Jag har fått Green days 21 guns på hjärnan eller snarare konceptet med ett begränsat gäng "guns", en kombination av resurs, kompetens och personlighet. n hel del inspiratio har även hämtats från datorspelet Ufo.
Vad jag tänker mig är ungefär följande:
* Spelet baseras på ett konfliktorienterat system där varje spelare har resurser i olika pooler att satsa i konflikten. Varje spelare som vill vara involverad i konflikten måste också satsa minst en Gun.
* De olika poolerna kommer precis som de olika kompetenserna som Guns:en kan ha att varriera mellan settings. Min grundsetting för tänket är Western eller De sju samurajerna, men jag är ruskigt sugen på att göra en setting för The office.
* Alla pooler fylls på med ett för varje scen.
* Varje problem man ställs inför har en Svårighet och noll till tre Svagheter.
* När man stå inför en konflikt så lägger alla spelare fram dolt: Ett kort för valda Guns (ett tomt kort om man inte vill delta) och ett antal poäng per typ som man vill satsa. Samtliga spelare rullar sedan (Poäng)T3 +Poäng (3T3+3 för 3 poäng t.ex). Den pool som slår högst är den metod som används och den som slår högst inom poolen är den som agerar.
* Om man vinner så är det upp till den segrande spelaren att beskriva hur segern går till samt att lägga till en Twist.
* Om man förlorar så är det upp till den "segrande" spelaren att beskriva hur dennes aktiva Gun dör samt lägga till en twist.
* Om ingen tar konflikten så rullas 1T20. Om värdet är mindre än eller lika med utmaningens Svårighet så rullas en lämplig slumptärning för att utse en "segrare" (T1)samt en lämplig tärning som kan ge noll till antalet spelare (T2). Räknandes medurs så dör en Gun per spelare per värdet på (T2). Den "segrande" beskriver hur scenen löses, hur eventuella dödsoffer omkommer samt lägger till en Twist.
* Om gruppen vann konflikten så får den segrande spelaren en Segerpoäng.
* Segerpoäng kan användas till... Har inte riktigt bestämt mig för om de skall användas för att göra en gubbe bättre eller för Andra Coola Saker(TM).
Spelets flöde går till som så att spelgruppen enas om en startpunkt. Jag tänkte rippa Bläcks världsgenereringskoncept rakt av och låta spelarna generera fram scenen och omgivingarna. Sedan tänkte jag mig att konflikten presenteras av spelledaren, scenariot eller av någon slumpkälla. Spelarna spelar upp scenen där det utspelas fram tills dess att alla är redo för att låta konflikten lösas. När slutbossen har besegrats eller när denne besegrat gruppen(en encounter med tillräckligt hög svårighet efter tillräckligt lång tid) så är scenariot slut.
Efter varje scenario så blir den som har mest Segerpoäng vinnare och får två extra poäng att sätta ut på sina överlevande gubbar. Varje överlevande gubbe blir ett steg mer erfaren och får plus ett på en valfri kompetens. Teamet fylls sedan på med Rookies. Man tar även och räknar fram en modifierare som appliceras på utmaningarna i nästa scenario för att hålla utmaningarna på en utmanande nivå.
Jag har inte bestämt ännu om det skall vara ett spelledarlett spel eller ett rent samberättarspel. Det skulle nog vara roligast som ett rent samberättarspel, men då måste man skapa en bra scenariogenertor vilket iofs inte borde vara så svårt.
Långt och luddigt som vanligt... Vad tror ni om det?
Vad jag tänker mig är ungefär följande:
* Spelet baseras på ett konfliktorienterat system där varje spelare har resurser i olika pooler att satsa i konflikten. Varje spelare som vill vara involverad i konflikten måste också satsa minst en Gun.
* De olika poolerna kommer precis som de olika kompetenserna som Guns:en kan ha att varriera mellan settings. Min grundsetting för tänket är Western eller De sju samurajerna, men jag är ruskigt sugen på att göra en setting för The office.
* Alla pooler fylls på med ett för varje scen.
* Varje problem man ställs inför har en Svårighet och noll till tre Svagheter.
* När man stå inför en konflikt så lägger alla spelare fram dolt: Ett kort för valda Guns (ett tomt kort om man inte vill delta) och ett antal poäng per typ som man vill satsa. Samtliga spelare rullar sedan (Poäng)T3 +Poäng (3T3+3 för 3 poäng t.ex). Den pool som slår högst är den metod som används och den som slår högst inom poolen är den som agerar.
* Om man vinner så är det upp till den segrande spelaren att beskriva hur segern går till samt att lägga till en Twist.
* Om man förlorar så är det upp till den "segrande" spelaren att beskriva hur dennes aktiva Gun dör samt lägga till en twist.
* Om ingen tar konflikten så rullas 1T20. Om värdet är mindre än eller lika med utmaningens Svårighet så rullas en lämplig slumptärning för att utse en "segrare" (T1)samt en lämplig tärning som kan ge noll till antalet spelare (T2). Räknandes medurs så dör en Gun per spelare per värdet på (T2). Den "segrande" beskriver hur scenen löses, hur eventuella dödsoffer omkommer samt lägger till en Twist.
* Om gruppen vann konflikten så får den segrande spelaren en Segerpoäng.
* Segerpoäng kan användas till... Har inte riktigt bestämt mig för om de skall användas för att göra en gubbe bättre eller för Andra Coola Saker(TM).
Spelets flöde går till som så att spelgruppen enas om en startpunkt. Jag tänkte rippa Bläcks världsgenereringskoncept rakt av och låta spelarna generera fram scenen och omgivingarna. Sedan tänkte jag mig att konflikten presenteras av spelledaren, scenariot eller av någon slumpkälla. Spelarna spelar upp scenen där det utspelas fram tills dess att alla är redo för att låta konflikten lösas. När slutbossen har besegrats eller när denne besegrat gruppen(en encounter med tillräckligt hög svårighet efter tillräckligt lång tid) så är scenariot slut.
Efter varje scenario så blir den som har mest Segerpoäng vinnare och får två extra poäng att sätta ut på sina överlevande gubbar. Varje överlevande gubbe blir ett steg mer erfaren och får plus ett på en valfri kompetens. Teamet fylls sedan på med Rookies. Man tar även och räknar fram en modifierare som appliceras på utmaningarna i nästa scenario för att hålla utmaningarna på en utmanande nivå.
Jag har inte bestämt ännu om det skall vara ett spelledarlett spel eller ett rent samberättarspel. Det skulle nog vara roligast som ett rent samberättarspel, men då måste man skapa en bra scenariogenertor vilket iofs inte borde vara så svårt.
Långt och luddigt som vanligt... Vad tror ni om det?