Den här snurrar runt på bloggarna just nu. Lite som DM Merit Badges, men mycket mer specifikt och lite tråkigare. Ah well: 20 Quick Questions: Rules
Ability scores generation method?
- 3d6 från topp till botten.
How are death and dying handled?
- Alla dör på 0 hp.
What about raising the dead?
- Händer inte, men det finns en förstenad rollperson jag skulle vilja se återställd igen.
How are replacement PCs handled?
- Senast fick någon spela en medhavd hund, och även retainers. Utifall att det är långt kvar på spelmötet och det är slut på personer att ta över improviserar vi en "Hej, är ni också här?"-lösning.
Initiative: individual, group, or something else?
- Gruppinitiativ. Slås varje round med 1d6. Högst börjar och lika slås om. Sen går jag från vänster till höger.
Are there critical hits and fumbles? How do they work?
- Nix.
Do I get any benefits for wearing a helmet?
- Du kan kanske ha den som en bägare? Ger antagligen bonus på saves om något trillar från taket och en hjälm borde hjälpa.
Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
- Nej, sånt orkar jag inte med.
Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
- Ni kommer att springa från allting, men hade ni tänkt efter hade ni antagligen kunnat överkomma vad som helst.
Level-draining monsters: yes or no?
- Vet inte riktigt hur jag ska handskas med att sänka levels, så tills vidare: nej.
Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
- Oh yeah.
How strictly are encumbrance & resources tracked?
- Inte så strikt som jag skulle vilja.
What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
- All XP delas ut i slutet av spelmötet, och eftersom alla äventyr är ett spelmöte långt så löser det sig självt.
What do I get experience for?
- Guld, och i viss mån att besegra monster. Men framförallt för guld.
How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
- Jag använder inte hemliga fällor. Jag beskriver fällan och lyckas spelarna lista ut ett sätt att desarmera fällan så funkar det.
Are retainers encouraged and how does morale work?
- Vet ännu inte hur jag ska göra med retainers. Har haft med sådana en gång, och det var lite rörigt med 8 stycken. De var uppdelade i två grupper, och jag slog moralslag när hälften av dem dött, och då drog de hem. Skulle antagligen krävt moralslag för orimliga arbetsuppgifter också.
How do I identify magic items?
- Jag berättar att de är magiska och vilken effekt de har.
Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
- Jodå, så fort jag listat ut vad de borde kosta.
Can I create magic items? When and how?
- Näe.
What about splitting the party?
- Alla sitter kvar i rummet.
Ability scores generation method?
- 3d6 från topp till botten.
How are death and dying handled?
- Alla dör på 0 hp.
What about raising the dead?
- Händer inte, men det finns en förstenad rollperson jag skulle vilja se återställd igen.
How are replacement PCs handled?
- Senast fick någon spela en medhavd hund, och även retainers. Utifall att det är långt kvar på spelmötet och det är slut på personer att ta över improviserar vi en "Hej, är ni också här?"-lösning.
Initiative: individual, group, or something else?
- Gruppinitiativ. Slås varje round med 1d6. Högst börjar och lika slås om. Sen går jag från vänster till höger.
Are there critical hits and fumbles? How do they work?
- Nix.
Do I get any benefits for wearing a helmet?
- Du kan kanske ha den som en bägare? Ger antagligen bonus på saves om något trillar från taket och en hjälm borde hjälpa.
Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
- Nej, sånt orkar jag inte med.
Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
- Ni kommer att springa från allting, men hade ni tänkt efter hade ni antagligen kunnat överkomma vad som helst.
Level-draining monsters: yes or no?
- Vet inte riktigt hur jag ska handskas med att sänka levels, så tills vidare: nej.
Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
- Oh yeah.
How strictly are encumbrance & resources tracked?
- Inte så strikt som jag skulle vilja.
What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
- All XP delas ut i slutet av spelmötet, och eftersom alla äventyr är ett spelmöte långt så löser det sig självt.
What do I get experience for?
- Guld, och i viss mån att besegra monster. Men framförallt för guld.
How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
- Jag använder inte hemliga fällor. Jag beskriver fällan och lyckas spelarna lista ut ett sätt att desarmera fällan så funkar det.
Are retainers encouraged and how does morale work?
- Vet ännu inte hur jag ska göra med retainers. Har haft med sådana en gång, och det var lite rörigt med 8 stycken. De var uppdelade i två grupper, och jag slog moralslag när hälften av dem dött, och då drog de hem. Skulle antagligen krävt moralslag för orimliga arbetsuppgifter också.
How do I identify magic items?
- Jag berättar att de är magiska och vilken effekt de har.
Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
- Jodå, så fort jag listat ut vad de borde kosta.
Can I create magic items? When and how?
- Näe.
What about splitting the party?
- Alla sitter kvar i rummet.