Verkar som forummjukvaran har verktyg för att automatiskt re-size:a bilder:
I see that activity is down on many internet forums, mostly because of facebook and instagram. Part of the reason is that uploading images is fast and painless. I just migrated from vB to XF2 and am wondering if there's some sort of automatic image resizing so members can simply click to...
xenforo.com
Kanske nån
@admin kan kolla upp det där?
Om man tror den där tråden så fattar jag det såhär:
Vi har tre inställningar (min förkortning i parentes): Max pixelstorlek (MP), max omskalningsstorlek (i pixlar, MO), max lagringsstorlek (i Mb, ML).
Om bilden är större än MO så vägras den av forumet.
Om den är mindre än MO men större än MP så skalas den om till MP. Om resultatet är mindre än ML så postas den, annars avvisas den.
Om bilden är mindre än MP kollas lagringsstorleken. Är den mindre än ML så postas den, annars avvisas den.
Eftersom min testbild är mindre än 2 Mb så antar jag att den avvisas för att den är för stor i pixlar. Eftersom den hade funkat om forumet skalar om den så antar jag att det betyder att MO är max 5 megapixel. Det är det enda sättet jag kan förklara varför min bild avvisas, om vår ML-inställning är 2 Mb och trådens förklaringar stämmer.