Troberg
Sinister eater
Nu har det diskuterats vilka filmer som är läskiga. Jag plockar ut några av dem som är vanligt förekommande, allmänt kända och representerar olika sorters skräck så att vi kan plocka sönder den och se vad som för dem att låta BU!
Det jag plockat ut är, tillsammans med mina bedömningar om "aktiva ingredienser":
The Shining
Isolering, en närstående som psykopat, olycksbådande föraningar.
Event Horizon
Isolering, chockeffekter.
Alien
Isolering, ovisshet, otäckt monster.
Riket
Filmat för att ge närvarokänsla, känsla av förutbestämt elände, miljöer och personer man kan relatera till.
Night of the living dead
Isolering, okända människor i en pressad situation, hjälplöshet.
Blair Witch Project
Närvaro, dokumentär stil utan traditionella trick.
Seven
Känslan av att vem som helst kan vara en mördare?
Sjätte sinnet
Ingen aning, fann den inte så skrämmande. Kanske chocken av att Bruce Willis kan spela annat än ovillig hjälte i skitig T-shirt.
När lammen tystnar
Ytterligare en film som jag inte riktigt fastnade för. Kanske "det kan vara en psykopat bakom hörnet"-skräcken?
Nå, har jag missat någon ingrediens?
Det jag plockat ut är, tillsammans med mina bedömningar om "aktiva ingredienser":
The Shining
Isolering, en närstående som psykopat, olycksbådande föraningar.
Event Horizon
Isolering, chockeffekter.
Alien
Isolering, ovisshet, otäckt monster.
Riket
Filmat för att ge närvarokänsla, känsla av förutbestämt elände, miljöer och personer man kan relatera till.
Night of the living dead
Isolering, okända människor i en pressad situation, hjälplöshet.
Blair Witch Project
Närvaro, dokumentär stil utan traditionella trick.
Seven
Känslan av att vem som helst kan vara en mördare?
Sjätte sinnet
Ingen aning, fann den inte så skrämmande. Kanske chocken av att Bruce Willis kan spela annat än ovillig hjälte i skitig T-shirt.
När lammen tystnar
Ytterligare en film som jag inte riktigt fastnade för. Kanske "det kan vara en psykopat bakom hörnet"-skräcken?
Nå, har jag missat någon ingrediens?