Nekromanti 20 questions

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den här snurrar runt på bloggarna just nu. Lite som DM Merit Badges, men mycket mer specifikt och lite tråkigare. Ah well: 20 Quick Questions: Rules


Ability scores generation method?
- 3d6 från topp till botten.

How are death and dying handled?
- Alla dör på 0 hp.

What about raising the dead?
- Händer inte, men det finns en förstenad rollperson jag skulle vilja se återställd igen.

How are replacement PCs handled?
- Senast fick någon spela en medhavd hund, och även retainers. Utifall att det är långt kvar på spelmötet och det är slut på personer att ta över improviserar vi en "Hej, är ni också här?"-lösning.

Initiative: individual, group, or something else?
- Gruppinitiativ. Slås varje round med 1d6. Högst börjar och lika slås om. Sen går jag från vänster till höger.

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
- Nix.

Do I get any benefits for wearing a helmet?
- Du kan kanske ha den som en bägare? Ger antagligen bonus på saves om något trillar från taket och en hjälm borde hjälpa.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
- Nej, sånt orkar jag inte med.

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
- Ni kommer att springa från allting, men hade ni tänkt efter hade ni antagligen kunnat överkomma vad som helst.

Level-draining monsters: yes or no?
- Vet inte riktigt hur jag ska handskas med att sänka levels, så tills vidare: nej.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
- Oh yeah.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
- Inte så strikt som jag skulle vilja.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
- All XP delas ut i slutet av spelmötet, och eftersom alla äventyr är ett spelmöte långt så löser det sig självt.

What do I get experience for?
- Guld, och i viss mån att besegra monster. Men framförallt för guld.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
- Jag använder inte hemliga fällor. Jag beskriver fällan och lyckas spelarna lista ut ett sätt att desarmera fällan så funkar det.

Are retainers encouraged and how does morale work?
- Vet ännu inte hur jag ska göra med retainers. Har haft med sådana en gång, och det var lite rörigt med 8 stycken. De var uppdelade i två grupper, och jag slog moralslag när hälften av dem dött, och då drog de hem. Skulle antagligen krävt moralslag för orimliga arbetsuppgifter också.

How do I identify magic items?
- Jag berättar att de är magiska och vilken effekt de har.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
- Jodå, så fort jag listat ut vad de borde kosta.

Can I create magic items? When and how?
- Näe.

What about splitting the party?
- Alla sitter kvar i rummet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det var ungefär sånt jag frågade efter i Vad är OSG för er? :gremsmile:
Jag HADE faktiskt ett dussin olika frågor, men jag ville inte att min tråd skulle bli så låst vid just de frågorna - nästan alla mina frågor finns med på den här enkäten. :gremsmile:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Ability scores generation method?
Rulla tärningar i nästan alla spel utom superbalanserade stridstunga spel (som D&D4).

How are death and dying handled?
Reglerna ska ge tillfälle för end-of-life speeches, så gärna "du kan inte göra mer än tala och sakta röra dig" när du är "down".

Gärna regler där det är lite krångligt att verkligen dö, så man slipper trivialisera Raise Dead.

What about raising the dead?
Skapa zombier är coolt. Som närmast gratis försäkring för rollpersoner vilket döljer ett för simpelt stridssystem (läs "save or die") och trivialiserar döden: mungiporna ner.

How are replacement PCs handled?
Så finkänsligt som möjligt?
Samtidigt fattar även jag att det är roligare att få vara med igen än att vänta sju sittningar på en optimal karaktärsintro. Det är fine att gruppen hittar en smutsig fånge just när Ingvar dött.

Initiative: individual, group, or something else?
Oh boy vad det suger med komplicerat initiativ. Till slut i min 4E kampanj körde jag "per soffa". Alltså alla rullar initiativ i början av striden. Högst börjar. Sedan går vi helt sonika medurs som vi sitter kring spelbordet!

Monstren agerar när turen kommer till SL. Med många monster agerar de snabbare "mellan de två sofforna" (alltså "mittemot SL").

Givetvis cykliskt initiativ (bara ett slag per strid).

(På den specifika frågan svarar jag "individual")

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
I D&D som har miljarder slag redan: nej.
I Hârn: ja, gärna!

Do I get any benefits for wearing a helmet?
Inte i D&D som är komplicerat tillräckligt ändå.
I spel där en enskild träff har stor betydelse: ja.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
Juryn är fortfarande ute. Taktiska element som gör det intressant vara spellcaster är ju bra.

Men "friendly fire" går ju tvärtemot vad många fantasyregler kämpar hårt med; nämligen att övertyga köttbiffen springa in mitt bland monstren och göra en Conan. Så jag vill gärna att trollisar ska ha fullgoda alternativ (alltifrån spells som bara påverkar fiender till metamagi som låter dig forma areor kring dina vänner).

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
Lönt spela om frågan om reträtt aldrig kommer upp...


Level-draining monsters: yes or no?
Nej - alla spelare samma level.

Kalla det gärna "level drain" så länge implementationen är något i stil med "-1 to all rolls for each level drained".

Att verkligen förlora XP innebär bara en massa trist räkning och administration i ett spel som D&D, för att inte tala om att spelet bygger på lika möjligheter.

Även i andra spel, där krigaren och bagaren kan äventyra ihop räcker första skälet för ett "nej".

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
Låt mig omformulera:
Are there going to be cases where a single low roll (triggered outside a predictable sequence) results in PC death?
NEJ, det är usel speldesign och förstör alltifrån drama, story, driv och spelkväll.

Döda gärna mina karaktärer, men inte med slumpslag tagna ur luften.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
Inte alls.

Inte för att jag vill kunna bära tio skattkistor och två prinsessor samtidigt som jag slåss.

Utan för att JAG ALDRIG SETT ETT ENCUMBRANCESYSTEM SOM FUNKAR. För att inte vara gravt orealistiskt måste det vara alltför komplext.

Och, inte minst, därför att metoden "SL sneglar på din utrustningslista" fungerar hur bra som helst, är snabb och enkel, ger utmärkta resultat, och är helt okomplicerad :gremsmile:

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?

I ett levelbaserat system ska du få levla, punkt slut. I ett skill-baserat system är det helt ok säga "du kan inte höja Våffelgräddning utan att först besöka Mat-Tina" eftersom du har dussintals andra saker du kan lägga dina XP på.

Men att bara sitta på händerna och låta sina belöningar dra ut på tiden är inte roligt, och inte roligt vill jag inte ha.

Att levla MELLAN spelningar däremot är ju självklart i ett komplext spel som D&D. (Alltså när spelaren, inte karaktären, har downtime)

What do I get experience for?
Att spela?

(Lika level för alla; inga skitidéer som att mobba ut den som satt tyst i hörnet eller missade en spelning)

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
Whatever, bara fällorna inte upptar för stor del av speltiden.


Are retainers encouraged and how does morale work?
Att släpa med sig SLPs gör ett spel som D&D4 alltför långsamt. I spel med en-stat bifigurer går det väl bra. (Och börja inte säga att du kan ha med din "minions" som allierade i 4E...)

Det är väl bra om det finns ett enkelt slag fördefinierat för att kolla om SLPs tappar sugen och flyr etc. Spelarkaraktärer bestämmer själva (bortsett från magisk Fear etc).

How do I identify magic items?
Inget enskilt svar är rätt! För de flesta föremål är det bara tidsödande att inte enkelt kunna säga "+1 Longsword of Flame".

För mer speciella prylar är det helt OK att behålla mystiken, kräva quests för att "låsa upp" förmågor etc.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
Beror helt på spel och värld. I generisk D&D är det ett skämt att inte kunna uppgradera sin gear. I andra spel kan det vara ett lika stort skämt att kunna det.

Can I create magic items? When and how?
Frågan handlar ju även om alkemi, herbalism etc etc. Tar det för mycket tid bör man ta det mellan spelningar, så inte en viss RP snor åt sig mer än sin rättvisa del av strålkastarljuset.

What about splitting the party?
Never split the party.

Skämt åsido, det kan bli spännande och bra om spelarna låter sina karaktärer gå skilda vägar. Men det kräver ju ett mått av tillit.

D&D är fel spel för en sådan tillit. Spelets fokus är på strid, och specifikt på gruppstrid.

I andra spel kan det vara en outtalad överenskommelse att "om jag går ensam till spökhuset får gruppen en starkare upplevelse, en starkare historia".

Det handlar om tillit som du som SL måste förtjäna. (Du bör kunna förvänta dig en neutral startinställning om du byter spel och genre förstås)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ability scores generation method?
- Point buy; höga poäng.

How are death and dying handled?
- Döende under noll och dör vid -10. På låga levels fuskminskar jag ibland skadan vid annars dödande attacker åtminstone en gång per karaktär.

What about raising the dead?
- Varierar med kampanjen. Mina spelare vill ofta att döda karaktärer skall förbli döda, men ofta finns någon möjligt till återuppväckning om man verkligen vill.

How are replacement PCs handled?
- Oftast gör spelaren helt enkelt en ny gubbe medan vi andra spelar vidare. På så sätt har alla kul men på lite olika sätt tills gubben är klar och mer eller mindre realistiskt kan träffa de övriga.

Initiative: individual, group, or something else?
- Grupp men med individuella modifikationer. Spelarna sitter i initiativordning och jag använder en liten whiteboard för att hålla ordning på ordningen för samtliga.

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
- RAW-hits enbart så lite olika beroende på om det är 3.x/PF eller 4E. Inga fummel speltekniskt men rullas det 1 beskriver SL eller spelaren ibland någon extra drullig saltomortal.

Do I get any benefits for wearing a helmet?
- Har man rustning har man också tillhörande hjälm. Punkt.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
- Bara om RAW säger så. Det är en skoj möjlighet (inte med händelsen i sig men att spelarna är medvetna om risken och beter sig därefter) men jag inför det inte om inte reglerna uttryckligen säger så.

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
- Absolut springa ibland. Inledande äventyret i en kampanj brukar vara balanserat och lite smårälsat, men sedan är det helt världen som avgör var farliga saker finns.

Level-draining monsters: yes or no?
- Ja, men sparsamt. Jag har sett level 70 karaktärer fly i panik från några wraith och sådana känslor är kul att ha med...enstaka gånger. Finns drainare skall det alltid finnas möjligheter att återställa eländet. Men återigen, jag följer RAW.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
- Jodå.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
- När man gör gubben brukar vi vara noggranna. Resurser brukar vi försöka hålla koll på. Är man i civiliserade trakter och har månatlig inkomst kör vi med månatliga levnadskostnader. Encumbrance kollar vi bara på om det blir situationer där det rimligen spelar roll. Orkar den flygande trollkarlen lyfta fightern? Hur mycket vatten orkar man ta med genom öknen? Och sådant.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
- I slutet av vartannat spelmöte får alla en level, oavsett var de är. Undantag görs bara om vi tvingas bryta mitt i en strid; då får de leveln så snart striden är slut. Nya spells får man enligt RAW.

What do I get experience for?
- Tid.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
- Tärningsslag. Som SL har jag ingen möjlighet att beskriva allt det rollpersonerna ser. Som spelare har de ingen möjlighet att tolka allt jag beskriver som rollpersonerna skulle göra. Rollpersonens förmåga är avgörande. Men beskriver spelaren rollpersonens handlingar så att en fälla uppdagas eller utlöses så sker det också.

Are retainers encouraged and how does morale work?
- Jodå. Moral kommer sällan upp eftersom anställda antingen skickas på uppdrag annorstädes, eller stannar hemma och jobba. Följer de med på regelrätta kommandoräder och liknande är de normalt mycket välmotiverade. Utsätts de för frestelser pillar jag med lite olika moralregler - reservplanen är alltid moralreglerna från 1E DMG. Jag använder egna moralregler för regelrätta fältslag eller fältslagsliknande konfrontationer.


How do I identify magic items?
- Rätt Craft skill kan användas, likaså Spellcraft och lämpliga Knowledge, Profession eller Perform skills. Annars finns ju alltid Identify och liknande. I vissa kampanjer går man till rätt affär och betalar en peng.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
- Beror på kampanjen. I en kunde nästan allt köpas, bara man hade pengar, i en annan fanns nästan inga magiska föremål alls förutom gudomliga artefakter.

Can I create magic items? When and how?
- Gärna. Följ RAW (utom att det inte kostar XP i 3.x).

What about splitting the party?
- Alla sitter kvar. Vi är rätt överens i gruppen att hålla sådant till ett minimum. Man turas om att göra saker på samma sätt som om man är tillsammans, man får inte mer uppmärksamhet av SL bara för att man är på soloutflykt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ability scores generation method?
- 4d6, ta bort lägsta, möblera om ifall det verkligen är nödvändigt (typ killen får ashög Dex och ingen Wis, men ville spela Cleric)

How are death and dying handled?
- Regelboken. 4E

What about raising the dead?
- Inte kommit på tal än, men ganska säker på att vi bara kommer rulla ny karaktär. Om någon verkligen vill bli rest igen kan det ju anordnas.

How are replacement PCs handled?
- Förstår inte riktigt frågan? :gremtongue:

Initiative: individual, group, or something else?
- Regelboken. 4E. :gremwink:

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
- Nopenope.

Do I get any benefits for wearing a helmet?
- Om den är magisk, ja.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
- Verkligen inte, vi spelar inte Eon.

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
- KILL. BURN. MAIM.

Level-draining monsters: yes or no?
- Finns inte i 4E såvitt jag vet. Jag hatade level-drain i 3.5 dock, så förmodligen nej.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
- Inga OHKOs.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
- Inte över huvud taget. Herre jävlar så lite jag bryr mig.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
- XP delas ut efter varje strid, och då levlar vi. Because fuck logic.

What do I get experience for?
- Monster. Monster är värda XP, och det är fällor och vissa pussel också.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
- Måste rulla gömda Perception-checks, givetvis. Det är roligt att kasta ner folk i dödshål.

Are retainers encouraged and how does morale work?
- Vet inte vad retainers är. Angående moral så fungerar det precis så som spelarna tycker. Om två har dött och resten fortfarande vill slåss: Well fucking good for you. Sedan dör alla och jag skrattar elakt. Antingen det, eller så vinner dem. Inte varit ett problem hittills.

How do I identify magic items?
- Vifta runt med det en liten stund. Nämen titta det är magiskt *peka i regelbok*

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
- Självklart, det finns kostnad angiven i PHB. :gremsmile: Problemet består ju av att hitta någon som säljer skiten.

Can I create magic items? When and how?
- Om du vill, men då måste du lära dig ritualen och ha tid för det. Tror inte att någon av mina spelare är intresserade av den skiten just nu.

What about splitting the party?
- Alla sitter kvar i rummet, såvida inte den som splittar bort sig kommer över någonting riktigt viktigt (eller något som jag bara vill köra med en person).
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Har visserligen bara dömt ett pass än så länge men har verkligen fått D&D på hjärnan.

Ability scores generation method?
3D6 i ordning. Gubbar som inte har 13+ i någonting kan utses till Mähän som är henchmen som inte levlar, vill ha guld eller vågar säga emot riktiga rollpersoner.

How are death and dying handled?
Slå D20 på ACKS mortal-woundstabell när man är på 0 eller lägre HP och lägg till HPn (som är 0 eller negativ) till slaget. Hamnar man på lägre negativ HP än man har levlar så dör man direkt. Tabellen ger permamenta skador och en tidsram för hur snabbt man behöver helning innan man dör (rundor, turns eller en dag) och sedan hur länge man blir liggande i sjuksäng innan man kan äventyra igen (2 veckor för det mesta).

What about raising the dead?
Inte kommit upp men förmodligen. Då slår man på ACKS tampering with mortality-tabell vilken ger en permanent själslig skada varje gång man blir raisad (eller använder raise dead för att bli av med permanenta skador).

How are replacement PCs handled?
Spelar henchmen, hirelings eller upphittade gubbar.

Initiative: individual, group, or something else?
Eget iniativ varje runda. Grupper av NPCer delar initiativ.

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
Nope.

Do I get any benefits for wearing a helmet?
Har byggt en hel dungeon med temat att det är bra att ha på sig hjälm. Hoppas spelarna väljer att äventyra i den nästa gång!

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
Såklart.

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
Senaste mötet gjorde spelarna det korrekta valet att springa som fan när Styltofanten började kravla genom dörren.

Level-draining monsters: yes or no?
Den som lever får se. Level draining känns OK iallafall.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
Typ 50% av alla monster har ju instakillgift så ja.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
Strikt, annars blir ju rustning och spjut helt op.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
XP i slutet av ett spelmöte och alla spelmöten ska sluta utanför farozoner. Spells får man några om man har en läromästare eller ett gille men de flesta får man hitta eller hitta på själv.

What do I get experience for?
Man får XP för gp plundrat samt GP från belöningar och affärsverksamhet så länge de är tillräckligt stora.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
Friform. Thieves får lite mer svängrum med sin skill och det räcker om de säger "jag undersöker dörren" för att de ska få ett slag. Letar de på rätt ställe hittar alla såklart fällan utan ett slag. Sedan gäller det ju också att inse att det faktiskt är en fälla och inte något oskyldigt (oskyldiga saker som ser ut som fällor är onda timesinks >:D)

Are retainers encouraged and how does morale work?
De är nödvändiga. Henchmen har levlar och får en half share XP och så mycket gp som äventyrarna delar med sig av. Hirelings är level 0 och vill inte göra farliga saker som att öppna dörrar, gå först eller slåss i främsta ledet utan feta lönebonusar. Moraleslag varje gång något hemskt händer.

How do I identify magic items?
Betala en vis man cirka 500 gp eller experimentera själv.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
Såklart men det är svindyrt och de flesta marknader har inte svindyra saker.

Can I create magic items? When and how?
Mages, clerics och ancient warriors kan göra potions och scrolls på level 5 och allt annat på level 9. Ancient assassins och mindworms kan göra potions och scrolls på level 10.

What about splitting the party?
Finemang. Dock tar ju allt mer tid IRL så det blir ju mindre tid att utforska.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Ability scores generation method?
3t6 i ordning. Byt plats på två resultat om du vill.

How are death and dying handled?
Va'menaru? 0 hp = döden förstås. När det känns lämpligt har jag tillåtit ett save vs. death för att få göra en allra sista handling. Sista ord är okej om det finns tid för dem.

What about raising the dead?
Det kommer inte vara vanligt förekommande, utan vara en stor grej om det skulle ske. Inget man kan betala sig till med simpelt guld.

How are replacement PCs handled?
Plockas med fördel från etablerade (vänliga) spelledarperson, eller (ännu bättre) från skaran med henchmen/hirelings som gärna får finnas.

Initiative: individual, group, or something else?
Förut körde jag med initiativet från Holmes (högst Dex först), men har bytt till gruppinitiativ efter att ha provspelat det. Det blir ett mer dynamiskt flöde i striden än den ganska statiska Holmes-versionen.

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
Jag förstärker beskrivningarna vid slag på 20 eller 1, men kommer varken belöna eller bestraffa lika mycket som system med crits och fummel gör.

Do I get any benefits for wearing a helmet?
Absolut! Det är snyggt och du har något att bära i eller gräva med. Skulle ta hänsyn till det ifall det är något som faller ner på rollpersonen också. Väldigt fint att ha hjälm på sig om det droppar syra t.ex.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
Ja. Jag kommer antagligen varna för det (”Okej, men om du missar är det 2 på 6 att du träffar Druzilia istället …”) och troligen tillåta att du ändrar dig innan skottet går av.

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
Bättre fly än illa fäkta. Jag tänker inte bry mig ett dugg om vad ni klarar att dräpa och inte.

Level-draining monsters: yes or no?
Hmm … jo. Men inte förrän spelarna fått ett par levels under bältet. I de äldre versionerna gör inte en level nödvändigtvis lika stor skillnad som i nyare versioner. Det lär också förekomma möjligheter att få tillbaka sånt, som knasiga magiska statyer och sån skit.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
Troligen ja.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
Belastning kommer jag inte grotta ner mig så mycket i (sunt förnuft och sån skit), men resurserna (facklor, olja, mat …) är intressant att hålla koll på.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
För det mesta, inget särskilt. Levla gör man mellan spelmötena och nya spells och skit kommer automagiskt.

What do I get experience for?
Än så länge: Guld och monster. Mest för guld.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
Främst genom beskrivning. Jag har inte använt så mycket fällor än så länge, och om det blir fler så lär det bli i Eksems anda: fällan är synlig, men kanske lite lurig att kringgå eller oskadliggöra.

Are retainers encouraged and how does morale work?
Klart man ska ha folk omkring sig. Moral funkar som i reglerna: har du hög Charisma så är de villiga att gå längre för dig.

How do I identify magic items?
Genom att använda dem eller genom att hitta nån som kan avgöra vad det är (genom rätt formel eller genom att bara känna igen prylen).

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
Mja, kanske. Men det kommer inte finnas en magiaffär i stan. Kanske någon mystisk stuga i träsket. Osäkert om pengar är duglig betalning …

Can I create magic items? When and how?
Det funderar jag på när ni börjar närma er level fem eller sju eller nio eller nåt.

What about splitting the party?
Det vore väldigt fint om ni lät bli.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Detta var ju kul läsning :gremsmile: Ska dra mitt strå till stacken:

------------------------------------

Ability scores generation method?

- 4d4+4 såklart! Hur ska man annars överleva i Dark Sun?

How are death and dying handled?
- Minus 10 HP och du begravs i sanden! (Blöder 1 HP varje runda)

What about raising the dead?
- Klaert det går, det kan man ju spela en hel minikampanj runt.

How are replacement PCs handled?
- Spelas in i kampanjen så att alla har en knutpunkt till den.

Initiative: individual, group, or something else?
- Individuellt för PCs, grupper för NPCs.

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
- Crit = Slå dubbla skadetärningar. Fummel = Nej

Do I get any benefits for wearing a helmet?
- Absolut, men det beror ju på om spelaren kan åberopa något logiskt/coolt/kul i situationen.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
- Håhåhåhåååå jaaa. Defiling-magic ska man akta sig för!

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
- Frågan är, vill du överleva för att kämpa en dag till? Spring du så ska vi se vad för spännande detta leder till!

Level-draining monsters: yes or no?
- Nej. För drygt att räkna på. De drainar bara CON istället.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
- Ja, i slutändan av flera dåliga situationer.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
- Ganska hårt, detta är en stor del av utmaningarna på Athas.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
- Det händer mellan sessionerna, så jag det kan ske mitt i all action. Det är kanske just då man upptäcker nya oanade förmågor som bäst?

What do I get experience for?
- Quester, överkomma hinder och att du rollspelar din karaktär på ett sätt som för kampanjen framåt.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
- Fram med tärningen!

Are retainers encouraged and how does morale work?
- Nej inga retainers, ibland kan ni få ha med NPCs i gruppen när storyn för det med sig. Moral tar jag beslut om beroende på era handlingar.

How do I identify magic items?
- Som magiker kan du få "känslor" om dem, men det kommer kräva en besvärjelse för att ta reda på vad det är. Om ni inte listar ut det via användande.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
- Jadå.

Can I create magic items? When and how?
- Japp, kostar inte exp heller.

What about splitting the party?
- En dålig, -dålig- idé på Athas.
 
G

Guest

Guest
1. Ability scores generation method?
3d6. Är man snäll kan man få byta plats på två.

2. How are death and dying handled?
0 hp. Död. Inte ett öga är torrt.

3. What about raising the dead?
Ja. Men det ska då involvera minst en färd till någon skum plats för att köpslå med ännu skummare varelser om att få tillgång till någon skum pryl de har som typ kan återuppväcka döda.

4. How are replacement PCs handled?
Hirelings kan bli nya PC's i värsta fall. Helst ser jag dock att de har någon form av naturlig koppling till storyn/äventyrarna.

5. Initiative: individual, group, or something else?
Det som är enklast. Jag är inte emot att växla mitt under pågående kampanj.

6. Are there critical hits and fumbles? How do they work?
Ja, fast det blir lätt rätt tråkigt så DM får helt fria händer med beskrivningar här. Givetvis återkopplat till spelarnas färgstarka beskrivningar.

7. Do I get any benefits for wearing a helmet?
Får du det när du cyklar?

8. Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
Hell yes. Physically and emotionally.

9. Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
Det vet man aldrig... det vet man aldrig.

10. Level-draining monsters: yes or no?
Nä. Stat-draining monsters dock. Och varelser som har andra lustiga saker för sig.

11. Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
Bor du i skogen eller? Givetvis!

12. How strictly are encumbrance & resources tracked?
Så strikt det går utan att spelet eskalerar till en byråkratisk orgie.

13. What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
Jag ser exp som en karaktärs samlade erfarenhet och ingen extra träning krävs när man går upp i level. Givna undantag är här magic-users. Och möjligen clerics - beroende på setting.

14. What do I get experience for?
Främst plot-gold och quests. Vill man slå ihjäl monster kan man väl få det... men det är ju knappast värt det.

15. How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
Genom att undersöka omgivningen.

16. Are retainers encouraged and how does morale work?
I vissa fall tärningsslag - i andra fall magkänsla.

17. How do I identify magic items?
Trial and error. Alternativt magisk forskning eller särskilda besvärjelser

18. Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
Ja, om någon säljer sådant kan man ju försöka.

19. Can I create magic items? When and how?
Givetvis. Om du är villig att betala priset...

20. What about splitting the party?
I bandsåg då eller?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja det stämmer ja! Lost City körde jag as written och den har hemliga fällor i sig. Jag är överraskad över att det fungerade så väl som det gjorde, men i vanliga fall ersätter jag hemliga fällor med mer eller mindre uppenbara sådana.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Mörka hål

När vi spelar Mörka Hål funkar det enligt nedan. (Mörka Hål-kampanjen började som Swords & Wizardry White Box, men det överlevde inte ens genom rollpersonsmakandet.)

Ability scores generation method?
Tre set, välj ett och använd det i ordning.

How are death and dying handled?
Medvetslös på 0 HP, sedan har man CON/2 negativa HP innan man dör.

What about raising the dead?
Har inte behövts än så länge, förmodligen blir det inte aktuellt heller.

How are replacement PCs handled?
Spela någon av kompanjonerna tills ni kan springa på någon gammal barndomsvän.

Initiative: individual, group, or something else?
Gruppen och fienderna slår 1t6 var, högst sida börjar, om lika sker allt samtidigt. RP och monster agerar i valfri ordning.

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
Nix.

Do I get any benefits for wearing a helmet?
Njeee... Enhörnings enhörningsprinsprinsessa har en enhörningstiara av silver som hen har stångats med några gånger, den gör 1t6 dunk. Men den påverkar inte Pansarklassen.


Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
Bara om du missar.

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
Ni har en chans att vinna mot allt. Iaf om ni är oskadade och har kvar era trollformler för dagen. Annars kan det nog vara en ide att skjuta upp mötet.

Level-draining monsters: yes or no?
Monstren är kvar, men de tar inte levels, utan får någon annan sorts skadeeffekt istället.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
Ja, men rollen måste ha gjort något aktivt för att försätta sig i den situationen.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
Stenhårt, du kan inte bära mer än vad som får plats att skriva på rollformuläret. Och du kan inte simma i rustning.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
Du måste söka upp ditt gille för att bli tränad.

What do I get experience for?
Ditt gille tar betalt för att levla dig.


How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
Du måste göra något aktivt. Om du beskriver hur du letar hittar du fällan om du letar "på rätt sätt". Annars kan du slå ett Räddningsslag när den löser ut för att inte drabbas.

Are retainers encouraged and how does morale work?
Ja, samla på dig kompanjoner, riddjur, sällskapshundar och vad du nu önskar. Kompanjonerna slås fram på en slumptabell, och är i allmänhet hantverkare som tvingats söka tjänsten som hantlangare åt en äventyrare på grund av den rådande lågkonjunkturen.
Moralreglerna är lite diffusa, men ibland slår vi mot CHAR för att se om de gör som rollpersonerna vill. Annars kan det hända att de flyr ur farliga situationer, eller tackar för sig och gifter sig med bondens räddade dotter.


How do I identify magic items?
Använd dem och se vad som händer. Eller om du har någon käck trollformel som gör jobbet, än så länge har vi ingen trollis på tillräckligt hög nivå för att det skall vara aktuellt.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
Nix.

Can I create magic items? When and how?
Ja, förmodligen. Om du är trollis, och har ett torn. Återkom när du är level 7.

What about splitting the party?
Visst, monstren splittrar dock inte sina partyn så ta det varligt. Och inga personliga sidequests. Men blir du uppraggad av någon spindelkultist behöver inte hela partyt hänga med hem till henne.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Kingmaker

Så här kör vi i vår Kingmakerkampanj:

Ability scores generation method?

Point buy

How are death and dying handled?

In accordance with Pathfinder Core rules.

What about raising the dead?

So far I've allowed reincarnate because of the sacrifice you are foced to make, and for the storytelling opportunities. Not sure how we'll handle raise dead, it is still up for discussion within the group.

How are replacement PCs handled?

They're just around the corner. If needed we retcon them into the group.

Initiative: individual, group, or something else?

Individual

Are there critical hits and fumbles? How do they work?

Critical hits, no fumbles. PC crits are handled with critical hit deck from Paizo.

Do I get any benefits for wearing a helmet?

If it's magical, sure.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?

No.

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?

Run away, little girl!

Level-draining monsters: yes or no?

Yes.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?

Quite likely, yes.

How strictly are encumbrance & resources tracked?

Resources - strictly. Encumbrance - less so.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?

No training needed, can happen mid-adventure but needs 8 hour rest. Spells are gained in accordance to the class rules.

What do I get experience for?

Killing monsters, completing quests, avoiding bad stuff, negotiating truces or avoiding conflicts by other means.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?

Dice rolling, percetion skill or possibly by magical means.

Are retainers encouraged and how does morale work

It's up to the players what they like, but they will have to keep track of them by themselves. That is not a GM job. No special rules for morale, will be handled by a mix of skill/ability check and GM's judgement if the situation arises.

How do I identify magic items?

Automatically, more or less. Unless it is a highly important item, then I will use the rules for it.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?

Of course, why wouldn't you?

Can I create magic items? When and how?

Yes, in accordance to Pathfinder core rules.

What about splitting the party?

In some cases yes, but it is not encouraged and the consequenses might be grave.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ability scores generation method?
- 4d6 ta bort sämsta. Från topp till botten.

How are death and dying handled?
- Allt och alla dör på 0 hp.

What about raising the dead?
- Ne.

How are replacement PCs handled?
- Retainers är ju steg ett. Sen när det finns ett passande läge att fasa in en ny snubbe så gör vi det. Funkar kanon om den nye kommer med ett litet side quest.

Initiative: individual, group, or something else?
- Gruppinitiativ. Slås varje runda med 1d6 där spelarna utser sin slagman. Vid lika kika på dexen, högst vinner. Det bästa för spelarna torde ju vara att välja den med högst dex som slagman, men så blir det aldrig. De väljer ju såklart "den som slår bäst med 1T6". Efter det är det fullt tumult. Kör i vind!

Are there critical hits and fumbles? How do they work?
- 20 är alltid crit. Full skada och lite annat fresht kan bakas in. 1 är alltid misslyckande och ett fummel är aldrig fel.

Do I get any benefits for wearing a helmet?
- Om den är snygg får du ju mer brudar. Sen går det ju att använda den till exempelvis penisfodral. Ingen bonus i övrigt.

Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly?
- Absolut. Används pilbåge är det ju stor risk att polarna träffas. I närstrid så är det inte lätt att hålla koll på allt som rör sig ikring en så det är fullt möjligt. Gärna max skada vid slag av en 1:a

Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything?
- Bättre fly än illa fäkta.

Level-draining monsters: yes or no?
- Har ännu inte stött på/använt mig av ett sånt monster. Har ingen koll på läget. Nej så länge.

Are there going to be cases where a failed save results in PC death?
- Yes. Märkligaste save slaget hittills var att en rollperson dog av ett kycklinglår i halsen.

How strictly are encumbrance & resources tracked?
- Resurser känns viktikgt. Lite mycket meck med att räkna vad allt skit väger. Kör lite sunt förnuft där om det finns i typ LabLord.

What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time?
- Expen delas ut till exp-bäraren som sedan får dela ut det i slutet av rundan. Snor en rollperson åt sig en ring värde 1000g och håller det hemligt så får han givet 1000xp att behålla för sig själv.

What do I get experience for?
- Cashen. Monster tycks inte ge så mycket xp i sig (inte på låga levlar i alla fall). Sen får ju pöbelmännen lite extra exp om de sköter sig snyggt och sånt.

How are traps located? Description, dice rolling, or some combination?
- Leta duktigt så hittar du fällan. Bristande engagemang och icke aktivt sökande utan enbart ett tärningsslag funkar inte.

Are retainers encouraged and how does morale work?
- Just nu har mina 7 pöbelmän 4 retainers. Det är rätt soft och ger mig lite olika karaktärer att spela. Dom är rätt hård och det krävs förhandlingar av spelarna. Retainerserna vill ha cash och exp. Dom vill inte vara en köttmur eller gå in först i mörka grottor. Dom är nästan lite som en nagel i ögat på spelarna. Skippar moralen utan kör efter spelandet. Kräver ett karisma slag lite nu och då om uppgiften är lite väl vågad.

How do I identify magic items?
- Har ännu inte tilldelat pöbelmännen nått vapen. Så snart de får ett flaming sword af urinånin så kommer jag ju säga vad det gör och är.

Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions?
- Pöbelmännen har ju inge cash så inte än. Drycker är de på jakt efter, men det får dom så lov att vänta lite på. Dom vill ju ha mirén och rödbär alá DoD men det får dom inte.

Can I create magic items? When and how?
- Lämna in dom till nån mäktig smedsmagiker som är dvärg så funkar det väl.

What about splitting the party?
- Ett måste ibland med tanke på att det är pöbelmän överallt. 8 spelare är ibland lite mycket och det kan bli rörigt så det kan vara rätt skönt att splitta gruppen. Alla får sitta kvar i rummet ändå och det finns ju alltid underhållning och spelande inom gruppen så de sitter inte bara och lökar.
 
Top