Nekromanti 21 guns

Ram

Skev
Jag har fått Green days 21 guns på hjärnan eller snarare konceptet med ett begränsat gäng "guns", en kombination av resurs, kompetens och personlighet. n hel del inspiratio har även hämtats från datorspelet Ufo.

Vad jag tänker mig är ungefär följande:
* Spelet baseras på ett konfliktorienterat system där varje spelare har resurser i olika pooler att satsa i konflikten. Varje spelare som vill vara involverad i konflikten måste också satsa minst en Gun.
* De olika poolerna kommer precis som de olika kompetenserna som Guns:en kan ha att varriera mellan settings. Min grundsetting för tänket är Western eller De sju samurajerna, men jag är ruskigt sugen på att göra en setting för The office.
* Alla pooler fylls på med ett för varje scen.
* Varje problem man ställs inför har en Svårighet och noll till tre Svagheter.
* När man stå inför en konflikt så lägger alla spelare fram dolt: Ett kort för valda Guns (ett tomt kort om man inte vill delta) och ett antal poäng per typ som man vill satsa. Samtliga spelare rullar sedan (Poäng)T3 +Poäng (3T3+3 för 3 poäng t.ex). Den pool som slår högst är den metod som används och den som slår högst inom poolen är den som agerar.
* Om man vinner så är det upp till den segrande spelaren att beskriva hur segern går till samt att lägga till en Twist.
* Om man förlorar så är det upp till den "segrande" spelaren att beskriva hur dennes aktiva Gun dör samt lägga till en twist.
* Om ingen tar konflikten så rullas 1T20. Om värdet är mindre än eller lika med utmaningens Svårighet så rullas en lämplig slumptärning för att utse en "segrare" (T1)samt en lämplig tärning som kan ge noll till antalet spelare (T2). Räknandes medurs så dör en Gun per spelare per värdet på (T2). Den "segrande" beskriver hur scenen löses, hur eventuella dödsoffer omkommer samt lägger till en Twist.
* Om gruppen vann konflikten så får den segrande spelaren en Segerpoäng.
* Segerpoäng kan användas till... Har inte riktigt bestämt mig för om de skall användas för att göra en gubbe bättre eller för Andra Coola Saker(TM).

Spelets flöde går till som så att spelgruppen enas om en startpunkt. Jag tänkte rippa Bläcks världsgenereringskoncept rakt av och låta spelarna generera fram scenen och omgivingarna. Sedan tänkte jag mig att konflikten presenteras av spelledaren, scenariot eller av någon slumpkälla. Spelarna spelar upp scenen där det utspelas fram tills dess att alla är redo för att låta konflikten lösas. När slutbossen har besegrats eller när denne besegrat gruppen(en encounter med tillräckligt hög svårighet efter tillräckligt lång tid) så är scenariot slut.

Efter varje scenario så blir den som har mest Segerpoäng vinnare och får två extra poäng att sätta ut på sina överlevande gubbar. Varje överlevande gubbe blir ett steg mer erfaren och får plus ett på en valfri kompetens. Teamet fylls sedan på med Rookies. Man tar även och räknar fram en modifierare som appliceras på utmaningarna i nästa scenario för att hålla utmaningarna på en utmanande nivå.

Jag har inte bestämt ännu om det skall vara ett spelledarlett spel eller ett rent samberättarspel. Det skulle nog vara roligast som ett rent samberättarspel, men då måste man skapa en bra scenariogenertor vilket iofs inte borde vara så svårt.

Långt och luddigt som vanligt... Vad tror ni om det?

Ram

Skev
Oj, lite av en crash and burn-tråd... Nåväl, några vidare funderingar.

---

Jag speltestade det hela lite över nätet i går och några saker blev direkt tydliga:
1. Det behövs en starkare motivator för konkurens. Det var extremt vänligt och samarbetligt så den delen var inte ett dugg kul.
2. Det behövs en metod för att vända på saker och ting när någon har fått ett stort övertag i Segerpoäng.
3. Det skall bli ännu mer dödligt. I de tre snabba scenarion som vi spelade så dog mindre än hälften av alla i samtliga fall. För att det inte skall bli långrandigt så finns ett behov av att dräpa mer än en Gun per scen.

Så: Vad tänker jag göra då? Jo, jag skall lösa allt i ett och samma paket gu se bevars genom att konstruera om utmaningarna (och delvis ta bort segerpoängen).

En utmaning kommer nu i stället för att bara ha en Svårighet och ett antal Svagheter även ha en dold parameter som talar om hur många som dödas vid en förlust. En förlorande aktiv Dör alltid, men utöver det så kan ytterligare dödas i tumultet. Därtill så skall varje Utmaning droppa någonting. Det skall endera vara saker som Segerpoäng, poolpoäng eller det magiska Bakslaget som innbär att alla Segerpoängspooler töms. De tankar som jag har för ögonblicket är att Segraren väljer om den skall genomföras eller ej.

Systemets högre dödlighet är tänkt att stimulera ökad aktivitet från spelarna vilket kommer att leda till att man stressar de olika poolern hårdare och att detta kommer att uppmuntra att man väljer olika metoder för att försöka hålla sina pooler uppe.

Sedan för att hålla uppe konkurensen så kommer två överlevande Guns hos segraren att gå upp ett på samtliga kompetenser medan alla andra bara går upp ett i en valfri kompetens.

---

Vad gäller själva sessionen så var det riktigt kul, även om det led som fan av att spela över textbaserat medium. Bläcks generering av karta (vi genererade en by, en slottsruin och ett... landområde med coola platser typ) funkade asbra, att spela upp scnerna funkade mycket bra även om en spelare hade ruskigt svårt med att inte ha en egen karaktär. Det blev avsevärt mycket bättre då några gubbar "levlat" lite, då var de ledargestalterna i Korpvinges kompani och det blev mer naturligt hur interaktionen med omgivninen och inom gruppen gick till. Uppbyggnaden mot klimaxen i scenerna fungerade asbra, men jag hade inte väntat mig annat då vi spelat tillsammans väldigt mycket innan så det är inget som jag ger systemet credit för egentligen.

Detta test var ett extremt stridsorienterat sådant och jag är skitsugen på att skapa en annan setup där man i stället för poolerna Närstrid, Avståndsstrid och Smygstrid har Våld, Diplomati och Falskspel (smyga och stöld etc). Blev också sugen på att spela detta i en Maffiososetting.

In alles en överraskande trevlig session av ett spel i early beta status.

Ram

Skev
Gärna. :gremsmile:

---

Om vi antar grundförutsättingen att vi har en fantasysetting med Kompetenserna Närstrid, Avståndsstrid och Smygstrid. (Lite tråkiga, men konkreta och lätta att förstå).

Gruppen består av tre spelare. Varje spelare skapar sju Guns där varje Gun består av ett Namn, kompetenser köpta för tre poäng samt ett par nyckelord för personlighet. När man köper Kompetenser så kostar det målnivån poäng att höja från nivån innan till den och om man skall handla mer än en nivå så betala man för varje steg. Om man skall höja från 0 till 1 så kostar det 1 p, om man skall höja från 1 till 2 så kostar det 2 p och om man skall höja från 0 till 2 så kostar det 1+2=3 p.

Därefter skall man generera en karta eller annan grund till ett scenario. I detta fall så enas gruppen om att generera en by under attack från en ond krigsherre. Spelare ett väljer att skapa en brun, en taverna och byäldstens hus. Spelare två väljer att skapa en borgruin, en bro och en stor ek. Spelare tre skapar en smedja, en hamn och ett skogsbryn.

Man spånar lite runt dessa. Byn heter Berghamn och är strategiskt viktig då den trots att den är en liten by har en mycket djup hamn. Byälsten Beran har sänt ut ett bud om begäran om hjälp då fientliga trupper har siktats i byns närhet och det lilla vaktkompaniet Korpvinges kompani från en närliggande utpost kommenderades ut.

Regelläge: Varje spelare fyller sin respektive pool (Närstrid, Avståndsstrid och Smygstrid) med sex pluppar.

Samberättarläge. Spelarna kommer överens om hur de kommer fram till byn. Kompaniet är lite marchtrötta men annars i bra form. När de kommer fram ser de att en åker utanför byn brinner och att kompaniet beger sig däråt i någon sorts stridsanpassad marchformation med spanare utskickade.

Regelläge: Det första motståndet presenteras; Ett ensamt troll, Svårighet 8 och svaghet för Avståndsstrid -1 samt +1 död.

Samberättarläge: Spelarna beskriver hur de närmar sig trollet och hur trollet agerar. ”gudar, vad stor han är”, ”se upp, han tänker tjurrusa emot oss!”, ”kem, ta dina killar och gå utåt vänster”, ”fan, det kan inte vara den där som satte eld på åkern, håll ögonen öppna!”.

Regelläge: Varje spelare döljer kort och tärningar ur pooler. Allas avslöjas. Spelare 1 har en tärning avståndsstrid, spelare två har två tärningar avståndsstrid och spelare tre har inga tärningar alls. 3T6+1 (den akitve för spelare två, Samir har Avståndsstrid +1) rullas med resultatet 14. Spelare två blir Segrare och får beskrivningsrätt men då man segrat så avstår han den och man samberättar i stället. Segern var tydlig (14 >> :gremcool:. Spelare två får ”droppet”, en Segerpoäng. Alla pooler fylls på med en tärning.

Samberättarläge: Trollet faller under ett tätt regn av pilar. Den sista pilen avfyrad av Samir den buttre sitter rakt i trollets svarta hjärta. Kompaniet grupperar om sig under tysta segerrop och fortsätter runt fältet.

Regelläge: Nästa Utmaning avslöjas; Vargryttare, Svårighet 14.

Samberättarläge: Kompaniet får syn på gruppen Vargryttare. ”Fan, dom är många!”. ”Kolla på dem, de är förbannat väl utrustade”, ”de har facklor, det måste vara de som startade branden”. Truppen fattar posto i ett lågt dike och förbereder sig för att anfalla.

Regelläge: Varje spelare döljer kort och tärningar ur pooler. Allas avslöjas. Ingen spelare har lagt vare sig kort eller tärningar. Spelare två slumpas som segrare och två dödsfall slumpas fram så även spelare tre tvingas offra en Gun. Alla pooler fylls på med en tärning.

Berättarläge: Spelare två berättar vad som händer. ”Fan, de har sett oss!”. Vargryttarna sveper fram mot truppen och bara ett fåtal pilar hinner avfyras. De är över truppen innan de ens hinner gruppera sig färdigt och befälen skriker order om reträtt och tät formering om vartannat. Wimin och Kalm huggs ned av de sågtandade kroksablarna och oordningen är total. Tack och lov så distraheras några av vargarna av de döda kropparna och vargryttarna faller tillbaka mot skogsbrynet under vansinniga stridsrop och segertjut.

Regelläge: Om man använder kort för att generera utmaningarna så bör Vargryttarna blandas in i leken igen.

Truppen samlar ihop sig hastigt och beger sig in mot byn. Diverse improviserade befästningsverk har satts upp, men det är patetiska försök att skydda någonting. Byäldsten hälsar dem och är tacksam över att de har kommit men är samtidigt förtvivlad för att de är så få. Han säger även att fiendetrupper har siktats vid bron och att några bybor försöker hålla stånd där, däribland hans son och dotter.

Regelläge: Nästa Utmaning avslöjas; Banditer, Svårighet 3.

Kompaniet beger sig hastigt mot bron och ser att den är under attack av en grupp fiendesoldater. Trots att de inte är många så kommer bron troligen att falla när som helst. Truppen angriper utan tvekan.

Regelläge: Varje spelare döljer kort och tärningar ur pooler. Allas avslöjas. Spelare 1 har en tärning närstrid, spelare två har en tärning smygstrid och spelare tre har två tärningar smygstrid. Metoden blir smygstrid och spelare tre har skickat fram sin bäste spanare, Peder med Smygstrid +2. 3T6+2 rullas med resultatet 8. Spelare två får ”droppet”, två poolpoäng. Alla pooler fylls på med en tärning.

Berättarläge: Spelare tre beskriver hur spanaren Peder närmar sig den stridande lilla gruppen och samtidigt som banditerna upptäcker Korpvingarna så ger han sig på dem bakifrån och fäller dem med snabba hugg i ryggen. Kompaniet ser över läget och hjälper byborna att befästa bron ytterligare.

Regelläge: Nästa Utmaning avslöjas; Drake, svårighet 20, svaghet 3 mot avståndstrid samt +1 död.

Berättarläge: Plötsligt sveper en jättelik drake in över trädtopparna. Truppen dyker ned bakom barrikaderna när den sveper förbi och slukar en av byborna.

Regelläge: Varje spelare döljer kort och tärningar ur pooler. Allas avslöjas. Spelare 1 har tre tärningar avståndsstrid, spelare två har två tärningar avståndsstrid och spelare tre har tre tärningar avståndsstrid. Metoden blir avståndsstrid och spelare tre får vara Segrare då han har skickat fram den glade Amir bågskytt med Avståndsstrid +2. 5T6+2 rullas med resultatet 16. Spelare tre får beskrivningsrätt och spelare två tvingas offra en Gun. Alla pooler fylls på med en tärning.

Berättarläge: ”Upp med bågarna! Det här vidundret skrämmer inte oss!”. Amir fattar posto på bron tillsammans med den unge Joar för att få bästa möjliga skott. Kompaniet öser på med allt de har och draken skadas mycket svårt och det gröna blodet stänker över soldaterna nedanför. Segern är nära när draken plötsligt gör en störtdykning och landar på bron som en blixt. Bron vacklar under dess tyngd och de unge Joar krossas under dess fötter. Amir inser att han är fast och i en handling av trots och panik lyfter han bågen en sista gång. Pilen träffar draken i halsen men förmår inte tränga igenom dess tjocka fjäll och drakens käftar sluter sig om den modige spanaren och biter av honom på mitten. Draken lyfter från den söndertrasade bron och flyger bort mot bergen med ett vrål.

To be continued.

Mogger

Hipsteranka
Så man har ingen rollperson i klassisk bemärkelse? Det är mer en slags skirmish-mekanik?

Men det låter coolt.