Nekromanti 23/12 - julens bästa dag?

Gastono

Hero
Man räknar utegranar på varsin sida om vägen:

Liten gran: 1 p
Liten gran med olikfärgade lampor: 5 p
Stor gran: 5 p
Stor gran med olikfärgade lampor: 10 p
Herregud va smart!
Jag med familj har räknat bilar, registreringsnummer, skyltar och allt möjligt men granar är genialiskt...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Kvällen före kaoset

Vad ska jag säga. Jag avskyr numera julen principellt även om jag försöker komma över det och göra julen anständigt mysig för dem som tycker om den.

Mycket beror ovanstående nog på den enorma stress och fixaiordningsåattmammaharenbrajultrotsatthonstår
mestiköketochaggerarbarriärmellansuputertillbröder
sområkariluvenpåvarandraochtillsivårasintetalatmed
varandrarespektiveumgåttspåfemår...

Kort sagt, jag svär över att familjens fäder super för mycket och är allmänt otrevliga.

Den 23:dje brukar jag därför serva min mor med fixning av granen, klippning av svansiga vita julgranskarameller, maten som ska ordnas i sista minuten, eventuell bäddning åt bröder med familjer, julpynt och lite obligatorisk check av julmusik (vad ska spelas och vad ska inte). Så vad ska jag säga, det blir lite mys mitt i allt pyssel om jag kan få min mor att varva ner tio hekto. Sent på kvällen kryper jag ner tillsammans med maken i sängen och sover som klubbad tills Kaoset börjar.

Att ta till vara på den 23:dje är alltså inte helt lätt i min familj. Men det vi försöker göra är att höra trevlig julmusik, dricka en mugg glögg och tugga lite pepparkakor. Tidigare år var kvällsmåltiden pizza (dvs allt annat än julmat), men numera blir det inte så... brödrafamiljer kommer numera på julafton och storutfodring är därav inte av nöden. :gremsmile:

I år blir det bekymmer vill jag dock säga... förbenade mögel, hur ska vi hinna få iordning på hemmet och serva mor... *suckar djupt*

Saxifrage

Hero
Re: 23/12 - julens värsta dag

Hmm, är det månne din mamma som stått förebild för hemmafrun som dör av en hjärtinfarkt i "Masjävlar"? :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Kan halvt instämma (fast hela julen är härlig), kvällen den 23 brukar fyllas av klappinslagning och rimmande, lite glöggavsmakning (eller kryddning om det inte är gjort), lite godismakande (inkl. provsmakning) och gemytligt slappande.

Nu blir det visserligen annorlunda igen, då 23 blir hemresa och sedan kväll hos släkt, men efter några månader i exil ska det bli najs med extra tid med släkten.

Kan också nostalgiskt minnas det hysteriskt roliga när jag jobbade i butik på den 23/12, sånna härliga adrenalinkickar.