Jag läste snabbt igenom Magnus artikel nedan och kom fram till att han nog vet mer om äventyrsskrivande än jag nånsin orkar lära mig.
Sen konstaterade jag att jag nog aldrig har skrivit ett äventyr på det sättet.
Sen konstaterade jag att detta nog beror på att jag aldrig har spellett ett äventyr med den typ av struktur som jag tycker skymtar igenom i artikeln - dvs med en ganska linjär handling, fasta scener och händelser som är viktiga för handlingen och andra ’klassiska’ ingredienser.
-------------------------------------------------------
Mitt senaste äventyr - det första jag skrivit och spellett på mer än 10 år - var till Space:1889. Äventyret var en starkt modifierad version av ett tre sidor långt äventyr från en rollspelstidning vid namn Challenge. Utöver själva äventyret var en fem sidor lång artikel om den marsianska stadsstat som äventyret utspelade sig i ett viktigt underlag.
Ursprungshandlingen var synnerligen enkel. Staden Melas är sedan några år tillbaka under belgisk överhöghet. När staden föll för belgarna gömde den sista prinsen av Melas riksregaliorna för att de inte skulle falla invasionsstyrkorna i händerna. Han författade också en kodad dikt, som innehöll instruktioner till hur man hittar skatten.
Riksregaliorna har stort symbolvärde för belgarna och den lokala motståndssrörelsen. Den senare är splittrad på olika fraktioner, men regaliorna skulle kunna användas för att ena fraktionerna bakom en gemensam ledare, en ättling till den sista prinsen. Belgarna vill såklart hindra att så sker.
Nu har en bekant till rollpersonerna kommit över en kopia av dikten och börjat klura ut var riksregaliorna kan vara gömda. Han ådrar sig dock den belgiska säkerhetspolisens uppmärksamhet och väljer därför att skicka dikten samt en karta över staden till sina bekanta - RPna. Strax därefter blir han mördad av säkerhetspolisen och RPna står nu där med en dikt, en karta och ett brev som låter dem veta att dokumenten är värda en förmögenhet.
Egentligen är detta allt. SL får i äventyret veta var skatten finns gömd och hur dikten ska tolkas. Han får några kortfattade tips om hur och var RPna kan få hjälp med att klura ut dikten samt några villospår om han tycker det verkar gå för lätt. Dessutom får han veta vad huvudmotståndaren - belgiska säkerhetspolisens chef - har för motiv, resurser och planer.
------------------------------------------------------
Här började jag modifiera äventyret. Jag tyckte att huvudmotståndaren så som han var skriven agerade ganska klumpigt. Jag tyckte också det var konstigt att motståndsrörelsen aldrig dök upp i det skrivna äventyret.
Jag valde därför att:
1) Delvis göra om den belgiska fienden. Han fick något mer egoistiska motiv som gjorde honom ovillig att direkt använda den makt och de resurser han hade (han ville själv ha regaliorna, inte överlämna dem till belgiska staten). Han agerade också mycket mer i bakgrunden - lojala underhuggare skötte grovgörat.
2) Motståndsrörelsen beskrevs närmare. De blev dock inte automatiskt ’good guys’. De ville åt skatten lika mycket som belgarna och skulle vara fullt beredda att mörda och tortera RPna för att komma åt dikten.
3) Ett kriminellt syndikat användes som tredje part. De ville åt regaliorna för att sälja till högstbjudande (i princip).
4) En konkurrerande skattjägare, som RPna skulle ha träffat förut (lite som Indiana Jones och hans ärkerival Belloq). Om jag inte hade vetat att spelarna kunde spela en sån relation hade han fått vara en mer traditionell ’namnkunnig antagonist’.
5) Några potentiella informationskällor och allierade beskrevs närmare. Dessa skulle kunna droppas in vid behov i äventyret.
6) Samtliga fraktioners mål, medel och grundläggande syn på hela affären beskrevs så tydligt som möjligt. En sak hade belgarna, motståndsrörelsen och syndikatet gemensamt - alla var väl etablerade i Melas med långt större resurser till sitt förfogande än RPna (dessa hade aldrig varit i stan förut, eller ens på den sidan planeten).
Därefter var det bara att släppa loss spelarna i äventyret. De fick direkt smaka på den korrupta atmosfären i staden när de anlände och påmindes sedan med jämna mellanrum om detta. Förtrycket och segregationen dök också upp flera gånger.
När jag ville driva äventyret framåt lät jag RPna få besök eller meddelande från de rivaliserande fraktionerna. De skuggades av hemliga polisen, deras guide var en informatör för belgarna. Syndikatet och belgarna genomsökte deras rum. Motståndsrörelsen fick sitt möte med RPna stört av en (orelaterad) belgisk räd. RPna ömsom hotades och erbjöds pengar för dokumenten, osv.
Huvudsaken var att hela tiden sätta press på spelarna. Att tvinga dem att agera, att välja vem de skulle tro på och vem de ville stödja. Att göra dem paranoida. Jag anpassade också därför hela tiden fraktionernas agerande efter spelarnas beteende. Eftersom det inte egentligen fanns något ’rätt sätt’ att klara sig igenom äventyret så utgjordes ramarna istället av SLP-grupperna och atmosfären/stämningen i staden.
Till slut fick spelarna reda på vem som hade mördat deras bekant och vad det var för skatt han skrev om i sitt brev. De lierade sig med motståndsrörelsen, försökte lura belgarna och syndikatet, fann skatten och blev sedan inblandade i en gigantisk shootout (där de upptäckte att deras guide var en förrädare) och snuvades på skatten av ärkerivalen (en av de tre spelarna förrådde de andra två!).
Ungefär såhär föredrar jag också alla mina äventyr. Spelarna måste engageras så att de inte söker den ’tråkigaste’ utvägen. De måste ha någon och något att spela emot. Därför består större delen också av beskrivningar av SLPs och deras motivationer, resurser, m m. En del intressanta scener/händelser kanske förbereds, men viktigast är att ha bra information om området där äventyret utspelar sig.
Så ser det alltså ut när jag (då och då) skriver äventyr, och hade författaren till ursprungsäventyret haft mer plats är jag övertygad om att han hade inkluderat mycket av det jag la till.
Ojdå, glömde visst en sak. Med bland SLPnas motiv fanns även kopplingar till lite större perspektiv, utifall att äventyret skulle utveckla sig till en kampanj. Syndikatet var t ex endast en del av ett större nätverk.
Annars gav ju spelarnas agerande upphov till massor med trådar att spinna vidare på. De lämnade efter sig två fiender (belgarna och syndikatet), fick nya vänner (La résistance) och förråddes av en de egna. Under tiden var ’the big picture’ ganska oförändrad - kampen mot belgarna gick vidare men nu hade Rpna en koppling till det hela. And so on and so forth...
/Rax, fiskar i tank