2020-talets bästa svenska äventyr?

Bifur

Veteran
Vi hissar enskilda äventyr för lite. Därför ska vi göra det här. Lista topp 3. Kraven är att det ska vara skrivet på svenska och/eller av en svensk skapare/svenskt förlag och utgivet 2020 eller senare. Motivera dina val.

Bifur

Veteran
Jag börjar.

1. Electric Dreams till Blade Runner. Maximal Blade Runner-känsla i scenariots utveckling och de val den tvingar fram. Dessutom oerhört välstrukturerat och lätt att spelleda.

2. Tales from the Lone Lands till The One Ring. Visserligen skrivet av en britt (irländare?) men i alla fall utgivet av Fria Ligan. Mycket stark Midgårdskänsla i detta, med olika nedslag runt om i Eriador som samtidigt alla knyter an till en och samma berättelsetråd. Lämnar en del för gruppen att fylla i men gör det med lätt hand. Det finns inga måsten att styra upp mellan äventyrsplatserna eller påträngande begräsningar för SLs egna initaitiv.

3. Tjurmannen från Kungskär till CoC Sverige. Klassisk CoC när den funkar som bäst. Ett mysterium som suger in rollpersonerna och där starka SLP driver på intrigen. Långsamt blir allt konstigare och insatserna stiger, samtidigt som det ger god grund för att röra sig runt i 1920-talets Sverige och vidare.

Last edited:

luddwig

Lawful evil
Inser att jag inte har så mycket att välja bland eftersom jag spellett, spelat och läst så få utgivna svenska rollspelsprodukter men tre kan jag skrapa ihop i alla fall:

1. Drakkejsarens hemlighet (spelat). Skönt lös struktur men samtidigt en fullt tillräcklig ramhandling. Intressanta äventyrsplatser med olika stämning och varierade utmaningar. Sugen på att införskaffa grundboxen och spelleda för min lokala grupp.

2. Vaxkabinettet (spellett och spelat). Ett äventyr som vid första anblicken kan verka oansenligt men det presenterar Askhems värld på ett ypperligt sätt, det är lagom klurigt och det lyckas alltid leverera en till två spännande spelsessioner.

3. Doctor Lazarus Elixir of Life (spelat). Kul upplägg där rollpersonerna är en kringresande "medicine show" som blir indragen i diverse intriger i en liten västernstad. Jag har bara upplevt en avskalad konventsversion men är övertygad om att äventyret har mycket att erbjuda.

Bland de äventyr/kampanjer jag önskat att jag hunnit spelleda, spela eller åtminstone läsa finns Bittermarken, Blodslandet och Månens krigsherrar samt Mutant ad astra.

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
1. The Moon Under the Mountain. Tobias @Gurgeh Radesäter. Till Dragonbane.

Ett monumentalt verk som samlar 365 dagars Dungeon23-skriverier i en tjock bok, där fokus på utforskandet är försiktighet och uppfinningsrikedom. En kavalkad av roliga rum och en spännande ramberättelse. Min absoluta favoritrollspelsbok just nu.

2. Det krypande mörkret. Jörgen @Klaatu Karlsson. Till Drakar och Demoner.

Fångar Döda skogen-känslan bättre än Döda skogen. Eller, det är så här jag minns Döda skogen. Kompakt men innehållsrikt, presenterat på klassiskt DoD-manér.

3. Shadow over Gloomshire. Robin @robinsuu Fjärem. Dragonbane.

Gotisk Hammer Horror till Dragonbane. Kan det bli bättre? Ja, kanske det, men det här korta äventyret satte en annan stil på Drakar och Demoner än den rena sagostämningen. Tungt med horror-stämning. Perfekt för en Halloween-sittning.

Khan

Kondottiär
Inser att jag inte har så mycket att välja bland eftersom jag spellett, spelat och läst så få utgivna svenska rollspelsprodukter men tre kan jag skrapa ihop i alla fall:

1. Drakkejsarens hemlighet (spelat). Skönt lös struktur men samtidigt en fullt tillräcklig ramhandling. Intressanta äventyrsplatser med olika stämning och varierade utmaningar. Sugen på att införskaffa grundboxen och spelleda för min lokala grupp.

2. Vaxkabinettet (spellett och spelat). Ett äventyr som vid första anblicken kan verka oansenligt men det presenterar Askhems värld på ett ypperligt sätt, det är lagom klurigt och det lyckas alltid leverera en till två spännande spelsessioner.

3. Doctor Lazarus Elixir of Life (spelat). Kul upplägg där rollpersonerna är en kringresande "medicine show" som blir indragen i diverse intriger i en liten västernstad. Jag har bara upplevt en avskalad konventsversion men är övertygad om att äventyret har mycket att erbjuda.

Bland de äventyr/kampanjer jag önskat att jag hunnit spelleda, spela eller åtminstone läsa finns Bittermarken, Blodslandet och Månens krigsherrar samt Mutant ad astra.
Jag stämmer in i dr Lazarus. Galet kul på konventsnivå, precis rätt typ av annorlunda men ändå klockrent inom stereotyp Western.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Skäms lite, inser jag, över hur få svenska äventyr jag läst/spelat som är utgivna sedan 2020. Men dessa pärlor kan jag nämna (ska klura vidare vilken den tredje kan vara):

The Red Star
Mycket stämningsfullt äventyr till Odd Soot som verkligen fångar spelets känsla. Himla fint är det också med fantastiska bilder.

Den Svarta Sviten
Gillade verkligen denna samling korta äventyr till Cthulhu Sverige. Precis lagom dos CoC för mig.

Last edited:

Khan

Kondottiär
Jag inser att pandemin slog en hård smäll i mitt rollspelande. Sedan dess har jag bara spelat indiespel utan äventyrsstruktur, eller konventsäventyr.

Den kampanj i Flashing Blades vi kört på distans har varit blandat material från själva spelet (som kom på åttiotalet) och hemmabygge. Själv har jag inte spellett mer än äventyr jag själv skrivit. Hm...

Får man göra en kvarts trådskapning och fråga om bra äventyr också, inte bara sånt som är bäst?

Organ

Out of time, out of mind
Chariot of the Gods från Starter Setet till Alien RPG.
Oerhört stämningsfullt och ytterst välskrivet. Fångar rent löjligt bra stämningen från den första filmen i Alien-serien. Till sin uppbyggnad är det en klassisk dungeon där man lagt på kedjor av händelser som triggas igång av en blandning av tidens gång och spelarnas handlingar. Spelarna har färdiga rollpersoner med färdiga agendor som, naturligtvis, är gjorda för att haka i och till viss del även krocka med varandra. Rätt gjort så kan spelledaren bara luta sig tillbaka och se på när spelarna och äventyret bara rullar på som ett självspelande piano.

Rangertheman

Myrmidon
Jag har spelat relativt få svenska, färdigskrivna äventyr de senaste åren, så det blir en topp-2:

1. Tjurmannen från Kungsskär (Call of Cthulhu Sverige): välskrivet, spännande berättelse, intressanta SLP, och åtminstone för vår grupp så fungerade äventyret i stort sett precis som det var skrivet - mycket få modifikationer krävdes.

2. Ondskan vid stigens slut (Drakar och Demoner): Dunderdagar har fångat känslan jag vill ha i ett DoD-äventyr och även om det är en ganska enkel huvudberättelse går det att göra mycket kul med den. De unga spelarna gillar äventyret, av naturliga skäl inte på grund av nostalgi, utan för att en moderniserad 80-talsspelstil passar dem.

clarence redd

FrostByte Books
Skäms lite, inser jag, över hur få svenska äventyr jag läst/spelat som är utgivna sedan 2020. Men dessa pärlor kan jag nämna (ska klura vidare vilken den tredje kan vara):

The Red Star
Mycket stämningsfullt äventyr till Odd Soot som verkligen fångar spelets känsla. Himla fint är det också med fantastiska bilder.

Den Svarta Sviten
Gillade verkligen denna samling korta äventyr till Cthulhu Sverige. Precis lagom dos CoC för mig.
Kul att höra! Jag har tjatat på den där Clarence att göra layouten till del 2, men han verkar fatta jävligt långsamt.