Nekromanti Skräckens sanna natur, the sequel

Rosen

Myrmidon
The Thing

samtidigt söker jag efter boken den är baserad på än idag.

'Who Goes There?' borde gå att hitta i pocketutgåva; det är en ganska kort roman (jag läste den som följetong i tidskriften Starlog). Den gavs också ut i serieform i tidningen 1999 kring början av 80-talet.

En intressant detalj med storyn är vad som gav Campbell idén till den. Hans mamma och moster var enäggstvillingar, och brukade roa sig med att byta identitet med varandra för att förvirra omgivningen. Det hände honom flera gånger när han var liten att han plötsligt upptäckte att hans mamma inte var hans mamma, och han blev lika skiträdd varje gång.
En av SF-litteraturens mest blodisande gestalter var alltså inspirerad av en skojfrisk moster. (-:

Dock finns det också en romanversion av Carpenters film, skriven av Alan Dean Foster (vem annars?), som sägs vara riktigt bra.

De element som gör filmen genial är följande: Isolation (vanligt förekommande), ovisshet (vem tusan är det som är rymdslemmo, nu då?),

Jag tycker också att vissheten är ett genialt grepp i den. Filmen är nästan ännu bättre när man ser om den och vet man vem/vilka rymdslemmot är.
Det är klart läbbigt att se hur exakt monstret har kopierat offren ("Norris" får en hjärtattack fastän det drar allas uppmärksamhet till honom, för att det är vad den riktige Norris skulle ha fått i den situationen) och imiterar dem ("Norris" stannar vid ett tillfälle upp och tar sig åt hjärtat med synbara smärtor, trots att han är ensam i rummet) - och dess drift att göra det är så stark att den ibland agerar tvärt emot sina egna intressen ("You got to be fucking kidding!"; när Norris-huvud-spindeln smyger iväg är det "Palmer" som upptäcker och avslöjar den). Eventuellt gör "Blair" likadant när han slår sönder helikoptern och radion, fast det är en ren tolkningsfråga om han var kopierad då eller om han blev det först efter att han hade hamnat i redskapsskjulet.

--
Åke

Nightowl

Champion
'Who goes there?'

På Amazon:
Who Goes There
by John W. Campbell

List Price: $31.95
Price: $22.37 & eligible for FREE Super Saver Shipping on orders over $25. See details.
You Save: $9.58 (30%)
Availability: Usually ships within 24 hours

Erik

Rising

Vila i frid
Re: thriller vs. skräck

"Skämt åsido så innebär väl det att vi genast bör välkomna WoD-produkterna på det här forumet?"

Tja, så här står det på Huvudsidan:

Har du några bra tips på hur man skapar en läskig stämning eller undrar du kanske hur man bäst beskriver världen i World of Darkness?
"Det är ett brutalt men effektivt sätt att genreindela:"

...det har nog främst en poäng eftersom många som hyr film är gubbar som är ute efter trygga, konventionella polis- och deckarfilmer med ett gammalt invant berättarspråk som inte tar några som helst risker. Den kundgruppen är historiskt sett rätt ny, så därför har termen "Thriller" lite nödtorftigt modifierats så att den skall fungera som en sorts kvalitetsmärkning åt dessa bakåtsträvare.

Bland oss rollspelare finns det inga sådana gubbar, så här tycker jag att nytermerna blir helt onödiga. Däremot kan vi ha ett behov av att skilja ut "steampunk" och "standardfjantasy"; termer som är helt oanvändbara för filmare.

"Den är otäck, men den har en annan mission och en annan stil än skräckfilmer."

Jag medger att Se7en inte är lätt att genreindela, men det här inlägget handlar om vad vi kan använda för filmtrick när vi spelar rollspel. Således är det nog klokt att bedömma filmerna efter deras skräckingredienser och inte såsom filmer betraktat. Frågan är; har Se7en skräckingredienser? IMO: Ja. Precis som i Frankenstein så finns det förvisso ett djupare innehåll och ett annat syfte än att enbart locka till skräck, men jag menar ändå att en spelledare kan ha stor nytta av Se7en när han skall spelleda skräck.

Att Se7en rör sig lite i marginalerna är snarast en fördel i sammanhanget, eftersom det vidgar vyerna. Du nämner Fight Club och det är en annan film som man skulle kunna lära sig många tricks utav. Bra sagt.

Frailty har jag dock inte sett, men nu har jag hört så många rekommendera den att jag måste springa iväg och se den snarast. Tack för tipset.

/Rizzo

Stenduva

Veteran
Tänkte nämna "slutstriden" på Blade Runner, som är en av de läskigaste filmstriderna jag har sett. Den ständiga känslan av att fienden faktiskt är där utan att kunna lokalisera den.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: The Thing

Jag tycker också att vissheten är ett genialt grepp i den. Filmen är nästan ännu bättre när man ser om den och vet man vem/vilka rymdslemmot är.
Absolut. Att replikeringen också inkluderar brister, fel och andra sådana aspekter. Men samtidigt är den ju hela tiden intelligent, på ett djuriskt instinktivt vis. Som när hunden tassar runt och undersöker basen. Den verkar vara precis så mycket intelligentare än ett djur att det känns lite småkusligt...

Hela filmen har sådana subtila vinkar hela tiden. Ytterligare en sak som placerar den på toppen.

Ghoulz

Swordsman

Ang. WoD: slipper jag höra kommentaren "Vampire är ju inget skräckspel, jag har aldrig blivit rädd när jag spelat det!" i fortsättnignen då?

Bland oss rollspelare finns det inga sådana gubbar

Skojar du? Det här forumet befolkas ju av enbart stofiler. Thriller och skräck funkar som distinktion för mig, särskilt då det tillåter "oroväckande" spel utan övernaturliga inslag och spel utan alltför mycket "skräckinslag" i övernaturlig miljö. Oftast använder jag ju både och och då blir ju distinktionen ointressant. Jag tänker inte hävda att den är värd något för någon annan, men den funkar för mig. Det är skillnad på seriösa seriemördarfilmer och slasherrullar.

Att Se7en rör sig lite i marginalerna är snarast en fördel i sammanhanget, eftersom det vidgar vyerna.

Natürlich Herr Doktor! Samma sak med Fight Club! Just Fincher är en bra influens överlag eftersom "subtexten" i hans filmer är lätt att uttyda trots deras olikheter. Det kan inspirera till mer komplexa historier som kan ge rollspelet extra krydda. Annars är det lite problematiskt, rollspel blir lätt en radda plot och lite agerande ovanpå.

Men vi tycks vara överens.

Spring nu och se Freailty! Den ahr sina fel och brister, men är inspirerande!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tss, tss, rippoff-skit [ANT]

- Ymir, tål inte när man gör remakes på filmer som inte behöver göras remakes på, och var tvuuungen att få det ur sig. F'låt.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Tss, tss, rippoff-skit [ANT]

Precis som Ringu då.
Totalt onödig. Det fanns ju en så bra film redan.
Eller Ring Virus. Knäppt.
Eller Rasen. ännu knäppare.

chrull

Kitzune

Swashbuckler
Re: Söka skräcken? [lite NTIT]

Det är lika naturligt som att vi behöver kåta upp oss då och då.

På sätt och vis, men frågan är: Hur vet vi att vi behöver skrämma upp oss? Det kanske är nya egenskaper vi fått under evolutionens slingriga stig: Något vi ådragit oss på vägen, liksom.

Ett annat trivsamt ämne att prata om är de som är helt okänsliga för skräck, där har vi intressanta personligeheter :gremwink:

(Tackar Martin för att du håller NTIT vid liv)

/Alexander Gyhlesten

Balderk

Swashbuckler

Frailty är en mycket bra film faktiskt. Och riktigt otäck... Det är ju helt klart en skräckfilm, med övernaturliga inslag och allt. Jag har skrivit om den i ett inlägg på kulturforumet... söker upp det.
Filmtips: Frailty... varnar dock för mycket av övriga tråden som inte alls handlar om filmen...

/Balderk, gör sin skräckforums debut...