Nekromanti 23/12 - julens bästa dag?

Saxifrage

Hero
Snart är det jul. Som alla vet är den verkliga behållningen med julen kvällen den 23:e december. Då kan man slå sig ner i sin soffa, relaxa och känna hur julstämningen tilltar samtidigt som man avnjuter nån gammal rulle på SVT. Helst i sällskap med ett par rauchbier, några skivor riktigt bra salami och kanske en bit pecorino eller annan trevlig ost. Kanske t.o.m en bit baguette och lite tapenade. Det måste vara den absout bästa stunden på julen. Natten kryper på, snöflingorna dalar och ett slags märklig rofylldhet kryper in i själen och kurar ihop sig som en katt framför brasan.

Är det fler än jag som uppskattar kvällen före julafton? Och vad gör ni för att ta vara på den?

/Sax, som med detta försöker starta en trend av trivsamma jultrådar

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar handla julklappar [NT]

/Han som alltid är toksen med sådant (och hade kris när hans Visakort pajade under förra julrushen)

thark

Hero
Hm, personligen är jag mer ett fan av juldagen. Själva huvuduppståndelsen är över, alla jobbiga släktingar (alla? nåja, de irriterande småbröderna får man fortfarande leva med) är borta och man kan koncentrera sig på att jäsa förnöjt och faktiskt njuta av kvarvarande julmat.

Storuggla

Champion
De senaste kulhelgerna har jag antingen jobbat eler legat hemma med migrän, så min traditons-fu är lite svag. Men nu i år ska det banne mig vara andra bullar!

Storuggla, kakis gillar blomkål

Hjalle

Swashbuckler
Re: 24/12 - julens bästa dag?

Dagen innan julafton råder det panik, mamma är jättestressad och det är kul men inte så väldigt kul.

Natten innan julafton är underbar, särskilt för några år sedan då man vaknade vid fyra på morgonen och inte kunde somna om av ren spänning, julstjärnan sprider ett varmt sken i rummet - som är städat! - och man läser någon trevligt Astrid Lindgren, det obligatoriska julkapitlet förstås. Sedan när det gått tre timmar kan man tassa ner och komma ner till en fromt strålande gran, med julklappar under och frid och värme och tindrande ögon och Kalle Anka och varm choklad och julmust och obligatoriska släktingar och julbord och mat och knäck och Karl Bertil Jonsson och obligatorisk gemenskap och ett övernostaligiskt jag som går omkring och njuter av att det är juuuulaftooooooon!

Nä, julens bästa dag är julafton.

(Men jag förstår dig om du har sånna dan-före-danar, och blir rätt så avis också)

-Hjalle, tänd ett ljus och låt det brinna.

Saxifrage

Hero
På kvällen? [ANT]

Jag brukar försöka vara klar före kl 18:00 den 23:e i alla fall... (det lyckas ibland :gremsmile:)

Rickard

Urverk speldesign
Okejrå :)

Under kvällen sitter jag och försöker med konststycket att vira in presenterna i papper (och antagligen så chattar jag på irc och ojar mig över hur jobbigt det är!) och sedan bestämmer jag vilka presenter som ska till vem. Jag brukar alltid köpa på mig ett par vettiga presenter och sedan väljer jag i efterhand vem som får vad. :gremsmile: Lite som när jag handlar mat. Jag köper en massa råvaror och sedan får jag försöka kombinera det i bästa mån. Ok, någon aning om vad som ska till vem har jag väl.

/Han som även har samma teknik när han handlar kläder

Saxifrage

Hero
Jesus, I presume?

Jo, den dagen är inte så fel. Har en del att stå i då, då jag fyller år denna afton.

Det var som fan! (eller snarare tvärtom...)

Hur är det med farsan? :gremsmile:

Dansson

Veteran
Re: Jesus, I presume?

Haha, jo visst, jag är den mest helige. :gremlaugh:
Nej, det var snarare så att det var antingen julafton eller dagen före, och då blev det som så.

Så nu är det jag och Drottningen som partar hårt dan före dan. :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Är det fler än jag som uppskattar kvällen före julafton? Och vad gör ni för att ta vara på den?
Jo, faktsikt, dan före dopparedagen är faktsitk helmysig. Man går bara omkring & är sådär semislö i sina mysbrallor mest hela tiden.
Dock så gilalr jag nog själva julafton ännu mera, faktsitk. Eftersom det är ju då man får öppna alla paket juh ! :gremtongue:
Bruakar ta vara på tdien med att bara umgås med familjen, faktsitk. Eftersom man inte träffar dem så ofta.

Gastono

Hero
Den 23'e är underbar för då är (förhoppningsvis) allting klart och redo.
Jag sitter gärna med ett glass julmust med familjen i storarummet och myser lite grann.

Den 25'e är också härlig, allting är över och skall sakta men säkert börja återgå till bara en kall och bister tid.

Men sedan fyller jag år på den 24'e (Ja, jag vet :p) så jag kan väl inte säga att julafton OCH min födelsedag skall försummas så mycket att de inte får komma med.

Jag gillar alla dagarna! :gremlaugh:

Foggmock

Myrmidon
Du har så rätt, min vän.

Den tjugotredje äts det traditionellt avslappnad julmat i min pappas familj(med bihang - min farbror och hans son som är ett år yngre än mig är alltid där också), första gången man äter julskinka (och dricker julmust men det har jag fuskat med på senare år...), som har kokts i köket i min sommarstuga så att alla fönster är igenimmade. Läggs på en skiva vörtbröd (MED russin!) som preparerats med ett lager smör. Smöret ska helst smälta av värmen från skinkan. På skinkan läggs ett lager Apotekets senap, och detta är det första jag alltid äter denna julmiddag.

Den tjugotredje är det, på alla sätt och vis, jul för mig. Dagen efter, att träffa släkten och öppna julklappar betackar jag mig för, och farsan brukar skjutsa hem mig till morsan istället. Där tar man det jävligt lugnt, glor en gammal rulle, lirar lite tevespel och myser och pyser. I år ska inte ens morsan vara här, så jag blir helt själv.

Sen är det mellandagar och då försöker man umgås med kompisar som också tröttnat på att vara med sin släkt, och vips är det nyår som brukar softas bort det också, och sen årets viktigaste högtid. Calcon. 8)

thark

Hero
Re: Du har så rätt, min vän.

första gången man äter julskinka (och dricker julmust men det har jag fuskat med på senare år...), som har kokts i köket i min sommarstuga så att alla fönster är igenimmade. Läggs på en skiva vörtbröd (MED russin!) som preparerats med ett lager smör.
Bah, barbarer. Hur kan man skippa det allra viktigaste på julborder!? Dopp i grytan, för sjutton gubbar!

Dewil

Skrivbordsgeneral
23/12 - julens värsta dag

23/12 är Stora Julpyntardagen då familjens matriark hela kvällen ligger farligt nära nervsammanbrott. Julen är nämligen, näst midsommar, den hyste-, f'låt, heligaste högtiden på året och måste firas enligt urgammal släkttradition med rötter i - naturligtvis, Siljansbygden, denna essens av svensk nationalromantik och högtidshysteri.

Jag skulle ge vad som helst för att få häcka i en soffa med ett sexpack pissljumma folköl i stället för att drabbas av den 23 december.

Faktum är att jag gärna skulle hoppa över julen helt, som omväxling.

Dewil - alternativ jul

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: 27/12 - julens bästa dag?

Tredjedag jul, dags att pusta ut. Plikterna mot klanen är ur världen, barnen stökar runt med sina nya prylar. Hustru och make slöar i soffan och tänker: Underbart att vi är bortbjudna till nyår. Stökslutet är nått. Sedan lastar pappa in tre barn i Saaben och kör till Riksmuseet så att de får springa runt bland dinosaurier och mammutar.

magoo

Hero
Håller med!

Den 23:e innebär ofta en längre bilresa och då brukar jag och maken ha årets julgransräkningstävling. Man räknar utegranar på varsin sida om vägen:

Liten gran: 1 p
Liten gran med olikfärgade lampor: 5 p
Stor gran: 5 p
Stor gran med olikfärgade lampor: 10 p

På kvällen färdigställs julklappsrimmen som ska vara minst sexradiga - paketinnehållet ska inte kunna gissas men anas. Till det lite tomteskum och kanske en glögg med äcklig ischoklad. Kanske ett sällskapsspel eller nån gammal film på TV, jag frossar gärna i svärmors gamla skvallertidningar.

På kvällen somnar man till lokalradions rimstuga där deltagarna blir mer och mer packade och fnissiga ju längre kvällen går.

Julstämningen den 23:e slår definitivt julafton!

Foggmock

Myrmidon
Re: Du har så rätt, min vän.

Ursäkta? SA jag att vi skippar dopp i grytan? Snarare så är väl det faktum att jag sa att vi äter i köket där vi också kokat skinkan under dagen en indikation på att vi har just dopp i grytan?

Okej då, vi har aldrig dopp i grytan om ingen specifikt efterfrågar det... :gremlaugh: