Men som summering: Jag har tagit bort allt extra och fokuserar mycket mer på terrängen och kartan, hur man använder den för att skapa sig fördelar. Därtill så har jag ett extremt nedslimmat Feat-system med kanske 10 Feats som hjälper till att profilera karaktären rätt ordentligt. Featsen är Extra attacker, Bonus på attacker, Sneak attack, Extra AC, en typ av Dodge och en typ av Sidestep.