Nekromanti 25 år sedan sist, åter till DoD

crilloan

Swordsman
Hej!

lite oplanerat..

Närmare 25 år sedan jag spelade/spelledde senast. Vid en diskussion med gamla jobbarkollegor kom det fram att jag hade kvar min samling i källaren.
Det ledde till stor entusiasm och att jag till frugans förtret fyllde matbordet i vardagsrumsbordet med gamla drakar och demoner expert prylar (pre 91 som jag inte stod ut med).
Upptäckte till min förvåning att det kommit en nyversion av drakar och demoner som raskt införskaffades (DoD 2016)

DoD 2016 känns som lite lagom för en bunt 40+ med stressiga jobb. Jag är nyfiken på vilka husregler folk kör med till dom och vilka äventyr som reglerna spelats med.

Hälsningar C och väl mött

zonk

muterad
Välkommen åter till hobbyn! Apropå husregler så ehh... personligen hade jag sagt, dumpa DoD2016 (även känt som retro-DoD eller DDR) och kör på med Expert istället. Hårda ord men ska jag vara ärlig tyckte jag det var en gräslig version. Bara en sån sak att alver och människor är i princip identiska, eller att ankor är bättre på perception än alver, om än marginellt...

zonk

muterad
Annars, apropå husregler, tycker jag Pendragon-slag och exploderande skadetärningar passar utmärkt i gamla DoD-versioner.

Bifur

Veteran
Ja tyvärr tillförde inte DDR inte så mycket, jag hade snarare plockat några småsaker därifrån till gamla DoD87, ex. något slags poängsystem för färdigheter (vilket inte är rakt av DDR faktiskt) och kanske stridssystemet med stances. Pendragonslag (alltså att slå under motståndarens resultat vid exempelvis parad, alternativt att jobba med differensvärden) ooch exploderande tärningar är också bra varianter.

Jag tycker Demonkungens dal var ett bra äventyr och Skymningshavets gåtor en intressant miljö. Annars hade jag plockat upp någon gammal favorit som Skönheten och Odjuret, Enhörningshornet eller Ärans väg.

Kul att du är tillbaka, du är gott sällskap.

zonk

muterad
Diggade oxå Demonkungens dal och Skymningshavens gåtor! De bör dock gå fint att lyfta över till valfritt system.

Vidare, till pendragonslag känns T100 på nåt sätt mer rätt än T20 (och mindre chans för att man slår lika).

luddwig

Lawful evil
Välkommen tillbaka till hobbyn. Jag blev tyvärr så besviken på DoD Retro att jag inte brytt mig om att husregla. Spelleder istället Fantasy! Old School Gaming, som titeln till trots är ett rollspel på svenska och enligt min mening precis lagom regellätt för folk med begränsad fritid.

Feuflux

omjonasson.se
Välkommen åter! Jag var i rollspelsdvala i ungefär halva den tiden (2006 till 2014 eller nåt liknande, nu minns jag inte ens exakt). Nu är jag igång igen med båda fysisk grupp och via skype, och det kändes rätt omgående "som vanligt" igen (förutom att man är äldre, visare och har lite annorlunda smak) så du ska nog komma in i det fort igen.

Just DoD Retro/2016 har jag inte spelat eller läst så jag har ingen input där, men om ni nu är stressade med jobb (småbarnsförälder här) så är väl ett råd att köra exakt enligt reglerna (varför slösa speltid på att bygga husregler), eller ta ett helt annat regelsystem rakt av och bara använda världen.

Genesis

Ni dés ni maître
DoD är ju väldigt gammalt och rollspelen har kommit framåt sedan den tiden. Vill man ha något lite modernare men med samma känsla bör väl typ Fantasy! vara ett alternativ.

Sedan finns det ju mycket mer som hänt bland rollspelen på 25 år, och jag kan ju rekommendera att prova på några av de nyare sätten att spela. Kolla in spel som Apocalypse World (snart i svensk översättning!) eller till och med berättarspel som blygsamheten hindrar mig från att nämna. :)

crilloan

Swordsman
Hej och tack för välkomnandet!

Det jag var ute efter är ett någorlunda enkelt flöde och hoppades kunna finna det o DoDR.
Jag gillar hur de har löst problemet med sköld/vapen vapen/vapen. I vanliga DoD och EDD var det fullkomligt värdelöst (om man inte moddade hårt) att ha ett tvåhandsvapen eller bara ett svärd.

Några i den blivande gruppen har aldrig spelat förut så ville ha det enkelt.

Men EDD med husregler är det som sitter i ryggmärgen för min del..

Bifur;n249965 said:
..

Jag tycker Demonkungens dal var ett bra äventyr och Skymningshavets gåtor en intressant miljö. Annars hade jag plockat upp någon gammal favorit som Skönheten och Odjuret, Enhörningshornet eller Ärans väg.

Kul att du är tillbaka, du är gott sällskap.
Skönheten och odjuret, enhörningshornet, klassiker som jag varit spelledare för båda. Är Ärans väg spelbart?
har haft det liggande sedan urminnes tider men aldrig spelat det.

Jag skulle vilja börja så enkelt som möjligt (men inte för enkelt..) men vill inte känna mig bunden om det visar sig att vi vill fortsätta.

Jag och en kompis köpte varsin version av EON III och några böcker när vi pluggade för femton år sedan, men det känns som ett stort steg för en grupp med fler nyfikna nybörjare som närmar sig femtio.

Jag stör mig inte av alver osv, jag har tidigare helst velat ha låg nivå på det fantastiska och människofokuserat vad gäller rollpersoner.

luddwig mfl, testade ni DoDR i praktiskt spel?
vad funkade och vad funkade inte?

Hälsningar
C

som låg och läste Ärans väg som kvällslektyr igår..

zonk

muterad
Inte testat DDR i praktiskt spel nej. Jag hade sagt, kör på det du redan kan - att du kan det väl kommer göra att det rullar på snabbt som tusan. Det är värt mkt mer. Ska ni bara testa, är det ju perfa. Detsamma gäller äventyr osv. Det har absolut hänt saker på rollspelsfronten men jag tror du kan ge folk en bra känsla för hur det är att spela med EDD + nåt äventyr från samma tidevarv.

Det man kan göra för att snabba upp RP-skapandet är att man snor en smart grej som jag först såg i rollspelet Järn. Istället för att man har några hundra poäng att köpa färdigheter för, får folk sätta ut lite "plus" på sina färdigheter. Säg om du har 20 färdigheter och kör en DoD-variant som använder T20, och baschans är typ 2-4, så får spelarna sätta ut +12, +11, +10, +8, +5, +5, +5.. eller nåt sånt. Så om de hade baschans 3 och satte ut +12, får de 15 i den färdigheten. Inte lika granulärt, men helvetes mkt fortare. Funkar bäst när alla RP har ungefär lika många färdigheter dock. Magiker kan behöva nån modifikation, de tenderar att ha många besvärjelser.

Rangertheman

Myrmidon
När jag återvände till hobbyn efter ca 25 års uppehåll, försökte jag återuppväcka EDD, men insåg att det inte passade mig längre. Jag införskaffade några olika svenska fantasyrollspel. Symbaroum var det som jag fastnade mest för. Det passar mig som hand i handsken. Fantasy! OSG, som luddwig nämner är också bra, likaså Järn och Hjältarnas tid. DDR gillade jag inte alls! Det slutade med att jag skickade tillbaka det (och fick pengarna tillbaka).

vije

Warrior
Hej

Jag blev, precis som många andra, ytterst besviken på DDR, men prövade det ändå med min son på jullovet. Regelnörden i mig led genom hela spelet, men vi hade roligt i varje fall :)

Det som jag upplevde att inte funkade var en hel del, men det här minns jag åtminstone:
- Monster kan ha rent löjligt mycket KP och strid mot stora varelser tar en evighet
- Husregla genast in några regler för träffar som fäller omkull en motståndare (tex skada = Sty el dyl), knockar en, eller ger skada som orsakar tex smärtchock och missad nästa handling el dyl. Det ger genast lite mera händelse till strider som annars blir en hel del statiskt bankande
- Stridsstanserna funkade inte för oss, det gjorde striderna långsammare och var svårt att få in i ett vettigt narrativ. Min son (10) ville ha snabba ryck. Vi skippade dem, när vi i början körde med dem så gav de heller ingenting, alla fick +20 på anfall, typ
- Mitt hjärta blödde när min son till slut insåg att alla vapen han med stor iver köpt var regeltekniskt identiska... Roligare vapen, alltså!
- Reglerna för hur mycket man kan bära och vilka minusmodifikationer man får är trasiga. Minns inte nu hur det var, men de var iaf riktigt oanvändbara.
- Föremåls värden och kostnader var också riktigt underliga, minns inte dock detaljerna mera.
- Magiker har oändligt med magipoäng. Hos oss slutade vi helt räkna dem till slut, för de var bara intressanta när de nångång till slut började sina, efter timtal av meningslöst kryssande i rutor.
- Sen fanns de en hel del grejer som mera var av typen "missed oportunities" som bara gav en platt och meh känsla, snarare än att vara buggar. Tex tråkiga trollformler och färdigheter.

Det fanns med säkerhet mera, men kommer inte ihåg så noga längre. Upplevelsen av DDR var iaf sådan att det fick mig att genast göra en egen version av ett nytt DoD :)

Jag tände inte heller alls på något av de medföljande äventyren i boxen. Vi körde Lost Mines of Phandelver som är ett introäventyr till D&D, som jag i farten översatte till DDR. Konverterandet gick kanske lite knaggligt, men i övrigt rekommenderar jag det äventyret varmt - både som ett återupptäckar- och ett nybörjaräventyr. Man kickas direkt in i handlingen och sen är fältet öppet för en hel del eget tugg.

Alltsomallt skulle jag kanske rekommendera dig att köra gamla EDD istället, men förstår om du vill pröva på nåt nytt. Lycka till!
H. Vije

vije

Warrior
Kommer nu ihåg att jag faktiskt gillade några saker också :)

- Magiker var behändigt att skapa och det var trevligt att få lägga till magipoäng till FV för "säker" magi
- Grundegenskapsrullandet gav, vill jag minnas, lämpligt kompetenta men varierande gubbar

Äh, nu kommer jag bara på mera saker som jag ogillade.. Kör hårt!

crilloan

Swordsman
vije;n249984 said:
Hej

..
- Monster kan ha rent löjligt mycket KP och strid mot stora varelser tar en evighet
...
- Mitt hjärta blödde när min son till slut insåg att alla vapen han med stor iver köpt var regeltekniskt identiska...
...

- Magiker har oändligt med magipoäng. Hos oss slutade vi helt räkna dem till slut, för de var bara intressanta när de nångång till slut började sina, efter timtal av meningslöst kryssande i rutor.
..

Det fanns med säkerhet mera, men kommer inte ihåg så noga längre. Upplevelsen av DDR var iaf sådan att det fick mig att genast göra en egen version av ett nytt DoD :)

...

Alltsomallt skulle jag kanske rekommendera dig att köra gamla EDD istället, men förstår om du vill pröva på nåt nytt. Lycka till!
H. Vije
Hej!

För att få en känsla för striderna skapade jag en riddare med fjällpansar, stor sköld och stridsyxa, fick köra mot ett havstroll från ett av introäventyren som finns.
Tog lite över 20 rundor.

Jag kan förstå tjusningen och förenklingen med Lätta vapen: 1T6, medeltunga vapen: 2T6, tvåhandsvapen: 3T6 men det sved lite när det inte finns någon anledning att använda annat än billigast möjligt.

Med så mycket magipoäng blir magikerna väldigt mäktiga, men jag gillar att varje besvärjelse inte är en separat färdighet. Jag hade liknande tankar i EDD, där man skulle använda magiskolans värde för att se om man lyckades med en besvärjelse.

Skulle vilja hitta formulären till EDD som jag använde på slutet med alternativa hjältregler. Jag gav erfarenhetspoängen i grupper som spelaren sedan själv kunde lägga på sina färdigheter. dvs erfarenhet för stridsfärdigheter, lärdomsfärdigheter, uppfattningsfärdigheter mm..

Ska upp till fjällen en vecka och får speltesta med en av mina gamla kursare när jag är tillbaka.

Knepigt det där, den eviga balansgången mellan smidigt, enkelt, roligt och detaljerat...

/C

luddwig

Lawful evil
Jag har inte testat DDR i praktiken så jag kan dessvärre inte bidra med några insikter på den punkten. Hade som plan att spela det till dess att jag insåg hur buggigt och obalanserat det är. Min plan nu är istället att någon gång längre fram använda Skymningshavet till Fantasy! OSG. Husregler till DDR har dock diskuterats i någon tidigare tråd här (som jag inte kan länks till med telefonen) och även på Riotminds eget forum.

zonk

muterad
crilloan;n249998 said:
Hej!

För att få en känsla för striderna skapade jag en riddare med fjällpansar, stor sköld och stridsyxa, fick köra mot ett havstroll från ett av introäventyren som finns.
Tog lite över 20 rundor.

Jag kan förstå tjusningen och förenklingen med Lätta vapen: 1T6, medeltunga vapen: 2T6, tvåhandsvapen: 3T6 men det sved lite när det inte finns någon anledning att använda annat än billigast möjligt.

Med så mycket magipoäng blir magikerna väldigt mäktiga, men jag gillar att varje besvärjelse inte är en separat färdighet. Jag hade liknande tankar i EDD, där man skulle använda magiskolans värde för att se om man lyckades med en besvärjelse.

Skulle vilja hitta formulären till EDD som jag använde på slutet med alternativa hjältregler. Jag gav erfarenhetspoängen i grupper som spelaren sedan själv kunde lägga på sina färdigheter. dvs erfarenhet för stridsfärdigheter, lärdomsfärdigheter, uppfattningsfärdigheter mm..

Ska upp till fjällen en vecka och får speltesta med en av mina gamla kursare när jag är tillbaka.

Knepigt det där, den eviga balansgången mellan smidigt, enkelt, roligt och detaljerat...

/C
Hade halverat KP rakt av för att få upp dödligheten, samt slängt in exploderande skadetärningar. Kan man inte dö på ett enda hugg (helst även med ett lätt vapen) blir strider lätt sega. Hellre snabba, livsfarliga strider än långa, där man i relativ säkerhet nöter ner enorma KP-pooler.

RPna har ändå en chans att överleva, för de faller vid noll KP, men dör inte förrän vid -FYS KP, och blöder ut 1 KP per SR (lyckad Hela-besvärjelse eller Första Hjälpen-färdighetsslag / motsv stoppar blödningen).

vije

Warrior
Håller med zonk här ovan. Jag har dock för mig att skadetärningarna redan exploderar (?)
Halvera KP, mixtra eventuellt om du har tid lite med vapentabellen och piffa upp den, och inför någon regel för att slå omkull fiender el dyl - och du har kommit en bra bit på vägen mot ett nästan fungerande spel :)

Jag skulle också husregla dödsregeln - om jag minns rätt så var den på nåt vis helt knasig (man svimmar på 0 KP och dör vid -1 eller nåt liknande) Med zonks förslag ovan löper det säkert bra.

Magisystemet kan du säkert leva med - som du skriver så är det på många sätt ganska smidigt. Jag plockade dock in besvärjelser från EDD för att piffa upp lite, det var inga problem.

Ajo - öka skadan för naturliga vapen - det gick inte att skada nån med knytnävarna

zonk

muterad
vije;n250019 said:
Håller med zonk här ovan. Jag har dock för mig att skadetärningarna redan exploderar (?)
Halvera KP, mixtra eventuellt om du har tid lite med vapentabellen och piffa upp den, och inför någon regel för att slå omkull fiender el dyl - och du har kommit en bra bit på vägen mot ett nästan fungerande spel :)

Jag skulle också husregla dödsregeln - om jag minns rätt så var den på nåt vis helt knasig (man svimmar på 0 KP och dör vid -1 eller nåt liknande) Med zonks förslag ovan löper det säkert bra.

Magisystemet kan du säkert leva med - som du skriver så är det på många sätt ganska smidigt. Jag plockade dock in besvärjelser från EDD för att piffa upp lite, det var inga problem.

Ajo - öka skadan för naturliga vapen - det gick inte att skada nån med knytnävarna
Ah, exploderar de redan? Se på fan. Ja jag har inte lusläst reglerna, jag blev lite avtänd där direkt.

Att köra med mindre skadetärningar för mindre vapen, och större för större, ger för övrigt en liten utjämnande effekt när man använder exploderande tärningar - en dolk gör bara 1T4 i skada, men har större chans att explodera än ett svärd som gör 1T10. Så en modell är ju att köra med en vapentabell från en tidigare version av DoD, som ger lite mer variation i skada mellan vapnen. Sen är ju vapenvikterna helt snurriga i gamla versioner av DoD (1h-vapen bör generellt väga 0.75-1.25 kg, tvåhandsvapen det dubbla.. medans det i DoD91 brakar iväg mot 8 kg för vissa tvåhandsvapen. Rätt tungt att svinga..), och Sty-kraven är nog egentligen mest dumheter med (vem gör ett vapen för praktiskt bruk som 90% av befolkningen inte orkar svinga?), men annars är det nog bara att köra på.

Bifur

Veteran
zonk;n250039 said:
Ah, exploderar de redan? Se på fan. Ja jag har inte lusläst reglerna, jag blev lite avtänd där direkt.

Att köra med mindre skadetärningar för mindre vapen, och större för större, ger för övrigt en liten utjämnande effekt när man använder exploderande tärningar - en dolk gör bara 1T4 i skada, men har större chans att explodera än ett svärd som gör 1T10. Så en modell är ju att köra med en vapentabell från en tidigare version av DoD, som ger lite mer variation i skada mellan vapnen. Sen är ju vapenvikterna helt snurriga i gamla versioner av DoD (1h-vapen bör generellt väga 0.75-1.25 kg, tvåhandsvapen det dubbla.. medans det i DoD91 brakar iväg mot 8 kg för vissa tvåhandsvapen. Rätt tungt att svinga..), och Sty-kraven är nog egentligen mest dumheter med (vem gör ett vapen för praktiskt bruk som 90% av befolkningen inte orkar svinga?), men annars är det nog bara att köra på.
Fast bara vid perfekta slag, eller hur var det nu... Annars gillar starkt tanken på att köra med exploderande tärningar (i gång i varje fall) och nedskalad KP och nedskalade tärningar, 1T3+1 för dolk, 1T4+1 för kortsvärd o.s.v. Borde bli bra balans.