Nekromanti 2300AD

Storuggla

Champion
Okej, jag har inte läst 2300AD, jag vet bara vad det handlar om. Och att det ska komma en ny utgåva någon gång innan 2029 (om bara förlaget får tummen ur). Men nu såg jag att man kan få allt som getts ut till spelet, allt. På cdrom där allt finns som pdf. Allt detta för trettiofem dollars? Men det är ju gammalt stuff. Är det värt det? Eller suger reglerna och allt annat?

Storuggla, interstellar suck?

Big Marco

Läskig
GDW gjorde gärna rätt klumpiga och inte sällan obalanserade och, ja, ologiska regler. 2300AD är tyvärr inget undantag, där främst strid och skador är ... skumma (bla multiplikationer med decimaltal vid varje skada, samt att man fick räkna om stats beroende på G-kraften som råder just nu). Regelverket är dock generellt bättre än Twilight 2000 1st Ed (*brrrrr*).

Jag är förtjust i spelet ändå, vi hade mycket kul med det under slutet av 80-talet och utseende och illustrationer medger en viss känsla som jag fortfarande känns fräsch ndg hård och "realistisk" SF.

Det känns inte som att någon pdf fil är värd såpass mycket !!? Var det 35 dollars ???
Det är ett överpris som heter duga enligt mi åsikt iaf !
Jag köpte nyligen rollspelet Qin för 338 spänn men jag kunde köpt det för drygt 180 spänn som pdf, vilket jag inte tyckte det var värt.

Att köpa en pdf överhuvudtaget är att kasta pengarna i sjön enligt min åsikt. Man kan inte hålla i det formgivna matrialet så som man kan hålla i en bok som man betalat hårdvaluta för, man kan endast printa den i någon sorts ursäkts försök till att likna boken.

jag kommer nog aldrig att köpa en pdf fil om jag kan köpa en bok i orginal formatet.'

Nog med OT

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, det verkar komplett, jag märkte inget jag saknade iaf.

2300AD är en jättetrevlig spelvärld, komplett med sin egen nyans av snabbare än ljuset-drift. Men som Marco säger så är reglerna kass. Själv tycker jag att spelet kan vara värt att jaga fram bara för världens skull.

En del av Far Futures scanningar har varit genomusla, så läs lite recensioner om cd-versionen lockar så du får en uppfattning om vad du kommer att få.

NilsK

Ligist
Alltså det är inte 35 dollars för en pdf fil utan för varenda grej som någonsin gavs ut till spelet. Lite skillnad inte sant?

Alltså inkluderas hela spelet, 18 supplement, en drös med andra tillbehör såsom kartor, ett brädspel med skeppsbyggarregler osv och till slut 83 artiklar från saligt avsomnade Challange.

Inte så pjåkigt.

Och för att svara på Storugglas fråga, jag tycker definitivt att det är värt att lägga vantarna på. Även om spelet och dras med många regelkonstigheter och är på sina håll lite torrt är det riktigt, riktigt bra. Är du det minsta intresserad av hård sf finns det ju ingen vettig konkurrent egentligen. Med tanke på att 35 dollar är runt 250 spänn (väl?) så får du sjukt mycket kvalitets SF för pengarna. Köp!

Ok, det var en annan sak om det är såpass mkt matrial man får med på köpet, men man vill gärna kunna ha tillgång till allt matrial när man spelar. Jag vet ju iaf hur ofta man behöver bläddra i böcker till andra rollspel och vad skulle skilja det spelet på den punkten ?

Ju mer information och böcker det finns till ett rollspel, desto mer behöver man bläddra helt enkelt.

Men i vilket fall, det låter helt klart intressant.

tackar för infon.