[2089] Isometrisk sprawl crawl-karta

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
204
TL: DR (Färg)skissens ques är för lika i vissa fall, i andra fall saknas ques = perspektivet knasar. Lös genom att ta bort en del ques, förstärk andra.

Med risk för att det bara är jag: färgskissen har jag litet svårt att urskilja djupet i, det är inte konsistent. Jag säger inte att det är en Escher men det är ques (ledtrådar för hjärnan sas) som saknas eller framstår för lika i kontext. Gul/lila pylon 'åker framåt' när blicken går nedåt, den går ihop med alla linjer, det blir otydligt, svårt för min hjärna att lista ut.

I svartvita skissen klickar min hjärna direkt, där är pylon '450' överlappad (que) av pyloner i förgrunden. Sen finns det mer kontextuell information, det är längre perspektiv och fler hexar runt omkring som ger mer ques. Samtidigt finns det inga färger = mindre info (lägre entropi, som i informationsteori) att processa/passa med resten av infon och det är bra, men färg kan samtidigt vara en que. Om du sett över ett bergigt landskap täckt av tall blir det extra tydligt, särskilt om du åker norrut, det blir blåare ju längre bort bergen ligger men tallbarren är förstås lika gröna där du står som 1 mil bort. Ergo en löpande skala på ett objekt i konsistent distans kan ställa till det.

I färgskissen skapar du djup med linjetäthet som jag ser det, men ibland sammanfaller linjer som blir fetare och vissa mörkare och det krashar perspektivet (ques blir för lika). Sen är ju linjetjocklek i själva hexen konstant (det är inneboende i rationalen för den isometriska kartan) och i färgskissen ställer det till det. Det blir djupkänsla i pylonens vertikala linjetjocklek, medan topp/botten inte har den quen, i toppen blir det extra tydligt. Sen är det ju också den isometriska kartans inneboende idé om att skapa djup utan korrellerande parallella linjer (titta längs ett tågspår), där försvinner en viktig que så då måste man vara mer noga med de andra.

Men jag är verkligen för idén i stort. Men känslan är väldigt cyber/framtid så min bias är tung (jag är torsk på allt som stavas "sektor" och "2089")

Med det sagt: min hjärna bedrar sig ibland (kanske därför jag gillar Escher då det liksom går ut på att bedra sig) och jag har liten och ingen konstnärlig känsla när det kommer till det visuella. Jag baserar allt mitt resonerande från ett annat håll om du ser ovan, så min WoT kanske inte tillför ett skvatt =)

Vad jag tänker: förstärk ques i färgskissen. Överlappning (dunderstark que) genom 'tjocknande' (minskande) transparens additivt eller bara genom att 'sota' vissa pyloner (som du gjort i s/v-skissen) men att det inte adderar om de överlappar. Genom att 'skugga' additivt där pylonerna överlappar eller bara skilja dem åt i samma kvalitet (feature) kanske det ger mer djup och har du tur så kompenserar det för linjetjocklekarna och vad de ställer till. Och då du jobbar på dator och det ska se 'framtidigt' ut så kan du talla på hexkartans idé och lägga en gradient över hela golvet och/eller bilden. Alla linjer bleknar litet om de ligger djupare i bild, kanske du bara lägger det på hexarna så själva pylonerna poppar, sen kan man bleka/ludda till hexarna bakom pylonerna så ser de lite ut som att pylonerna är av glas. But then again, det kanske krashar perspektivet det med.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,380
Location
Göteborg
I svartvita skissen klickar min hjärna direkt
För mig är det tvärtom. Jag tycker att färgskissen är hyfsat tydlig (antagligen för att den är enklare), medan den svartvita kräver rejäl koncentration för att hålla reda på alla linjer och skapa sig en bild av vad som händer. Framförallt de tre (?) ljusare, lägre pylonerna. De är ritkigt svårlästa. Alldeles för mycket genomskinlighet och linjer. Min hjärna har svårt att separera dem. Tror att det skulle hjälpa en del att jobba med lite olika linjetjocklekar och gråskalor för att skilja på olika sorters linjer, och på skymda respektive synliga linjer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,380
Location
Göteborg
Rätt sak vore naturligtvis att göra kartorna i 3D och lägga in dem som sådana i PDF:en. Cyberpunkigare än så blir det inte!
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
204
....Framförallt de tre (?) ljusare, lägre pylonerna. De är ritkigt svårlästa. Alldeles för mycket genomskinlighet och linjer. Min hjärna har svårt att separera dem.
Word. Jag tänkte på pylon 450 i s/v, där motsvarande i färg inte funkar, den sjunker ned i gytter sas. Men på s/v skissen (inte samma konstellation av pyloner som skissen i färg) så går det inte att skilja de två längst till vänster, de som står på rad med den gradierade.

Den kortaste pylonen i s/v funkar däremot ok, den överlappar pylon 450. Men problemet uppstår i de pyloner med samma genomskinlighet/sotning. Det blir få ques och de ques som finns har för låg differens mot varandra. Pylonerna med samma sotning har ingen skillnad vid överlappning=tappad que som däremot finns i de gradierade pylonerna. Alltså, de gradierade och de sotade pylonerna lyder under olika 'lagar' = (kognitiv) dissonans.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,846
Location
Ereb Altor
Tack! Massa svar som jag i vissa fall knappt ens förstår! :)

Jag ska återkomma med hur hexkartan är tänkt att användas. Den behöver inte vara pedagogisk men gärna hyfsat tydlig. Men återkommer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,380
Location
Göteborg
Ah, ja, den är ju ritad i 3D så kan snurras hur som helst. Men pappret är ju 2D... :)
I en PDF går det ju dock att lägga in snurrbara modeller. Och pappersböcker är ju inte särskilt cyberpunk i vilket fall som helst.

Men ja, 3D-glasögon är ju ännu fräckare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,846
Location
Ereb Altor
I en PDF går det ju dock att lägga in snurrbara modeller. Och pappersböcker är ju inte särskilt cyberpunk i vilket fall som helst.

Men ja, 3D-glasögon är ju ännu fräckare.
Visste inte att det gick. Coolt!!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Jag vill inte vara den som är den, men problemet är ju att se pelare bakom andra pelare och det hjälper ju inte 3d glasögon med (de skapar bara en skillnad mellan högra och vänstra ögat som ger en 3d känsla).

Det är svårt att ens visualisera det i en 3d modell på datorn. Så jag vet inte om någonting slår det klassiska sättet att visualisera i flera bilder. Jag har förstått att Veins of the earth har någon metod att visualisera kartor i 3d för dungeons, men jag har inte fått tag i boken så jag vet inte om det är någonting som skulle passa i detta fall.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,380
Location
Göteborg
Jag vill inte vara den som är den, men problemet är ju att se pelare bakom andra pelare och det hjälper ju inte 3d glasögon med (de skapar bara en skillnad mellan högra och vänstra ögat som ger en 3d känsla).
Fast det är ju inte alls problemet här. Ingen av pelarna i @Moggers illustrationer döljs bakom en annan pelare. Den biten löser han ju genom att skapa verkligheten efter kartan, så att säga. Problemet är istället att tydligt se vilka pelare som ligger på vilken ruta i nätet, samt hur höga de är, i relation till varandra.

Jag tror att jag hade föredragit helt ogenomskinliga pelare. Hade gjort det mycket tydligare. Måste de vara genomskinliga, @Mogger?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,846
Location
Ereb Altor
Jag tror att jag hade föredragit helt ogenomskinliga pelare. Hade gjort det mycket tydligare. Måste de vara genomskinliga, @Mogger?
Nej, men jag tror lösningen är att göra dem lite mindre genomskinliga. Ska testa, men behöver också göra en hel karta och inte bara test. Det är fortfarande work in progress. Går nog att leka med streckens tjocklek och så med.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,111
Om kartorna trycks i form av såna där 3d-bilder som fanns i Afonbladets söndagsbilaga och som man måste stirra på i 1-40 minuter innan man ser nåt annat än turkosa krumelurer - då är jag såld!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Ingen av pelarna i @Moggers illustrationer döljs bakom en annan pelare. Den biten löser han ju genom att skapa verkligheten efter kartan, så att säga.
Sant. Kan en lösning vara att gå fullt ut Fria Ligan här? Dvs att bara göra en väldigt grym bild över ett område och sedan placera ut platser lite i efterhand som en point crawl där tanken är att man kan vara lite sketchy i detaljerna om hur man tar sig mellan platser (och som en bonus lätt att lägga in egna).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,846
Location
Ereb Altor
Sant. Kan en lösning vara att gå fullt ut Fria Ligan här? Dvs att bara göra en väldigt grym bild över ett område och sedan placera ut platser lite i efterhand som en point crawl där tanken är att man kan vara lite sketchy i detaljerna om hur man tar sig mellan platser (och som en bonus lätt att lägga in egna).
Nått liknande är själva syftet.
 
Top